日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA024/FA024FA024 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
都市、宗教、童話、メディアをとおしてみるドイツ語圏の文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will examine the unique culture of the German-speaking world from the multiple perspectives of cities, religion, and media, from 16th century to the 20th century..
Germany, located in the center of Europe, has gone through a long history and various historical events before becoming its present form as the leading country in the European economy. On the other hand, Austria and Prague, which were the proud centers of the Hapsburg Empire, have also formed their own cultures. The course will examine the culture and history of German-speaking countries, each with a different face, from the themes of cities, religion, war, and media.
1 | イントロダクション ドイツとは |
2 | 宗教: 神というメディア |
3 | 宗教改革とメディア |
4 | 都市というメディア~郵便制度の誕生と都市 |
5 | 手紙というメディア~書簡小説としての『若きウェルテルの悩み』 |
6 | おとぎ話というメディア ~グリム童話をよみとく |
7 | グリム童話と現代 |
8 | グリム童話と現代 |
9 | お城というメディア |
10 | 都市ベルリン ~鷗外の『舞姫』にみる伯林 |
11 | 都市プラハ ~カフカの『変身』にみるプラハ |
12 | 新しいメディアとしての映画の誕生 |
13 | 第一次大戦と映画 |
14 | まとめとふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内にとりあげた文献は読んでおくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
各回のリアクションペーパー及び授業に取り組む姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
各回に提出してもらうリアクションペーパーを、授業の理解度、参加度の判断基準とします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
レジュメをcanvasに掲載しますので、各自プリントアウトして授業に参加してください。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜指示します。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
近代から20世紀までのドイツ語圏の文化を、都市、宗教、童話、メディアなど多角的な観点から検証する。
We will examine the unique culture of the German-speaking world from the multiple perspectives of cities, religion, and media, from 16th century to the 20th century..
ヨーロッパの中心に位置し、ヨーロッパ経済をリードする国・ドイツが現在の形になるまでには、長い時代と様々な歴史的事件を経てきました。ハプスブルク帝国の中心として栄華を誇ったオーストリアやプラハも、現在まで独自の文化を形成しています。講義では、それぞれに異なる表情を持つドイツ語圏の国々の文化を、都市、宗教、文学作品や映像など、様々な観点から検証していきます。取り上げる文献についてのディスカッションも適宜取り入れていきたいと思います。
Germany, located in the center of Europe, has gone through a long history and various historical events before becoming its present form as the leading country in the European economy. On the other hand, Austria and Prague, which were the proud centers of the Hapsburg Empire, have also formed their own cultures. The course will examine the culture and history of German-speaking countries, each with a different face, from the themes of cities, religion, war, and media.
1 | イントロダクション ドイツとは |
2 | 宗教: 神というメディア |
3 | 宗教改革とメディア |
4 | 都市というメディア~郵便制度の誕生と都市 |
5 | 手紙というメディア~書簡小説としての『若きウェルテルの悩み』 |
6 | おとぎ話というメディア ~グリム童話をよみとく |
7 | グリム童話と現代 |
8 | グリム童話と現代 |
9 | お城というメディア |
10 | 都市ベルリン ~鷗外の『舞姫』にみる伯林 |
11 | 都市プラハ ~カフカの『変身』にみるプラハ |
12 | 新しいメディアとしての映画の誕生 |
13 | 第一次大戦と映画 |
14 | まとめとふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内にとりあげた文献は読んでおくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
各回のリアクションペーパー及び授業に取り組む姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
各回に提出してもらうリアクションペーパーを、授業の理解度、参加度の判断基準とします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
レジュメをcanvasに掲載しますので、各自プリントアウトして授業に参加してください。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜指示します。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A