日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA011
Theme・Subtitle フィールドワークと地域の理解
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn the current knowledge methods, problem consciousness, and basic stance required in fieldwork-based area studies. The aim is to acquire an attitude of continually questioning the validity of understanding while confronting the changing relationship with the subject, rather than a method that subsumes the subject within existing academic knowledge.

【Course Contents】

 A region is not a monolithic entity, but a constant struggle between various actors. While cross-boundaries and intermixing are becoming more apparent, there is also a marked tendency to engage in activities that anticipate the essence of the region. In fieldwork, we must confront the polyphonic and processual nature of the subject, examine its validity, including the foundations of our understanding, and continue to confront the subject.
 We will rethink the (often fallible) understandings and explanations of local culture and history, including questioning the object prescriptions of academia and the prejudices of one's own culture, and consider the "knowledge in the field" that arises in exchange with the ever-changing existence. The case studies will focus on the Ryukyu Islands and Taiwan, focusing on cultural events such as kinship, shamanism, indigenous peoples, and historical understanding.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス : 講義のねらい
2 地域の多声に向き合う : フィールドワークの現在
3 伝統の描写に触れる : 沖縄の親族文化の特徴化から
4 伝統を過程と捉える : 墓と祖先の歴史潮流
5 過程の状況を見渡す : 家と家族のアクチュアリティ
6 異界の認識に触れる : 南島シャーマニズムのフィールド
7 理解の基盤を揺らす : 文化の翻訳と脱構築
8 多自然の可能を臨む : 脱ヒューマニズムの人文学
9 領域の現実に触れる : 台湾アイデンティティのフィールド
10 時代の理解を超える : 先住民の現代と多文化主義
11 対象と我々を省みる : 歴史理解のコロニアリズム
12 存在の現在に向き合う : フィールドの知とポジショナリティ
13 インタールード : 地域研究と未来学
14 まとめ : 質疑と応答

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
プリント資料の配布

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

「学び」は他人が課す作業ではないので、講義内容の理解のために、自らの不足を補うことを自覚して復習してください。そこで生じた新たな疑問や関心についての研鑽があれば、それは発展的な学習になります。質問がある時は遠慮なくどうぞ。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
授業での課題・小レポート(3回)(50%)
授業時の質疑応答(コメントペーパーを含む)や自学に基づく発展的学習の成果があれば、その内容を吟味して加算する。(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
使用しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時のプリント資料で紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業連絡には、大学が提供する授業支援システムと授業連絡用ホームページ(開講後に開設)を利用する。

【その他 / Others】

シラバス閲覧時、一部のブラウザ上では、入力の文字列と異なる言葉が表示されることがあるようです。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び