日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX696/EX696EX696 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
2024年習近平政権の下で多様な中国社会に重点をおいた中国政治、経済と法律などの展望と課題 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(前回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this seminar is to cultivate communication skills to use Chinese as a true globally-minded person in the future. This seminar will examine the politics, economy, and social structure of China to deepen the students’ understanding.
The topics covered will relate to the students’ lives and interests.
1. The lectures will raise various aspects about the current situation in China (including the national governance of the Communist Party, US-China relations and Japan-China relations, the arrest of a Huawei executive).
2. Education problems, aging society, and wealth disparity
3. Love and marriage
4. A student will be put in charge of each topic to analyze the topic based on their own perspective and present a report.
This seminar will seek the interesting aspects of Chinese law as well as something extra about Chinese law as a whole.
Students will actively exchange opinions with classmates about their own preferences and experiences while deepening their understanding of the topics that they are interested in.
1 | 授業内容の紹介や各自問題担当の議論 中華人民共和国の仕組み |
2 | 法源:憲法、行政法規、地方性法規、自治条例、行政規則 |
3 | 立法府:全国人民代表大会、全人代常務委員会 |
4 | 司法組織:人民法院、人民検察院 |
5 | 40年間の改革と開放によって急速な発展ができた全貌 |
6 | 教育制度(幼稚園から大学までの受験戦争) |
7 | 若者の恋愛観と現状 |
8 | 若者の結婚観と現状 |
9 | 高齢化社会の現状と課題 |
10 | 多民族社会と宗教の信仰について |
11 | 新疆ウイグル自治区の現状と課題 |
12 | チベット自治区の現状と課題 |
13 | 動画を通して北京、上海、重慶と言った大都会の変貌と四川省の大涼山の脱貧困の現状を理解しよう。 |
14 | 総括討議(学習の振り返り) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は、授業前に配布した資料を読むことが求められる。また、講義ごとに授業で用いた動画・資料に基づき予習することと復習することが望ましい。
パソコンを用意して事前に配信した資料をダウンロードして精読してください。
資料の中に分からないところがあればメモにして授業中に話してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度と積極的な発言(30%) 授業後のレポート提出(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。講師が講義資料を用意する。資料を読んで議論や理解するためにパソコンを必ず持ってきてください。 Canvas LMSを利用して資料配信する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業に関する講義資料は事前にCanvas LMSに配信します。 |
パソコンを持参すること。
<選考方法>
採用人数:25名
配当年次:2‐4年次
選考方法:申し込みによる(応募者多数の場合は抽選)
将来,真の国際人として中国語を運用するコミュニケーション能力を育成する。2025年の米中(習近平国家主席とトランプ大統領)科学技術と貿易戦争と日中(習近平国家主席と石破総理大臣)新関係をきっかけに露呈した中国政治と経済の構造問題を取り上げて習近平政権下の中国の仕組みを考察し理解を深めることを目標とする。
The objective of this seminar is to cultivate communication skills to use Chinese as a true globally-minded person in the future. This seminar will examine the politics, economy, and social structure of China to deepen the students’ understanding.
以下の話題を取り上げて講義する。
①中国共産党の国家統治,②米中関係と日中関係,③共産党政権体制の仕組み
④小中高大学の教育問題、⑤若者達の恋愛と結婚、⑥高齢化社会、⑦宗教問題、⑧新疆ウイグル自治区とチベット自治区など
4.テーマごとに担当者を設けて、独自な観点で分析し発表してもらう。
中国に政治・経済と法制度のプラスアルファを求めていく。
学生は,クラスメートと自分の好みや経験について活発に意見を交換しながら,関心あるテーマについて理解を深めていく。毎回配った資料を理解したうえで質問や感想を書いて提出すること。
The topics covered will relate to the students’ lives and interests.
1. The lectures will raise various aspects about the current situation in China (including the national governance of the Communist Party, US-China relations and Japan-China relations, the arrest of a Huawei executive).
2. Education problems, aging society, and wealth disparity
3. Love and marriage
4. A student will be put in charge of each topic to analyze the topic based on their own perspective and present a report.
This seminar will seek the interesting aspects of Chinese law as well as something extra about Chinese law as a whole.
Students will actively exchange opinions with classmates about their own preferences and experiences while deepening their understanding of the topics that they are interested in.
1 | 授業内容の紹介や各自問題担当の議論 中華人民共和国の仕組み |
2 | 法源:憲法、行政法規、地方性法規、自治条例、行政規則 |
3 | 立法府:全国人民代表大会、全人代常務委員会 |
4 | 司法組織:人民法院、人民検察院 |
5 | 40年間の改革と開放によって急速な発展ができた全貌 |
6 | 教育制度(幼稚園から大学までの受験戦争) |
7 | 若者の恋愛観と現状 |
8 | 若者の結婚観と現状 |
9 | 高齢化社会の現状と課題 |
10 | 多民族社会と宗教の信仰について |
11 | 新疆ウイグル自治区の現状と課題 |
12 | チベット自治区の現状と課題 |
13 | 動画を通して北京、上海、重慶と言った大都会の変貌と四川省の大涼山の脱貧困の現状を理解しよう。 |
14 | 総括討議(学習の振り返り) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は、授業前に配布した資料を読むことが求められる。また、講義ごとに授業で用いた動画・資料に基づき予習することと復習することが望ましい。
パソコンを用意して事前に配信した資料をダウンロードして精読してください。
資料の中に分からないところがあればメモにして授業中に話してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度と積極的な発言(30%) 授業後のレポート提出(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。講師が講義資料を用意する。資料を読んで議論や理解するためにパソコンを必ず持ってきてください。 Canvas LMSを利用して資料配信する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業に関する講義資料は事前にCanvas LMSに配信します。 |
パソコンを持参すること。
<選考方法>
採用人数:25名
配当年次:2‐4年次
選考方法:申し込みによる(応募者多数の場合は抽選)