日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA081/FA081FA081 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to give students not the knowledge of philosopher's concepts but the opportunity to present their opinion seriously and in public, in order to understand practically how to "philosophize" through some questions such as "what is right?", "what is freedom?", "why is it prohibited to kill?" etc..
The concrete objectives of this course are as follows:
(1) Students will become able to think about philosophical themes based on their own experiences and to explain their opinion to others.
(2) Students will become able to listen to others opinion.
(3) Students will become able to exchange constructive opinions with others who have different opinions. "Constructive" means that the student and their partners can both develop the opinions and have new ideas each other.
Three teachers will be present each time. Their role is not to give knowledge about philosophical concepts but just to facilitate the dialog of students. The whole class will be divided into some small groups and the students exchange and develop their opinion with the partners. This is the main content of this course.
We will set some rules for this philosophical dialog.
(1) You can say anything. Just listen to the opinions of others.
(2) Do not attack others, deny their opinions, or make fun of them.
(3) Regardless of the differences of their personal attributes, all participants speak on equal footing.
Themes will be taken from topics close to student life, that can be deepened philosophically.
1 | イントロダクション・趣旨説明 |
2 | 大学で学ぶってどういうこと? |
3 | 幸せってどういうこと? |
4 | 正しいってどういうこと? |
5 | 死ぬってどういうこと? |
6 | 自由とは何だろう? |
7 | 芸術とは何だろう? |
8 | 言葉とは何だろう? |
9 | 差別とは何だろう? |
10 | 信頼とは何だろう? |
11 | 私とは何だろう? |
12 | 働くとは何だろう? |
13 | なぜ人を殺してはいけないのか? |
14 | 対話とは何だろう? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、あらかじめ指定されているテーマに沿って、自分の意見をまとめて発表できるように考えてきてください。毎回終了時にリアクションペーパーにその日の振り返りを書いて提出してもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加度(30%) 毎回の振り返りの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しません。必要に応じてプリントを配布することがあります。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野哲也 他 | 『0からはじめる哲学対話』 | ひつじ書房 | 2020 | 4823410327 |
2 | 納富信留 | 『対話の技法』 | 笠間書院 | 2020 | 4305709325 |
3 | 梶谷真司 | 『考えるとはどういうことか』 | 幻冬舎新書 | 2018 | 4344985141 |
4 | マシュー・リップマン | 『探求の共同体』 | 玉川大学出版部 | 2014 | 4472404885 |
5 | 永井均 他 | 『子供のための哲学対話』 | 講談社文庫 | 2009 | 4062764482 |
6 | 永井玲衣 | 『水中の哲学者たち』 | 晶文社 | 2021 | 9784794972743 |
その他 (Others) | |||||
その他授業でも適宜紹介します。 |
・哲学についての前提知識は問いません。上にあるようなテーマについて「対話」をしてみたいという方ならどなたでも履修可能です。
・「知識はそんなにないけど、哲学的と言われるテーマについて、真剣に対話してみたい」という方を歓迎します。
・ただし、「楽な全カリ」ではありません。授業では、毎回グループで対話を行いますので、積極的な参加が求められます。適当な動機で参加すると、グループでの対話が成立しなくなるのでご注意ください。そのため、私語、理由のない遅刻・早退はもちろん、授業中のスマホや内職なども基本的に認められません。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
この授業は、「正しいとはどういうことか」「自由とは何か」「なぜ人を殺してはいけないか」といった身近かつ「哲学的」な問題について、履修者がグループになって相互に自分自身の考えを述べ「対話」をすることで、実践的に「哲学する」仕方を身につけることを目指します。そのため、講義のように、哲学者たちの名前や概念を紹介したりすることはしません。また、哲学の知識も必要ありません。
具体的には、この授業の目標は以下の三つです。
①哲学的なテーマについて、自分自身の経験に基づいて考え、他人を意識して話ができるようになる。
②他人の話を辛抱強く最後まで聴けるようになる。
③意見の違う他人との間で建設的な意見交換ができるようになる。ここで、「建設的」とは自分も相手も変化して共に新しい考えを持つことができるようになることです。
The aim of this course is to give students not the knowledge of philosopher's concepts but the opportunity to present their opinion seriously and in public, in order to understand practically how to "philosophize" through some questions such as "what is right?", "what is freedom?", "why is it prohibited to kill?" etc..
