日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA006/FA006FA006 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育問題の社会学ーいじめ問題とメディア報道 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
There are two aims of this lecture for students. One is that students will be able to recognize the dangers that they try to solve social problems of concerning to children’s behavior by blaming someone else, for example, teachers and parents. Another is that students will be able to understand that there can be various aspects of reality that differ from the dominant discourse on children's behavior.
The media often make Children's problems, such as juvenile delinquency and bullying problem, social problems. We then pay attention to these social problems and through them we tend to blame the responsibility of the school why the social problem was happened. However, doesn't this way of understanding blind us to the various aspects of reality that we are able to select when we try to understand children and school education?
At first, we will start to discuss this question. Then, we will approach the point that there are various aspects of understanding a reality while we refer to the claim-making activities through the media and the experiences of people who involves in them. At last, we will spread our perspective into the fundamental issue that adult make Children's problems. Because it is not easy for children to explain themselves to others and most of adult believe that they need to decide the best way for children.
1 | オリエンテーション:授業の受け方・進め方について |
2 | いじめ問題への視角:「事実」とは何か |
3 | メディア報道による「事実」の構成①:新聞報道 |
4 | メディア報道による「事実」の構成②:テレビ報道 |
5 | メディア報道による「事実」の構成③:マスメディアにおける「社会問題化」の方法 |
6 | 「事実」認定の方法と論理:調査報告書と判決文を読む |
7 | 中間のまとめと補論 |
8 | 当事者経験への接近①:遺族の経験 |
9 | 当事者経験への接近②:加害者の経験 |
10 | 当事者経験への接近③:担任・生徒の語り |
11 | 囚われからの解放①:未完のいじめ自殺 |
12 | 囚われからの解放②:いじめ防止対策推進法下の学校 |
13 | 囚われからの解放③:「いじめ問題」の解決とは |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・3 回目以降の講義については、当該授業の回で扱う文献の内容を読んだ上で、その内容に関するコメントを事前にCanvas LMSから記入・提出します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
課題及びリアクション・ペーパーの提出(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 北澤毅・間山広朗 | 『囚われのいじめ問題』 | 岩波書店 | 2021 | 4000614886 |
その他 (Others) | |||||
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業の中で必要に応じて、適宜紹介する。 |
毎回リアクション・ペーパーにて受講生の意見を集約する。
パワーポイント等を使用した講義形式で、新聞記事など公にアクセス可能な資料を適宜活用する。
授業時には、学習支援ツールを用いて、リアルタイムで学生に意見表明を求めることもある。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
いじめ問題を中心に、子どもの問題に対して誰かを非難することで問題解決を図ろうとすることの危うさを認識し、子どもの問題をめぐる支配的な言説とは異なる現実の諸相がありうることを理解できるようになる。
There are two aims of this lecture for students. One is that students will be able to recognize the dangers that they try to solve social problems of concerning to children’s behavior by blaming someone else, for example, teachers and parents. Another is that students will be able to understand that there can be various aspects of reality that differ from the dominant discourse on children's behavior.
私たちは、社会問題化した出来事を媒介に、現代の子どもの姿を悲嘆したり、学校教育のあり方を非難したりする。しかし、こうした理解のあり方は、子どもや学校教育の複雑な現実をかえって見えなくさせているのではないだろうか。授業の前半では、この疑問を出発点に、ある出来事のメディア報道や様々な立場の当事者の経験を参照し、現実の多層性に接近する。授業の後半は、子どもに関わる問題とは、子ども以外の周囲の大人が「問題」と捉えていくことで作られていくという原理的な課題に視点を広げていく。
The media often make Children's problems, such as juvenile delinquency and bullying problem, social problems. We then pay attention to these social problems and through them we tend to blame the responsibility of the school why the social problem was happened. However, doesn't this way of understanding blind us to the various aspects of reality that we are able to select when we try to understand children and school education?
At first, we will start to discuss this question. Then, we will approach the point that there are various aspects of understanding a reality while we refer to the claim-making activities through the media and the experiences of people who involves in them. At last, we will spread our perspective into the fundamental issue that adult make Children's problems. Because it is not easy for children to explain themselves to others and most of adult believe that they need to decide the best way for children.
1 | オリエンテーション:授業の受け方・進め方について |
2 | いじめ問題への視角:「事実」とは何か |
3 | メディア報道による「事実」の構成①:新聞報道 |
4 | メディア報道による「事実」の構成②:テレビ報道 |
5 | メディア報道による「事実」の構成③:マスメディアにおける「社会問題化」の方法 |
6 | 「事実」認定の方法と論理:調査報告書と判決文を読む |
7 | 中間のまとめと補論 |
8 | 当事者経験への接近①:遺族の経験 |
9 | 当事者経験への接近②:加害者の経験 |
10 | 当事者経験への接近③:担任・生徒の語り |
11 | 囚われからの解放①:未完のいじめ自殺 |
12 | 囚われからの解放②:いじめ防止対策推進法下の学校 |
13 | 囚われからの解放③:「いじめ問題」の解決とは |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・3 回目以降の講義については、当該授業の回で扱う文献の内容を読んだ上で、その内容に関するコメントを事前にCanvas LMSから記入・提出します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
課題及びリアクション・ペーパーの提出(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 北澤毅・間山広朗 | 『囚われのいじめ問題』 | 岩波書店 | 2021 | 4000614886 |
その他 (Others) | |||||
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業の中で必要に応じて、適宜紹介する。 |
毎回リアクション・ペーパーにて受講生の意見を集約する。
パワーポイント等を使用した講義形式で、新聞記事など公にアクセス可能な資料を適宜活用する。
授業時には、学習支援ツールを用いて、リアルタイムで学生に意見表明を求めることもある。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A