日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA025/FA025FA025 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フランス的観光文化資源とは何か |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
France is a major tourism country. It remains the world number one in terms of the number of tourists in the statistics for 2022 after the Corona pandemic. Many people may also associate the French with 'vacations'. This course considers French culture from the perspective of French tourism. It will also examine how 'French culture' is reflected in the French-speaking world.
Understand the definitions of Francophonie and francophonie.
First, the historical evolution and current status of the French and their vacations will be discussed. Next, Paris, an important tourism resource in France, will be studied from the perspective of urban tourism. As for seaside resorts, the process of their formation will be unravelled not only through historical transition, but also by using literary works. As for French-speaking countries, we will examine 'Frenchness' and tourism, mainly using Quebec, Canada, as a case study. The order of the lesson plans may be changed.
1 | フランス語圏とは |
2 | フランス人とバカンス |
3 | パリ・アーバンツーリズム:19世のパリ大改造から |
4 | パリ・アーバンツーリズム |
5 | 水辺のリゾート(1)海浜リゾートの歴史 |
6 | 水辺のリゾート(2)温泉リゾートの歴史 |
7 | 宗教ツーリズム:ルルド |
8 | フランス:移民文化(1) |
9 | フランス:移民文化(2) |
10 | 北米のフランコフォニー (1) ケベック:モントリオール |
11 | 北米のフランコフォニー (2)ケベック:ケベック・シティ |
12 | ヨーロッパのフランコフォニー |
13 | アジアのフランコフォニー |
14 | 授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に次回の授業の参考文献を提示します。それらの文献に目を通すこと。
授業後は、パワーポイントをcanvasに掲載します。再度、内容を確認すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回のリアクションペーパー(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業に参照すべきテキストを紹介する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アラン・コルバン著、渡辺響子訳 | 『レジャーの誕生』 | 藤原書店 | 2000 | |
2 | アラン・コルバン著、福井和美訳 | 『水辺の誕生:海と人間の系譜学』 | 藤原書店 | 1992 | |
3 | 小畑靖和ら | 『ケベック州を知るための54章』 | 明石書店 | 2009 | |
4 | 梅本洋一ら | 『パリ・フランスを知るための44章』 | 明石書店 | 2012 | |
5 | 清岡智比古 | 『エキゾチックパリ案内』 | 平凡社新書 | 2012 | |
6 | 山田登代子 | 『リゾート世紀末』 | 筑摩書房 | 1998 | |
7 | 鹿島茂 | 『デパートの誕生(講談社学術文庫版)』 | 講談社 | 2023 |
語学的能力(知識)は問いません。フランスとその文化に対し興味を持つこと。
PC、タブレット、スマートフォンなどの機器
シラバスの内容が変わる回もあります。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
フランスは観光大国です。コロナのパンデミック後の2022年の統計においても観光客数においては相変わらず世界一を誇る。また、フランス人と言えば「バカンス」をイメージする人も多いだろう。本講座では、フランスのツーリズムからフランス文化を考える。また「フランス文化」がフランス語圏にどのように反映されているのかを考察する。
France is a major tourism country. It remains the world number one in terms of the number of tourists in the statistics for 2022 after the Corona pandemic. Many people may also associate the French with 'vacations'. This course considers French culture from the perspective of French tourism. It will also examine how 'French culture' is reflected in the French-speaking world.
Francophonieとfrancophonieの定義について理解する。
まずは、フランス人とバカンスについて歴史的変遷と現状について考察する。つぎに、フランスの重要な観光資源であるパリ、アーバンツーリズムの視点で学ぶ。海浜リゾートについては、その形成過程について歴史的変遷だけではなく文学作品等を用いて紐解いていく。フランス語圏としては主にカナダ・ケベック州を事例に「フランスらしさ」と観光について考察する。授業計画の順番が異なることもあります。
Understand the definitions of Francophonie and francophonie.
First, the historical evolution and current status of the French and their vacations will be discussed. Next, Paris, an important tourism resource in France, will be studied from the perspective of urban tourism. As for seaside resorts, the process of their formation will be unravelled not only through historical transition, but also by using literary works. As for French-speaking countries, we will examine 'Frenchness' and tourism, mainly using Quebec, Canada, as a case study. The order of the lesson plans may be changed.
1 | フランス語圏とは |
2 | フランス人とバカンス |
3 | パリ・アーバンツーリズム:19世のパリ大改造から |
4 | パリ・アーバンツーリズム |
5 | 水辺のリゾート(1)海浜リゾートの歴史 |
6 | 水辺のリゾート(2)温泉リゾートの歴史 |
7 | 宗教ツーリズム:ルルド |
8 | フランス:移民文化(1) |
9 | フランス:移民文化(2) |
10 | 北米のフランコフォニー (1) ケベック:モントリオール |
11 | 北米のフランコフォニー (2)ケベック:ケベック・シティ |
12 | ヨーロッパのフランコフォニー |
13 | アジアのフランコフォニー |
14 | 授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に次回の授業の参考文献を提示します。それらの文献に目を通すこと。
授業後は、パワーポイントをcanvasに掲載します。再度、内容を確認すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回のリアクションペーパー(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業に参照すべきテキストを紹介する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アラン・コルバン著、渡辺響子訳 | 『レジャーの誕生』 | 藤原書店 | 2000 | |
2 | アラン・コルバン著、福井和美訳 | 『水辺の誕生:海と人間の系譜学』 | 藤原書店 | 1992 | |
3 | 小畑靖和ら | 『ケベック州を知るための54章』 | 明石書店 | 2009 | |
4 | 梅本洋一ら | 『パリ・フランスを知るための44章』 | 明石書店 | 2012 | |
5 | 清岡智比古 | 『エキゾチックパリ案内』 | 平凡社新書 | 2012 | |
6 | 山田登代子 | 『リゾート世紀末』 | 筑摩書房 | 1998 | |
7 | 鹿島茂 | 『デパートの誕生(講談社学術文庫版)』 | 講談社 | 2023 |
語学的能力(知識)は問いません。フランスとその文化に対し興味を持つこと。
PC、タブレット、スマートフォンなどの機器
シラバスの内容が変わる回もあります。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A