日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA102/FA102FA102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
聖書の思想 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1. Understand what the terms and concepts that are important in understanding the Bible indicate and what they mean, and under what historical context they were established.
2. Learn about the actions and ideas of the important people that appear in the Bible.
3. Learn that the Bible is not formed by a single idea, but by several ideas that may be different and sometimes contradictory.
Take up some of the terms or concepts needed to understand the Bible's content and learn about their meaning and significance while looking at specific sections. As necessary, explain the eras and social situations in which biblical documents were written, or in which each person appearing in the Bible was active.
1 | ガイダンス |
2 | 聖書の構成 |
3 | 神、世界、人間 |
4 | 契約、アブラハム、モーセ |
5 | 罪、イスラエル人、異邦人 |
6 | 王国、預言者 |
7 | 神殿、祭司、祭り |
8 | 知恵、黙示 |
9 | 終末、死者の復活、裁き |
10 | メシア/キリスト、十字架、復活 |
11 | 史的イエス |
12 | 教会 |
13 | 使徒パウロ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で配布されるレジュメを整理し、要点を明らかとする。また、授業で取り上げられた聖書箇所を読み、その文脈を理解する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
毎授業時のリアクションペーパーの内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | フランシスコ会聖書研究所 | 『聖書 -原文校訂による口語訳』 | サンパウロ | 2013 | 9784805648315 |
その他 (Others) | |||||
教科書は、第1回授業後に購入して下さい。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
1. 聖書を理解するうえで重要な用語や概念が何を指示し何を意味しているか、そしてそれらがどのような時代背景のもとで成立したのかを理解する。
2. 聖書に現れる重要人物の行いや思想について学ぶ。
3. 聖書が単一の思想によってではなく、様々な、時には相反しているとも思われる複数の思想によって成立していることを学ぶ。
1. Understand what the terms and concepts that are important in understanding the Bible indicate and what they mean, and under what historical context they were established.
2. Learn about the actions and ideas of the important people that appear in the Bible.
3. Learn that the Bible is not formed by a single idea, but by several ideas that may be different and sometimes contradictory.
聖書内容を理解するために必要となる用語あるいは概念をいくつか取り上げ、具体的な箇所に当たりつつ、それらの意味及び意義について学ぶ。必要に応じて聖書諸文書が執筆された、あるいは聖書に現れる各人物が活躍した時代や社会状況について説明する。
Take up some of the terms or concepts needed to understand the Bible's content and learn about their meaning and significance while looking at specific sections. As necessary, explain the eras and social situations in which biblical documents were written, or in which each person appearing in the Bible was active.
1 | ガイダンス |
2 | 聖書の構成 |
3 | 神、世界、人間 |
4 | 契約、アブラハム、モーセ |
5 | 罪、イスラエル人、異邦人 |
6 | 王国、預言者 |
7 | 神殿、祭司、祭り |
8 | 知恵、黙示 |
9 | 終末、死者の復活、裁き |
10 | メシア/キリスト、十字架、復活 |
11 | 史的イエス |
12 | 教会 |
13 | 使徒パウロ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で配布されるレジュメを整理し、要点を明らかとする。また、授業で取り上げられた聖書箇所を読み、その文脈を理解する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
毎授業時のリアクションペーパーの内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | フランシスコ会聖書研究所 | 『聖書 -原文校訂による口語訳』 | サンパウロ | 2013 | 9784805648315 |
その他 (Others) | |||||
教科書は、第1回授業後に購入して下さい。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A