日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA011/FA011FA011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フィールドワークと地域の理解 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will cultivate the flexibility and perseverance required in area studies to continue examining constantly changing subject areas beyond academic fields, including the basic attitude toward the field, awareness of various issues facing contemporary society, and differences in the gender perspectives of local residents.
Area Studies is an academic discipline that draws on academic knowledge from the humanities, social sciences, and natural sciences while drawing on the logic of regional specificity. However, area studies is not a discipline that explores only the specifics of a region. Regions are always dynamic, changing as people and capital move, as they are threatened by nature, and as they are affected by their relationships with other regions. Fieldwork is the best way to capture regional change.In this class, students will learn the methodology of fieldwork, and by using the findings obtained through fieldwork, literature and audiovisual materials, they will understand the culture and social structure of the region, and examine the various issues facing contemporary society so that measures can be taken to address them.
1 | オリエンテーション:地域研究とは |
2 | 地域の文化に触れる |
3 | マクロなスケールとローカルなスケールを行き来して地域を捉える |
4 | 宗教観・ジェンダー観の相違から地域コミュニティの構成を分析する |
5 | 外国にルーツをもつ子どもたちの「ホーム」を検討する |
6 | 文化の真正性とハイブリッド性を通して「地域文化」を再考する:沖縄のアイデンティティ |
7 | 場所性と没場所性から地域の固有性を考える:ディズニーランド |
8 | 社会過程で鍵になるのは文化か資本か:ジェントリフィケーション |
9 | 地域における支配と抵抗の力関係を知る:コロニアリズム |
10 | 地域における支配と抵抗―行為主体の変化を意識する:ポストコロニアリズム |
11 | ワイン文化から地域を比較する |
12 | 地域の音楽文化から都市社会を理解する |
13 | フィールドワークとポジッショナリティ |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業の資料は授業支援システムに配布します。 |
予習:授業の資料に目を通して、気になる用語をおさえておきます。
復習:講義のポイントを整理し、新聞・雑誌記事や授業で紹介する文献資料等を通して現代社会が抱える課題を考察します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献(35%) 冬休み前の課題(30%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤政洋・大城直樹編著 | 『都市空間の地理学』 | ミネルヴァ書房 | 2006 | 9784623046805 |
2 | 北川眞也 | 『アンチ・ジオポリティクス-資本と国家に抗う移動の地理学』 | 青土社 | 2024 | 9784791776320 |
3 | 竹中克行・大城直樹・梶田 真・山村亜希編著 | 『人文地理学』 | ミネルヴァ書房 | 2009 | 9784623055395 |
4 | サッセン, S. | 『グローバル・シティ-ニューヨーク・ロンドン・東京から世界を読む』 | ちくま書房 | 2018 | 9784480098429 |
5 | スミス, N. | 『ジェントリフィケーションと報復都市』 | ミネルヴァ書房 | 2014 | 9784623070015 |
6 | ベシクチ, I. | 『クルディスタン-多国間植民地』 | 柘植書房 | 1994 | 4806803502 |
7 | ピット, J. R. | 『ボルドーvsブルゴーニュ-せめぎ合う情熱』ー | 日本評論社 | 2007 | 9784535584679 |
その他 (Others) | |||||
そのほか、適宜、授業で紹介します。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
地域研究で求められる、フィールドへの基本的な姿勢、現代社会が抱える諸問題に対する意識、地域構成員のジェンダー観の相違など、常に変化する対象地域に対して、学生は既存の学問領域を超えて検討し続ける柔軟性と忍耐を涵養します。
Students will cultivate the flexibility and perseverance required in area studies to continue examining constantly changing subject areas beyond academic fields, including the basic attitude toward the field, awareness of various issues facing contemporary society, and differences in the gender perspectives of local residents.
地域研究(エリア・スタディーズ)は、人文・社会・自然科学の学問的知を横断しながら、地域固有の論理を描きだす学問です。ただし、地域研究は地域の固有性のみを探求する学問ではありません。地域はつねに動態的であり、人や資本が移動しながら、自然の脅威に晒されながら、ほかの地域との関係に影響されながら変化しています。地域の変化を捉える方法として適しているのがフィールドワークです。本授業では、フィールドワークの方法論を学習するとともに、フィールドワークで得られた知見や文献資料・視聴覚資料を活用しながら、地域の文化・社会構造を理解し、現代社会が抱える諸課題へ対策が講じられるよう、考察していきます。
Area Studies is an academic discipline that draws on academic knowledge from the humanities, social sciences, and natural sciences while drawing on the logic of regional specificity. However, area studies is not a discipline that explores only the specifics of a region. Regions are always dynamic, changing as people and capital move, as they are threatened by nature, and as they are affected by their relationships with other regions. Fieldwork is the best way to capture regional change.In this class, students will learn the methodology of fieldwork, and by using the findings obtained through fieldwork, literature and audiovisual materials, they will understand the culture and social structure of the region, and examine the various issues facing contemporary society so that measures can be taken to address them.
1 | オリエンテーション:地域研究とは |
2 | 地域の文化に触れる |
3 | マクロなスケールとローカルなスケールを行き来して地域を捉える |
4 | 宗教観・ジェンダー観の相違から地域コミュニティの構成を分析する |
5 | 外国にルーツをもつ子どもたちの「ホーム」を検討する |
6 | 文化の真正性とハイブリッド性を通して「地域文化」を再考する:沖縄のアイデンティティ |
7 | 場所性と没場所性から地域の固有性を考える:ディズニーランド |
8 | 社会過程で鍵になるのは文化か資本か:ジェントリフィケーション |
9 | 地域における支配と抵抗の力関係を知る:コロニアリズム |
10 | 地域における支配と抵抗―行為主体の変化を意識する:ポストコロニアリズム |
11 | ワイン文化から地域を比較する |
12 | 地域の音楽文化から都市社会を理解する |
13 | フィールドワークとポジッショナリティ |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業の資料は授業支援システムに配布します。 |
予習:授業の資料に目を通して、気になる用語をおさえておきます。
復習:講義のポイントを整理し、新聞・雑誌記事や授業で紹介する文献資料等を通して現代社会が抱える課題を考察します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献(35%) 冬休み前の課題(30%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤政洋・大城直樹編著 | 『都市空間の地理学』 | ミネルヴァ書房 | 2006 | 9784623046805 |
2 | 北川眞也 | 『アンチ・ジオポリティクス-資本と国家に抗う移動の地理学』 | 青土社 | 2024 | 9784791776320 |
3 | 竹中克行・大城直樹・梶田 真・山村亜希編著 | 『人文地理学』 | ミネルヴァ書房 | 2009 | 9784623055395 |
4 | サッセン, S. | 『グローバル・シティ-ニューヨーク・ロンドン・東京から世界を読む』 | ちくま書房 | 2018 | 9784480098429 |
5 | スミス, N. | 『ジェントリフィケーションと報復都市』 | ミネルヴァ書房 | 2014 | 9784623070015 |
6 | ベシクチ, I. | 『クルディスタン-多国間植民地』 | 柘植書房 | 1994 | 4806803502 |
7 | ピット, J. R. | 『ボルドーvsブルゴーニュ-せめぎ合う情熱』ー | 日本評論社 | 2007 | 9784535584679 |
その他 (Others) | |||||
そのほか、適宜、授業で紹介します。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び