日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA011/FA011FA011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フィールドワークと地域の理解 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn the current knowledge methods, problem consciousness, and basic stance required in fieldwork-based area studies. The aim is to acquire an attitude of continually questioning the validity of understanding while confronting the changing relationship with the subject, rather than a method that subsumes the subject within existing academic knowledge.
A region is not a monolithic entity, but a constant struggle between various actors. While cross-boundaries and intermixing are becoming more apparent, there is also a marked tendency to engage in activities that anticipate the essence of the region. In fieldwork, we must confront the polyphonic and processual nature of the subject, examine its validity, including the foundations of our understanding, and continue to confront the subject.
We will rethink the (often fallible) understandings and explanations of local culture and history, including questioning the object prescriptions of academia and the prejudices of one's own culture, and consider the "knowledge in the field" that arises in exchange with the ever-changing existence. The case studies will focus on the Ryukyu Islands and Taiwan, focusing on cultural events such as kinship, shamanism, indigenous peoples, and historical understanding.
1 | ガイダンス : 講義のねらい |
2 | 地域の多声に向き合う : フィールドワークの現在 |
3 | 伝統の描写に触れる : 沖縄の親族文化の特徴化から |
4 | 伝統を過程と捉える : 墓と祖先の歴史潮流 |
5 | 過程の状況を見渡す : 家と家族のアクチュアリティ |
6 | 異界の認識に触れる : 南島シャーマニズムのフィールド |
7 | 理解の基盤を揺らす : 文化の翻訳と脱構築 |
8 | 多自然の可能を臨む : 脱ヒューマニズムの人文学 |
9 | 領域の現実に触れる : 台湾アイデンティティのフィールド |
10 | 時代の理解を超える : 先住民の現代と多文化主義 |
11 | 対象と我々を省みる : 歴史理解のコロニアリズム |
12 | 存在の現在に向き合う : フィールドの知とポジショナリティ |
13 | インタールード : 地域研究と未来学 |
14 | まとめ : 質疑と応答 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
プリント資料の配布 |
「学び」は他人が課す作業ではないので、講義内容の理解のために、自らの不足を補うことを自覚して復習してください。そこで生じた新たな疑問や関心についての研鑽があれば、それは発展的な学習になります。質問がある時は遠慮なくどうぞ。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業での課題・小レポート(3回)(50%) 授業時の質疑応答(コメントペーパーを含む)や自学に基づく発展的学習の成果があれば、その内容を吟味して加算する。(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時のプリント資料で紹介する。 |
授業連絡には、大学が提供する授業支援システムと授業連絡用ホームページ(開講後に開設)を利用する。
シラバス閲覧時、一部のブラウザ上では、入力の文字列と異なる言葉が表示されることがあるようです。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
フィールドワークに基づいた地域の文化・歴史の研究で求められる現在的な知の方法、問題意識、基本の態度などを学習する。対象を既存の学知に収める手法ではなく、変化する対象との関係に向き合いながら理解の妥当性を問い続ける姿勢の獲得を目指す。
Students will learn the current knowledge methods, problem consciousness, and basic stance required in fieldwork-based area studies. The aim is to acquire an attitude of continually questioning the validity of understanding while confronting the changing relationship with the subject, rather than a method that subsumes the subject within existing academic knowledge.
地域とは一枚岩の何かではなく、つねにさまざまな主体がせめぎ合う。越境や混淆が顕在化する一方で、その本質を期待する営為も顕著である。現代のフィールドワークでは、その多声性や過程性に向き合い、理解の基盤も含めて妥当性を吟味し、対象に向き合い続けることが求められている。
授業では、地域の文化・歴史をめぐる(陥りがちな)理解・説明を、アカデミズムによる対象規定や自文化の偏見への問いかけを含めながら捉え直し、変容を続ける存在との交流に生じる「フィールドの知」のあり方を考える。事例では、奄美・沖縄と台湾を舞台として、親族・シャーマニズム・先住民・歴史理解などの文化事象を注目する。
A region is not a monolithic entity, but a constant struggle between various actors. While cross-boundaries and intermixing are becoming more apparent, there is also a marked tendency to engage in activities that anticipate the essence of the region. In fieldwork, we must confront the polyphonic and processual nature of the subject, examine its validity, including the foundations of our understanding, and continue to confront the subject.
We will rethink the (often fallible) understandings and explanations of local culture and history, including questioning the object prescriptions of academia and the prejudices of one's own culture, and consider the "knowledge in the field" that arises in exchange with the ever-changing existence. The case studies will focus on the Ryukyu Islands and Taiwan, focusing on cultural events such as kinship, shamanism, indigenous peoples, and historical understanding.
1 | ガイダンス : 講義のねらい |
2 | 地域の多声に向き合う : フィールドワークの現在 |
3 | 伝統の描写に触れる : 沖縄の親族文化の特徴化から |
4 | 伝統を過程と捉える : 墓と祖先の歴史潮流 |
5 | 過程の状況を見渡す : 家と家族のアクチュアリティ |
6 | 異界の認識に触れる : 南島シャーマニズムのフィールド |
7 | 理解の基盤を揺らす : 文化の翻訳と脱構築 |
8 | 多自然の可能を臨む : 脱ヒューマニズムの人文学 |
9 | 領域の現実に触れる : 台湾アイデンティティのフィールド |
10 | 時代の理解を超える : 先住民の現代と多文化主義 |
11 | 対象と我々を省みる : 歴史理解のコロニアリズム |
12 | 存在の現在に向き合う : フィールドの知とポジショナリティ |
13 | インタールード : 地域研究と未来学 |
14 | まとめ : 質疑と応答 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
プリント資料の配布 |
「学び」は他人が課す作業ではないので、講義内容の理解のために、自らの不足を補うことを自覚して復習してください。そこで生じた新たな疑問や関心についての研鑽があれば、それは発展的な学習になります。質問がある時は遠慮なくどうぞ。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業での課題・小レポート(3回)(50%) 授業時の質疑応答(コメントペーパーを含む)や自学に基づく発展的学習の成果があれば、その内容を吟味して加算する。(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時のプリント資料で紹介する。 |
授業連絡には、大学が提供する授業支援システムと授業連絡用ホームページ(開講後に開設)を利用する。
シラバス閲覧時、一部のブラウザ上では、入力の文字列と異なる言葉が表示されることがあるようです。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び