日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Law and Politics
Course Code EX712
Theme・Subtitle 国家公務員として働くイメージを持とう
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LPX3910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The target of this seminar is students who are considering working as a national civil servant as one of their career options after university.
The goal is for students to learn about and deepen their understanding of the realities of public administration so that they can have a concrete image of working in a national government agency.

【Course Contents】

After learning basic knowledge about administrative organisations and civil servants, participants deepen their understanding of the work and workplace of civil servants by reading information on civil service recruitment and books written by people with experience as national civil servant.Fieldwork in Kasumigaseki and inviting current civil servant(s) to talk to the participants are also planned.The focus will be on national civil servants, particularly those working in Kasumigaseki, but students will also learn about local civil servants in order to understand the differences between them and national civil servants, so students who want to understand the differences between the work of national and local civil servants and consider their career paths are welcome to attend.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 行政の組織と公務員①
3 行政の組織と公務員②
4 村木厚子『公務員という仕事』(ちくまプリマ―新書)はじめに~第2章の輪読
5 村木厚子『公務員という仕事』(ちくまプリマ―新書)第3章の輪読
6 村木厚子『公務員という仕事』(ちくまプリマ―新書)第4章~おわりにの輪読
7 国家公務員の採用パンフレットを読み解く
8 地方公務員の採用パンフレットを読み解く
9 フィールドワーク
10 公務の実際①(国や地方自治体に勤務する現職公務員をゲストスピーカーとして招き、これまでの仕事内容や公務員として働く意義などを中心にご講話いただき、公務員として働く魅力や公務の特徴について考察する予定)
11 公務の実際②
12 公務の実際③
13 公務の実際④
14 講義のまとめ(現職公務員の講話を踏まえての意見交換)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業計画はおよその目安なので、受講生の人数や関心、理解の進展等によって内容の変更もありうる。
ほぼ毎回、学生間の質疑応答やディスカッションを行う予定なので、積極的な受講態度を期待する。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で学ぶ書籍を事前に読み、自分なりに理解をしてから授業に参加する(第2~3回及び第4~6回の予習)
輪読で報告を担当する書籍の担当章を読み、その概要やそれに対する自身の疑問点や意見をまとめる(担当回予習)
公務員の採用情報を調べ、その概要をまとめる(第7回及び第8回予習)
ゲストスピーカーの講話によって理解を深めた内容について1,000字程度にまとめる(第14回予習)
毎回の授業後には、授業の内容を振り返り、内容に対する理解を深める。
その他、必要に応じて別途指示する。
 

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 報告内容(60%)
議論への参加と貢献度(40%)
備考 (Notes)
「議論への参加と貢献度」については、毎回の授業における質問や意見、ゲストスピーカーの講話への質問の内容・回数を特に重視する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 村木厚子 公務員という仕事 筑摩書房 2020 9784480683762

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 伊藤正次・出雲明子・手塚洋輔 はじめての行政学〔新版〕 有斐閣 2022 9784641150997
2 金井利之 行政学概説 放送大学教育振興会 2020 9784595322051
3 岡田淳志 公務員が人事異動に悩んだら読む本 学陽書房 2022 9784313151376
4 林誠 どんな部署でも必ず役立つ 公務員の読み書きそろばん 学陽書房 2020 9784313151062
5 NHK取材班 霞が関のリアル 岩波書店 2021 9784000614726

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

国家公務員を卒業後の進路の一つとして検討していること

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

講義資料の配付や報告資料の共有などに「Canvas LMS」を使用するので、授業にPCを持参すること。

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数:15人
配当年次:3,4年次
選考方法:レポート
      ①題目:国家公務員として働くことに興味を持った理由
      ②字数:1,000~1,500字程度

【注意事項 / Notice】