日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX697/EX697EX697 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
多様な中国社会に重点をおいた政治、経済、堀津、社会と法制度の現状について考察する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this seminar is to cultivate communication skills to use Chinese as a true globally-minded person in the future. This seminar will examine the politics, economy, and social structure of China to deepen the students’ understanding.
The topics covered will relate to the students’ lives and interests.
1. The lectures will raise various aspects about the current situation in China (including the national governance of the Communist Party, US-China relations and Japan-China relations, the arrest of a Huawei executive).
2. Education problems, aging society, and wealth disparity
3. Love and marriage
4. A student will be put in charge of each topic to analyze the topic based on their own perspective and present a report.
This seminar will seek the interesting aspects of Chinese law as well as something extra about Chinese law as a whole.
Students will actively exchange opinions with classmates about their own preferences and experiences while deepening their understanding of the topics that they are interested in.
1 | 授業内容の紹介や各自課題担当内容の確認 中国全体の構造と政治の仕組み |
2 | 法源:憲法、行政法規、地方性法規、自治条例、行政規則 |
3 | 立法府:全国人民代表大会、全人代常務委員会と国務院 |
4 | 司法組織:人民法院、人民検察院 |
5 | 改革開放:40年変わった中国の全貌(写真と画像) |
6 | 教育制度(幼稚園から大学までの受験戦争)上学难 |
7 | 恋愛と結婚(结婚が難しく離婚率の上昇) |
8 | 高齢化社会の現状と課題(空巢老人) |
9 | 中国の医療制度(看病难) |
10 | 民事紛争処理制度:人民調停委員会 |
11 | チベット自治区と新疆ウイグル族自治区と宗教 |
12 | 北京大学と東京大学の学生達の比較 |
13 | 中国におけるビジネス慣習の注意点 |
14 | 総括討議(学習の振り返り) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教員が作成した資料を事前プラットフォーム「知らせ」と「教材」の欄に配信します。授業前に配信した資料を読むことが求められる。また、講義ごとに授業で用いた動画・資料に基づいて予習と復習が望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度と発言(40%) 毎回のレポート提出(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストを使用しない。教員が作成した資料をプラットフォームに配信する。またインターネット最新情報配布(担当者が用意) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業に関する講義資料は事前にCanvas LMSに配信します。 |
パソコン持参
<選考方法>
採用人数:25名
配当年次:2‐4年次
選考方法:申し込みによる(応募者多数の場合は抽選)
パソコンを用意すること。
将来,真の国際人として中国語を運用するコミュニケーション能力を育成する。中国の政治、経済、法律と社会の仕組みと変化を考察し理解を深めることを目標とする。
The objective of this seminar is to cultivate communication skills to use Chinese as a true globally-minded person in the future. This seminar will examine the politics, economy, and social structure of China to deepen the students’ understanding.
学生の生活や興味関心のある話題を扱う。
1.コロナ禍により変わった中国の現状(米中関係と日中関係,国内情勢)
2.政治の仕組み、司法制度、教育問題、高齢化社会、貧富の格差
3.若者の恋愛、結婚と離婚
4.テーマごとに担当者を設けて、独自な観点で分析し発表してもらう。
中国政治制度と司法制度などのプラスアルファを求めていく。
学生は,クラスメートと自分の好みや経験について活発に意見を交換しながら,関心あるテーマについて理解を深めていく。
The topics covered will relate to the students’ lives and interests.
1. The lectures will raise various aspects about the current situation in China (including the national governance of the Communist Party, US-China relations and Japan-China relations, the arrest of a Huawei executive).
2. Education problems, aging society, and wealth disparity
3. Love and marriage
4. A student will be put in charge of each topic to analyze the topic based on their own perspective and present a report.
This seminar will seek the interesting aspects of Chinese law as well as something extra about Chinese law as a whole.
Students will actively exchange opinions with classmates about their own preferences and experiences while deepening their understanding of the topics that they are interested in.
1 | 授業内容の紹介や各自課題担当内容の確認 中国全体の構造と政治の仕組み |
2 | 法源:憲法、行政法規、地方性法規、自治条例、行政規則 |
3 | 立法府:全国人民代表大会、全人代常務委員会と国務院 |
4 | 司法組織:人民法院、人民検察院 |
5 | 改革開放:40年変わった中国の全貌(写真と画像) |
6 | 教育制度(幼稚園から大学までの受験戦争)上学难 |
7 | 恋愛と結婚(结婚が難しく離婚率の上昇) |
8 | 高齢化社会の現状と課題(空巢老人) |
9 | 中国の医療制度(看病难) |
10 | 民事紛争処理制度:人民調停委員会 |
11 | チベット自治区と新疆ウイグル族自治区と宗教 |
12 | 北京大学と東京大学の学生達の比較 |
13 | 中国におけるビジネス慣習の注意点 |
14 | 総括討議(学習の振り返り) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教員が作成した資料を事前プラットフォーム「知らせ」と「教材」の欄に配信します。授業前に配信した資料を読むことが求められる。また、講義ごとに授業で用いた動画・資料に基づいて予習と復習が望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度と発言(40%) 毎回のレポート提出(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストを使用しない。教員が作成した資料をプラットフォームに配信する。またインターネット最新情報配布(担当者が用意) |
その他 (Others) | |||||
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授業に関する講義資料は事前にCanvas LMSに配信します。 |
パソコン持参
<選考方法>
採用人数:25名
配当年次:2‐4年次
選考方法:申し込みによる(応募者多数の場合は抽選)
パソコンを用意すること。