日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA006/FA006FA006 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
芸術と人間形成(Bildung) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is for students to discover for themselves questions about “Bildung” through reading texts on art creation and appreciation. Specifically, this course has the following goals:
① Students will read texts on the theme of art creation and appreciation and summarize them in a resume.
② Students will extract arguments and formulate questions from the texts.
When people create and appreciate artworks, it seems that they do not do so simply on the basis of an individual's accidental idea but certain rules. Then, how do these "rules" differ among the various forms of expression, such as music, painting, and literature?
Through the creation and appreciation of such artworks, we will transform our perception and actions. How can we talk about these transformations?
In this lecture, we will consider clues to these questions from texts on aesthetics. Based on this readings, students will have an opportunity to prepare their resumes and make presentations.
This course will take the form of either a group or individual presentation, depending on how many students are present.
1 | 授業の概要と導入:人間形成論という文脈 |
2 | 英米圏における現代美学の紹介 |
3 | 現実の再制作 1/3 |
4 | 現実の再制作 2/3 |
5 | 現実の再制作 3/3 |
6 | 絵の響き 1/3 |
7 | 絵の響き 2/3 |
8 | 絵の響き 3/3 |
9 | 芸術と真正性 1/2 |
10 | 芸術と真正性 2/2 |
11 | 記譜法の理論 1/3 |
12 | 記譜法の理論 2/3 |
13 | 記譜法の理論 3/3 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の指定箇所を次回までに読み、自分の考えを表明する、あるいは与えられた課題に回答できるように準備することが求められます。準備および復習は毎回2時間ほど必要だと思われます。
また、授業後はリアクションペーパーを提出してもらいます。詳しくは初回の授業で説明します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(50%) リアクションペーパー(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価については、初回授業時に説明します。本講義では、出席回数に加えて、ディスカッション時の発言頻度や参加態度も大きく評価に影響します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ネルソン・グッドマン(戸澤義夫・松永伸司 訳) | 『芸術の言語』 | 慶應義塾大学出版会 | 2017 | 9784766422245 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | モーリス・メルロ゠ポンティ(廣瀬浩司 編訳) | 『精選 シーニュ』 | 筑摩書房 | 2020 | 9784480510020 |
受講者がどれだけいるかでグループ発表か個人発表かいずれかになります。 This course will take the form of either a group or individual presentation, depending on how many students are present.
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本講義の目標は、芸術制作と鑑賞に関するテクストを読むことで、「人間形成(Bildung)」に関する問いを自ら見出すことです。本講義は、具体的には以下の目標を持っています。
① 芸術制作と鑑賞に関するテーマのテクストをしっかりと読み、レジュメにまとめあげることができるようになる。
② テクストから、論証を取り出し、問いを立てることができるようになる。
The goal of this course is for students to discover for themselves questions about “Bildung” through reading texts on art creation and appreciation. Specifically, this course has the following goals:
① Students will read texts on the theme of art creation and appreciation and summarize them in a resume.
② Students will extract arguments and formulate questions from the texts.
人が芸術作品を制作したり鑑賞したりするときには、単に個人個人の偶然的な「思いつき」だけでそれをするわけではなく、一定のルールがあるように感じられませんか。こうしたものは、音楽、絵画、文学といったさまざまな表現形式の間にどのような違いがあるのでしょうか。
また、こうした芸術作品の制作や鑑賞を通して、私たちは自分の知覚や行為のしかたを変容させていくことがあります。そうした変容を、私たちはどのように語ることができるのでしょうか。
本講義では、これらを考える手がかりを、美学-芸術論のテキストから考えてみます。その読解を踏まえて、学生がレジュメを切って、発表する機会を設けます。
なお、受講者がどれだけいるかでグループ発表か個人発表かいずれかになります。
When people create and appreciate artworks, it seems that they do not do so simply on the basis of an individual's accidental idea but certain rules. Then, how do these "rules" differ among the various forms of expression, such as music, painting, and literature?
Through the creation and appreciation of such artworks, we will transform our perception and actions. How can we talk about these transformations?
In this lecture, we will consider clues to these questions from texts on aesthetics. Based on this readings, students will have an opportunity to prepare their resumes and make presentations.
This course will take the form of either a group or individual presentation, depending on how many students are present.
1 | 授業の概要と導入:人間形成論という文脈 |
2 | 英米圏における現代美学の紹介 |
3 | 現実の再制作 1/3 |
4 | 現実の再制作 2/3 |
5 | 現実の再制作 3/3 |
6 | 絵の響き 1/3 |
7 | 絵の響き 2/3 |
8 | 絵の響き 3/3 |
9 | 芸術と真正性 1/2 |
10 | 芸術と真正性 2/2 |
11 | 記譜法の理論 1/3 |
12 | 記譜法の理論 2/3 |
13 | 記譜法の理論 3/3 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の指定箇所を次回までに読み、自分の考えを表明する、あるいは与えられた課題に回答できるように準備することが求められます。準備および復習は毎回2時間ほど必要だと思われます。
また、授業後はリアクションペーパーを提出してもらいます。詳しくは初回の授業で説明します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(50%) リアクションペーパー(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価については、初回授業時に説明します。本講義では、出席回数に加えて、ディスカッション時の発言頻度や参加態度も大きく評価に影響します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ネルソン・グッドマン(戸澤義夫・松永伸司 訳) | 『芸術の言語』 | 慶應義塾大学出版会 | 2017 | 9784766422245 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | モーリス・メルロ゠ポンティ(廣瀬浩司 編訳) | 『精選 シーニュ』 | 筑摩書房 | 2020 | 9784480510020 |
受講者がどれだけいるかでグループ発表か個人発表かいずれかになります。 This course will take the form of either a group or individual presentation, depending on how many students are present.
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A