日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA006
Theme・Subtitle 教育問題の社会学ーいじめ問題とメディア報道
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

There are two aims of this lecture for students. One is that students will be able to recognize the dangers that they try to solve social problems of concerning to children’s behavior by blaming someone else, for example, teachers and parents. Another is that students will be able to understand that there can be various aspects of reality that differ from the dominant discourse on children's behavior.

【Course Contents】

The media often make Children's problems, such as juvenile delinquency and bullying problem, social problems. We then pay attention to these social problems and through them we tend to blame the responsibility of the school why the social problem was happened. However, doesn't this way of understanding blind us to the various aspects of reality that we are able to select when we try to understand children and school education?
At first, we will start to discuss this question. Then, we will approach the point that there are various aspects of understanding a reality while we refer to the claim-making activities through the media and the experiences of people who involves in them. At last, we will spread our perspective into the fundamental issue that adult make Children's problems. Because it is not easy for children to explain themselves to others and most of adult believe that they need to decide the best way for children.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:授業の受け方・進め方について
2 いじめ問題への視角:「事実」とは何か
3 メディア報道による「事実」の構成①:新聞報道
4 メディア報道による「事実」の構成②:テレビ報道
5 メディア報道による「事実」の構成③:マスメディアにおける「社会問題化」の方法
6 「事実」認定の方法と論理:調査報告書と判決文を読む
7 中間のまとめと補論
8 当事者経験への接近①:遺族の経験
9 当事者経験への接近②:加害者の経験
10 当事者経験への接近③:担任・生徒の語り
11 囚われからの解放①:未完のいじめ自殺
12 囚われからの解放②:いじめ防止対策推進法下の学校
13 囚われからの解放③:「いじめ問題」の解決とは
14 全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・3 回目以降の講義については、当該授業の回で扱う文献の内容を読んだ上で、その内容に関するコメントを事前にCanvas LMSから記入・提出します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 課題及びリアクション・ペーパーの提出(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 北澤毅・間山広朗 『囚われのいじめ問題』 岩波書店 2021 4000614886
その他 (Others)
特になし

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考文献は授業の中で必要に応じて、適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

毎回リアクション・ペーパーにて受講生の意見を集約する。
パワーポイント等を使用した講義形式で、新聞記事など公にアクセス可能な資料を適宜活用する。
授業時には、学習支援ツールを用いて、リアルタイムで学生に意見表明を求めることもある。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A