日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX867/EX867EX867 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『不公正貿易報告書2023年版』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to gain a basic understanding of international economic law through reading the main chapters of the "Unfair Trade Report" published every year by the Ministry of Economy, Trade and Industry. This report comprehensively analyzes the status of trade policies and measures in each country and region in light of the WTO Agreement, Economic Partnership Agreement (EPA), Free Trade Agreement (FTA), etc., and aims to reduce trade friction. In order to avoid confusion and emotional conflict in the debate, and to prevent it from turning into a political issue, it is important to understand what basis criticism and criticism of other countries' trade policies and measures have and evaluate them in light of internationally agreed rules.
Students will select a theme to be in charge of according to their own interests and will survey other article research and report on the theme. All students are required to study the relevant chapters of the Unfair Trade Report that correspond to the theme of each session, and to share their questions and comments in advance.
1 | イントロダクション(授業の進め方,自己紹介) |
2 | 国際経済法上の主要テーマの概要解説 |
3 | 個別報告 |
4 | 個別報告 |
5 | 個別報告 |
6 | 個別報告 |
7 | 個別報告 |
8 | 個別報告 |
9 | 個別報告 |
10 | 個別報告 |
11 | 個別報告 |
12 | 個別報告 |
13 | 個別報告 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
「不公正貿易報告書」の関連チャプター予習(全員,毎回)
個別報告準備のためのリサーチ
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加・発言(30%) 報告・発表(40%) 事前コメントその他の課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
経済産業省『2023年版 不公正貿易報告書』(https://www.meti.go.jp/shingikai/sankoshin/tsusho_boeki/fukosei_boeki/report_2023/honbun.html) |
<選考方法>
採用人数:15名程度
配当年次:3・4年次
選考方法:レポート
①題目:このゼミを志望する理由
②字数:800字
演習論文:実施しない
この科目では,経済産業省が毎年公表する『不公正貿易報告書』の主要チャプターの講読を通じて,国際経済法上の基本的な理解を得ることを目標とする。同報告書は、WTO 協定や、経済連携協定(EPA)、自由貿易協定(FTA)等に照らして、各国・地域の貿易政策・措置の状況を包括的に分析するものであり,通商摩擦を巡る議論の混乱と感情的な対立を避け、政治問題化させないためには、他国の貿易政策・措置に対する批判や非難が、国際的に合意されたルールに照らしてどのような根拠を持つかを理解し評価することが重要である。
The goal of this course is to gain a basic understanding of international economic law through reading the main chapters of the "Unfair Trade Report" published every year by the Ministry of Economy, Trade and Industry. This report comprehensively analyzes the status of trade policies and measures in each country and region in light of the WTO Agreement, Economic Partnership Agreement (EPA), Free Trade Agreement (FTA), etc., and aims to reduce trade friction. In order to avoid confusion and emotional conflict in the debate, and to prevent it from turning into a political issue, it is important to understand what basis criticism and criticism of other countries' trade policies and measures have and evaluate them in light of internationally agreed rules.
履修者は,各自の興味・関心に沿って,担当するテーマを選択し,対象テーマについて,その他の文献調査と個別報告を行う。履修者全員が,各回のテーマに対応する不公正貿易報告書の関連チャプターを予習し,質問事項やコメントを事前に共有することが求められる。
Students will select a theme to be in charge of according to their own interests and will survey other article research and report on the theme. All students are required to study the relevant chapters of the Unfair Trade Report that correspond to the theme of each session, and to share their questions and comments in advance.
1 | イントロダクション(授業の進め方,自己紹介) |
2 | 国際経済法上の主要テーマの概要解説 |
3 | 個別報告 |
4 | 個別報告 |
5 | 個別報告 |
6 | 個別報告 |
7 | 個別報告 |
8 | 個別報告 |
9 | 個別報告 |
10 | 個別報告 |
11 | 個別報告 |
12 | 個別報告 |
13 | 個別報告 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
「不公正貿易報告書」の関連チャプター予習(全員,毎回)
個別報告準備のためのリサーチ
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加・発言(30%) 報告・発表(40%) 事前コメントその他の課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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経済産業省『2023年版 不公正貿易報告書』(https://www.meti.go.jp/shingikai/sankoshin/tsusho_boeki/fukosei_boeki/report_2023/honbun.html) |
<選考方法>
採用人数:15名程度
配当年次:3・4年次
選考方法:レポート
①題目:このゼミを志望する理由
②字数:800字
演習論文:実施しない