日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA103
Theme・Subtitle 歴史と物語
(History and Story)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

There are diverse values in the world. Some of these values match with my values, others do not. First of all, we must acknowledge this fact. And there's always a certain reason for values that happen to be inconsistent with my values.
To be able to understand situations where various interpretations can be made for a certain phenomenon or statement.
To that end, share (to a certain extent) the basic knowledge that the commentator or speaker assumes about the phenomenon.
Before asking whether another person's opinion is right or wrong, we must first review the reasons and reflect on our own opinion.
This concludes learning the basic stance of dialog.
In short, the goal is to understand others.

【Course Contents】

We will read the famous narrative of the Holy Scriptures. When you read it, you will discover a variety of mysterious points. Is that mystery due to our lack of knowledge? (such that it disappears as we increase our knowledge) Or is the original text itself difficult from the beginning? (meaning that increasing our knowledge does not eliminate the mystery but rather causes it to increase in proportion to our level of knowledge) We would like students to think about various narratives as a clue.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 「文集と生物」? 「文集的生物学」?
(What is "Scriptires and Living Things," or "Scriptural Biology"?)
2 特殊と一般
(Special and General)
3 文学と理学?
(How to define "Science"?)
4 公理と証明
(Lemmata)
5 基礎と応用
(Foundation and Applications)
6 形式と内容
(Forms and Contents)
7 作者と作品
(Operator[s] and Opera)
8 原文と解釈
(Text[s] and Translations)
9 言語と世界
(Language[s] and World[s])
10 時間と空間
(Universe: Time and Space)
11 聖なるもの
(What is the Opposite of the "Holy"?)
12 旧約と新約
(Covenant or Testament: New and Old)
13 律法と福音
(Law and Gospel[s])
14 予言者と預言者
(Prophets)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

以下、必読。(Required reading:)

https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/published_papers/32318918
https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/misc/32323290

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 学期中の提出物(予習課題、コメントペーパーなど)(100%)
備考 (Notes)
毎度、リアクションペーパーの提出を求める。感想・批判・質問・意見を、遠慮なく記入すること。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 著者なし 『文語訳 旧約聖書 I 律法』 岩波書店 2015
2 著者なし 『文語訳 旧約聖書 II 歴史』 岩波書店 2015
3 著者なし 『文語訳 旧約聖書 III 諸書』 岩波書店 2015
4 著者なし 『文語訳 旧約聖書 IV 預言』 岩波書店 2015
5 著者なし 『文語訳 新約聖書 詩篇付』 岩波書店 2014
その他 (Others)
以下、参照。(Cf. below:)

https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/misc/32321789

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
応相談。
(Contact me, in my lectures.)

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

以下、参照。(Cf. below:)

https://researchmap.jp/igo-tomoyasu

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。