The concrete objectives of this course are as follows:
(1) Students will become able to think about philosophical themes based on their own experiences and to explain their opinion to others.
(2) Students will become able to listen to others opinion.
(3) Students will become able to exchange constructive opinions with others who have different opinions. "Constructive" means that the student and their partners can both develop the opinions and have new ideas each other.
この授業には毎回3名の教員が参加しますが、その役割は知識の伝授ではありません。導入的な説明のあとは、グループ・ディスカッションのファシリテータに徹します。
毎回、参加者には少人数のグループになってもらい、その都度のテーマについて議論をしてもらいます。この対話が授業の主たる内容です。授業の終わりに振り返りを行います。
この授業での哲学対話では、以下のルールを定めます。
①何を言ってもよい。他人の意見はそのまま聴く。
②他人を攻撃したり、他人の意見を否定したり、揶揄してはならない。
③学年や学科の違いを超え、出席者はすべて対等の立場で語る。
以上です。このルールに従う限りで、自由に発言できます。
各回のテーマは、以下のように、学生生活の身近にある問題をとりあげます。
Three teachers will be present each time. Their role is not to give knowledge about philosophical concepts but just to facilitate the dialog of students. The whole class will be divided into some small groups and the students exchange and develop their opinion with the partners. This is the main content of this course.
We will set some rules for this philosophical dialog.
(1) You can say anything. Just listen to the opinions of others.
(2) Do not attack others, deny their opinions, or make fun of them.
(3) Regardless of the differences of their personal attributes, all participants speak on equal footing.
Themes will be taken from topics close to student life, that can be deepened philosophically.
1 | イントロダクション・趣旨説明 |
2 | 大学で学ぶってどういうこと? |
3 | 幸せってどういうこと? |
4 | 正しいってどういうこと? |
5 | 死ぬってどういうこと? |
6 | 自由とは何だろう? |
7 | 芸術とは何だろう? |
8 | 言葉とは何だろう? |
9 | 差別とは何だろう? |
10 | 信頼とは何だろう? |
11 | 私とは何だろう? |
12 | 働くとは何だろう? |
13 | なぜ人を殺してはいけないのか? |
14 | 対話とは何だろう? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、あらかじめ指定されているテーマに沿って、自分の意見をまとめて発表できるように考えてきてください。毎回終了時にリアクションペーパーにその日の振り返りを書いて提出してもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加度(30%) 毎回の振り返りの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しません。必要に応じてプリントを配布することがあります。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野哲也 他 | 『0からはじめる哲学対話』 | ひつじ書房 | 2020 | 4823410327 |
2 | 納富信留 | 『対話の技法』 | 笠間書院 | 2020 | 4305709325 |
3 | 梶谷真司 | 『考えるとはどういうことか』 | 幻冬舎新書 | 2018 | 4344985141 |
4 | マシュー・リップマン | 『探求の共同体』 | 玉川大学出版部 | 2014 | 4472404885 |
5 | 永井均 他 | 『子供のための哲学対話』 | 講談社文庫 | 2009 | 4062764482 |
6 | 永井玲衣 | 『水中の哲学者たち』 | 晶文社 | 2021 | 9784794972743 |
その他 (Others) | |||||
その他授業でも適宜紹介します。 |
・哲学についての前提知識は問いません。上にあるようなテーマについて「対話」をしてみたいという方ならどなたでも履修可能です。
・「知識はそんなにないけど、哲学的と言われるテーマについて、真剣に対話してみたい」という方を歓迎します。
・ただし、「楽な全カリ」ではありません。授業では、毎回グループで対話を行いますので、積極的な参加が求められます。適当な動機で参加すると、グループでの対話が成立しなくなるのでご注意ください。そのため、私語、理由のない遅刻・早退はもちろん、授業中のスマホや内職なども基本的に認められません。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。