日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX657/EX657EX657 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
科学技術のリスクと法:規制と被害救済(日米比較) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
全回対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The application of scientific technologies involves risks due to their inherent uncertainty. This seminar will focus on important issues and aim to help students understand how the laws in the U.S. and Japan regulate such technologies, balancing risks and benefits and provide remedies when the risk materializes as harm.
In this seminar, students will discuss legal issues in auto-driving, the development of pharmaceuticals, the use of genetics, the use of nuclear energy, and telecommunications through reading the U.S. and Japanese cases and articles (Reading materials on the U.S. issues are primarily in English).
Students will have group discussion as well as discussion in the whole class.
1 | イントロダクション |
2 | 自動運転(1) |
3 | 自動運転(2) |
4 | 医薬品の開発と利用(1) |
5 | 医薬品の開発と利用(2) |
6 | 医薬品の開発と利用(3) |
7 | ゲノム情報の利用(1) |
8 | ゲノム情報の利用(2) |
9 | 原子力の利用(1) |
10 | 原子力の利用(2) |
11 | 原子力の利用(3) |
12 | 情報通信サービス(1) |
13 | 情報通信サービス(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生は指定された文献を事前に購読したうえでゼミに参加する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告及び議論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度、文献を配布する |
採用人数/Number of students:20~30名程度/Approximately 20-30 students
配当年次/Eligible year:2~4年次/2nd - 4th year
選考方法/Selection method:レポート(本ゼミを希望する理由(800字以内))
演習論文/Seminar papers:実施しない
科学技術の社会への応用は便益をもたらすとともに、その不確実性ゆえのリスクを孕む。本ゼミでは、いくつかの代表的なトピックを取り上げて、アメリカ及び日本における法が、そのようなリスクと便益をいかに衡量して規律し、リスクが現実化した際の救済をいかに行っているかについて理解することを目標とする。
The application of scientific technologies involves risks due to their inherent uncertainty. This seminar will focus on important issues and aim to help students understand how the laws in the U.S. and Japan regulate such technologies, balancing risks and benefits and provide remedies when the risk materializes as harm.
今回のゼミでは、自動運転、医薬品開発、ゲノム情報の利用、原子力の利用、情報通信サービスという5つの分野における科学技術の利用とその法的規律について、日本及びアメリカの判例及び文献を用いて議論する(アメリカの文献については原則として英語文献となる)。
学生はグループに分かれて議論を行うとともに、ゼミ全体での議論も行う。
In this seminar, students will discuss legal issues in auto-driving, the development of pharmaceuticals, the use of genetics, the use of nuclear energy, and telecommunications through reading the U.S. and Japanese cases and articles (Reading materials on the U.S. issues are primarily in English).
Students will have group discussion as well as discussion in the whole class.
1 | イントロダクション |
2 | 自動運転(1) |
3 | 自動運転(2) |
4 | 医薬品の開発と利用(1) |
5 | 医薬品の開発と利用(2) |
6 | 医薬品の開発と利用(3) |
7 | ゲノム情報の利用(1) |
8 | ゲノム情報の利用(2) |
9 | 原子力の利用(1) |
10 | 原子力の利用(2) |
11 | 原子力の利用(3) |
12 | 情報通信サービス(1) |
13 | 情報通信サービス(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生は指定された文献を事前に購読したうえでゼミに参加する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告及び議論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度、文献を配布する |
採用人数/Number of students:20~30名程度/Approximately 20-30 students
配当年次/Eligible year:2~4年次/2nd - 4th year
選考方法/Selection method:レポート(本ゼミを希望する理由(800字以内))
演習論文/Seminar papers:実施しない