日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX665/EX665EX665 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
気候変動を政治学する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
It is important to acknowledge the political impact of Climate Change on our societies. This seminar aims to explore the political science aspects of Climate Change by examining the latest literature on the potential effects it may have on politics and societies. The theoretical debates at the global level, as well as cases from the regional level, including the Global South, will be studied in order to provide students with a deeper understanding of specific issues.
In this seminar, we will read the assigned books in rotation and discuss each topic. The presenters will provide a summary of the texts, and the rest of the class are required to submit a comment paper in advance. During each session, the class will engage in a discussion based on the issues raised by the discussants. If it is necessary, students will be divided into several smaller groups to facilitate further discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | ループワーク |
7 | 文献講読5 |
8 | 文献講読6 |
9 | 文献講読7 |
10 | グループワーク |
11 | 文献講読8 |
12 | 文献講読9 |
13 | グループ発表 |
14 | グループ発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は毎回指定された範囲のテキストを事前に読み、演習開始前にコメント・ペーパーを提出する。グループワークに関しては,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・議論への貢献度(30%) 報告担当(20%) コメントペーパー(20%) グループワーク・レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 笹川平和財団海洋政策研究所編 | 『気候安全保障——地球温暖化と自由で開かれたインド太平洋』 | 東海教育研究所 | 2021 | 9784924523258 |
2 | 藤原帰一ほか編著 | 『気候変動は社会を不安定化させるか——水資源をめぐる国際政治の力学』 | 日本評論社 | 2022 | 9784535540323 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
本演習では課題提出や資料共有などにCanvas LMS(授業支援システム)を利用する。
<選考方法>
採用人数:15名程度
配当年次:2年次
選考方法:レポート
①題目:本演習を履修する動機と、テーマについての関心を自由に書いてください。
②字数:1000~1200字程度
演習論文:実施しない
気候変動は政治のあり方に影響を与えるか。それはどのようにしてか。気候変動によって社会は不安定化するのか。本演習では、気候変動問題の政治学的側面に焦点を当て、これらの問いに関する最新の文献を読み解く。とくに、グローバルレベルでの理論的な議論だけでなく、グローバルサウスと呼ばれる地域の事例を学ぶことで、具体的な課題に対する視野を深める。
It is important to acknowledge the political impact of Climate Change on our societies. This seminar aims to explore the political science aspects of Climate Change by examining the latest literature on the potential effects it may have on politics and societies. The theoretical debates at the global level, as well as cases from the regional level, including the Global South, will be studied in order to provide students with a deeper understanding of specific issues.
本演習では、指定された文献を輪読しながら、各テーマについて討論する。報告担当者はテキストの内容報告を行い、それ以外の受講生は事前にコメント・ペーパー(400字程度)を提出する。各回とも、討論者の問題提起をふまえた全体討論を行う形で授業を進めて行く。 必要に応じて、小グループに分かれて討論することもある。
In this seminar, we will read the assigned books in rotation and discuss each topic. The presenters will provide a summary of the texts, and the rest of the class are required to submit a comment paper in advance. During each session, the class will engage in a discussion based on the issues raised by the discussants. If it is necessary, students will be divided into several smaller groups to facilitate further discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | ループワーク |
7 | 文献講読5 |
8 | 文献講読6 |
9 | 文献講読7 |
10 | グループワーク |
11 | 文献講読8 |
12 | 文献講読9 |
13 | グループ発表 |
14 | グループ発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は毎回指定された範囲のテキストを事前に読み、演習開始前にコメント・ペーパーを提出する。グループワークに関しては,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・議論への貢献度(30%) 報告担当(20%) コメントペーパー(20%) グループワーク・レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 笹川平和財団海洋政策研究所編 | 『気候安全保障——地球温暖化と自由で開かれたインド太平洋』 | 東海教育研究所 | 2021 | 9784924523258 |
2 | 藤原帰一ほか編著 | 『気候変動は社会を不安定化させるか——水資源をめぐる国際政治の力学』 | 日本評論社 | 2022 | 9784535540323 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介する。 |
本演習では課題提出や資料共有などにCanvas LMS(授業支援システム)を利用する。
<選考方法>
採用人数:15名程度
配当年次:2年次
選考方法:レポート
①題目:本演習を履修する動機と、テーマについての関心を自由に書いてください。
②字数:1000~1200字程度
演習論文:実施しない