日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX672/EX672EX672 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
民法判例-判例を素材として民法を楽しむ- |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
実務家が担当 |
The objectives of this seminar are to deepen the students’ understanding of Civil Law and to enjoy legal thought through discussions and debates about fundamental knowledge and problems pertaining to cases using Civil Law judicial precedents as source material.
The classes will focus on an examination and discussion of judicial precedents based on Civil Law judicial precedents selected and reported on by the seminar students.
Fundamentally, each seminar student will present a report on an individually selected Civil Law judicial precedent one or more times during the spring semester and the fall semester. In addition, a debate will be held during the beginning of the fall semester based on a Civil Law judicial precedent.
Because discussion will be the focus of the class, students are expected to participate by boldly and actively speaking up based on the idea that "there are no mistakes in legal interpretive theory."
1 | イントロダクション |
2 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
3 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
4 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
5 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
6 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
7 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
8 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
9 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
10 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
11 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
12 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
13 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
14 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
15 | ディベート |
16 | ディベート、もしくは、判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
17 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
18 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
19 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
20 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
21 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
22 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
23 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
24 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
25 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
26 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
27 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
28 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
個人発表を原則とするが、担当割の関係でグループ発表とすることもある。 |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表の内容(40%) 授業態度(発言の積極性など)(60%) |
備考 (Notes) | ||
原則として3/4以上の出席を必要とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
<選考方法>
採用人数: 24名
配当年次: 2-4年次
選考方法: レポート
①題目: 選択動機。なお、選択動機の本文とは別に次のことを記載する。
1 報告希望民法判例を1つ(例・最判平25.2.28民集67-2-343 相殺適状の要件)
2 民法判例百選Ⅰ~Ⅲの所持の有無と所持する版数(例・Ⅰ第8版 Ⅱ第9版 Ⅲ無)
②字数: 字数制限なし(A4用紙1枚以内)
演習論文:実施しない
民法判例を素材として、事案に関連する基礎知識や問題点についての議論やディベートをすることで、民法の理解を深めることを通して法律的な思考を楽しむ。
The objectives of this seminar are to deepen the students’ understanding of Civil Law and to enjoy legal thought through discussions and debates about fundamental knowledge and problems pertaining to cases using Civil Law judicial precedents as source material.
ゼミ員が選択して報告する民法判例に基づいた事案や基礎知識の検討と議論とが、授業の中心となる。
ゼミ員は、基本的に単独で春学期と秋学期に各1回以上、各自が選択した民法判例の報告を行う。また、秋学期初めには、民法判例を素材としたディベートを行う。
議論が授業の中心であるため、「法律解釈論に誤りはない」との考えで、臆せずに積極的に発言をする学生の参加を期待する。出席・発言・判例報告(ディベート参加)で、単位修得となる。
The classes will focus on an examination and discussion of judicial precedents based on Civil Law judicial precedents selected and reported on by the seminar students.
Fundamentally, each seminar student will present a report on an individually selected Civil Law judicial precedent one or more times during the spring semester and the fall semester. In addition, a debate will be held during the beginning of the fall semester based on a Civil Law judicial precedent.
Because discussion will be the focus of the class, students are expected to participate by boldly and actively speaking up based on the idea that "there are no mistakes in legal interpretive theory."
1 | イントロダクション |
2 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
3 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
4 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
5 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
6 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
7 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
8 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
9 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
10 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
11 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
12 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
13 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
14 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
15 | ディベート |
16 | ディベート、もしくは、判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
17 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
18 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
19 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
20 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
21 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
22 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
23 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
24 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
25 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
26 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
27 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
28 | 判例報告及びこれを素材とする事案検討等と議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
個人発表を原則とするが、担当割の関係でグループ発表とすることもある。 |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表の内容(40%) 授業態度(発言の積極性など)(60%) |
備考 (Notes) | ||
原則として3/4以上の出席を必要とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
<選考方法>
採用人数: 24名
配当年次: 2-4年次
選考方法: レポート
①題目: 選択動機。なお、選択動機の本文とは別に次のことを記載する。
1 報告希望民法判例を1つ(例・最判平25.2.28民集67-2-343 相殺適状の要件)
2 民法判例百選Ⅰ~Ⅲの所持の有無と所持する版数(例・Ⅰ第8版 Ⅱ第9版 Ⅲ無)
②字数: 字数制限なし(A4用紙1枚以内)
演習論文:実施しない