日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX709/EX709EX709 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
公務の魅力を探る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX3910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This seminar aims to deepen the participants' understanding of Japanese public administration and provide an opportunity to develop well-thought image of a public service. In addition, the course aims to enhance participants' practical skills in identifying and responding to social and economic issues.
In this seminar, theories and systems of Japanese public administration, as well as the systems and practices of central government officials, will be explored. Participants are expected to prepare and present on the specified materials that are allocated to each of them, followed by the discussions among the participants. Guest lecturers may be invited to the seminar so that the participants can gain insights through engagement with them.
1 | イントロダクション |
2 | 行政の理論と制度 (1) |
3 | 行政の理論と制度 (2) |
4 | 行政の理論と制度 (3) |
5 | ゲストスピーカー(仮) |
6 | 国家公務員の制度と実務(『官僚たちの夏』とその後) (1) |
7 | 国家公務員の制度と実務(『官僚たちの夏』とその後) (2) |
8 | 国家公務員の制度と実務(『官僚たちの夏』とその後) (3) |
9 | ゲストスピーカー(仮) |
10 | 『若手行政官への推薦図書』を読む (1) |
11 | 『若手行政官への推薦図書』を読む (2) |
12 | 『若手行政官への推薦図書』を読む (3) |
13 | ゲストスピーカー(仮) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
履修人数等に応じて、授業方法を変更することがあり得る。 |
受講にあたっては、事前に配布される資料を読んで予習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への参加及び発言(60%) 演習における報告(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回、講義で取り扱うテーマごとに資料を配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 原田久 | 『行政学〔第2版〕』 | 法律文化社 | 2022 | 9784589041951 |
授業計画は上記のテーマを予定しているが、履修人数や時事の進展等を鑑みてテーマを変更することがあり得る。
<選考方法>
採用人数:20名以内
配当年次:3年生以上
選考方法:レポート
①題目:自己紹介および志望動機
②字数:1000字(A4用紙1枚)程度
本演習では、日本の行政の仕組みや国家公務員の業務を理解し、公務員として働くことのイメージを持つことを目標とする。また、社会や経済の問題に対する課題発見・対応能力を高めることを目指す。
This seminar aims to deepen the participants' understanding of Japanese public administration and provide an opportunity to develop well-thought image of a public service. In addition, the course aims to enhance participants' practical skills in identifying and responding to social and economic issues.
本演習では、日本の行政の理論や制度、国家公務員の制度や実務について、関連する資料や文献を基に、学生による報告及びそれを踏まえた議論を行う。ゲスト講師の招聘も検討しており、ゲスト講師との対話によって公務に関する理解を更に深める。
In this seminar, theories and systems of Japanese public administration, as well as the systems and practices of central government officials, will be explored. Participants are expected to prepare and present on the specified materials that are allocated to each of them, followed by the discussions among the participants. Guest lecturers may be invited to the seminar so that the participants can gain insights through engagement with them.
1 | イントロダクション |
2 | 行政の理論と制度 (1) |
3 | 行政の理論と制度 (2) |
4 | 行政の理論と制度 (3) |
5 | ゲストスピーカー(仮) |
6 | 国家公務員の制度と実務(『官僚たちの夏』とその後) (1) |
7 | 国家公務員の制度と実務(『官僚たちの夏』とその後) (2) |
8 | 国家公務員の制度と実務(『官僚たちの夏』とその後) (3) |
9 | ゲストスピーカー(仮) |
10 | 『若手行政官への推薦図書』を読む (1) |
11 | 『若手行政官への推薦図書』を読む (2) |
12 | 『若手行政官への推薦図書』を読む (3) |
13 | ゲストスピーカー(仮) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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履修人数等に応じて、授業方法を変更することがあり得る。 |
受講にあたっては、事前に配布される資料を読んで予習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への参加及び発言(60%) 演習における報告(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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毎回、講義で取り扱うテーマごとに資料を配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 原田久 | 『行政学〔第2版〕』 | 法律文化社 | 2022 | 9784589041951 |
授業計画は上記のテーマを予定しているが、履修人数や時事の進展等を鑑みてテーマを変更することがあり得る。
<選考方法>
採用人数:20名以内
配当年次:3年生以上
選考方法:レポート
①題目:自己紹介および志望動機
②字数:1000字(A4用紙1枚)程度