日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA103/FA103FA103 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
歴史と物語 (History and Story) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
There are diverse values in the world. Some of these values match with my values, others do not. First of all, we must acknowledge this fact. And there's always a certain reason for values that happen to be inconsistent with my values.
To be able to understand situations where various interpretations can be made for a certain phenomenon or statement.
To that end, share (to a certain extent) the basic knowledge that the commentator or speaker assumes about the phenomenon.
Before asking whether another person's opinion is right or wrong, we must first review the reasons and reflect on our own opinion.
This concludes learning the basic stance of dialog.
In short, the goal is to understand others.
We will read the famous narrative of the Holy Scriptures. When you read it, you will discover a variety of mysterious points. Is that mystery due to our lack of knowledge? (such that it disappears as we increase our knowledge) Or is the original text itself difficult from the beginning? (meaning that increasing our knowledge does not eliminate the mystery but rather causes it to increase in proportion to our level of knowledge) We would like students to think about various narratives as a clue.
1 | 「文集と生物」? 「文集的生物学」? (What is "Scriptires and Living Things," or "Scriptural Biology"?) |
2 | 特殊と一般 (Special and General) |
3 | 文学と理学? (How to define "Science"?) |
4 | 公理と証明 (Lemmata) |
5 | 基礎と応用 (Foundation and Applications) |
6 | 形式と内容 (Forms and Contents) |
7 | 作者と作品 (Operator[s] and Opera) |
8 | 原文と解釈 (Text[s] and Translations) |
9 | 言語と世界 (Language[s] and World[s]) |
10 | 時間と空間 (Universe: Time and Space) |
11 | 聖なるもの (What is the Opposite of the "Holy"?) |
12 | 旧約と新約 (Covenant or Testament: New and Old) |
13 | 律法と福音 (Law and Gospel[s]) |
14 | 予言者と預言者 (Prophets) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
以下、必読。(Required reading:)
https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/published_papers/32318918
https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/misc/32323290
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
学期中の提出物(予習課題、コメントペーパーなど)(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎度、リアクションペーパーの提出を求める。感想・批判・質問・意見を、遠慮なく記入すること。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 著者なし | 『文語訳 旧約聖書 I 律法』 | 岩波書店 | 2015 | |
2 | 著者なし | 『文語訳 旧約聖書 II 歴史』 | 岩波書店 | 2015 | |
3 | 著者なし | 『文語訳 旧約聖書 III 諸書』 | 岩波書店 | 2015 | |
4 | 著者なし | 『文語訳 旧約聖書 IV 預言』 | 岩波書店 | 2015 | |
5 | 著者なし | 『文語訳 新約聖書 詩篇付』 | 岩波書店 | 2014 | |
その他 (Others) | |||||
以下、参照。(Cf. below:) https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/misc/32321789 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
応相談。 (Contact me, in my lectures.) |
以下、参照。(Cf. below:)
https://researchmap.jp/igo-tomoyasu
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
世界には多様な価値観が存在する。それらのうちには、私の価値観と一致するものもあれば、一致しないものもある。まずは、その事実を認めること。そして、たまたま私の価値観と一致しない考えにも必ずや一定の理はある。
ある現象ないし言説について、さまざまな解釈が成立し得る状況を理解し得るようになること。
そのためには、現象の解説者ないし発言者の前提する基礎知識を(ある程度まで)共有すること。
他者の見解について、その正否を問う前に、まず根拠を確認したうえで、私自身の見解を反省すること。
以上、対話の基本姿勢を学ぶこと。
要するに、他者理解を目標とする。
There are diverse values in the world. Some of these values match with my values, others do not. First of all, we must acknowledge this fact. And there's always a certain reason for values that happen to be inconsistent with my values.
To be able to understand situations where various interpretations can be made for a certain phenomenon or statement.
To that end, share (to a certain extent) the basic knowledge that the commentator or speaker assumes about the phenomenon.
Before asking whether another person's opinion is right or wrong, we must first review the reasons and reflect on our own opinion.
This concludes learning the basic stance of dialog.
In short, the goal is to understand others.
聖書の有名な説話を、読む。いざ読むと、いろいろ不可解な点に突き当たる。その不可解は、はたして我々の知識不足による(ので、知識を増やせば解消する)ものだろうか。それとも、原作自体が当初から難解なものとしてある(ので、知識を増やしても、不可解は解消しないどころか、むしろ知識量に比例して増殖する)のか。さまざまな説話を手がかりに考えてみたい。
We will read the famous narrative of the Holy Scriptures. When you read it, you will discover a variety of mysterious points. Is that mystery due to our lack of knowledge? (such that it disappears as we increase our knowledge) Or is the original text itself difficult from the beginning? (meaning that increasing our knowledge does not eliminate the mystery but rather causes it to increase in proportion to our level of knowledge) We would like students to think about various narratives as a clue.
1 | 「文集と生物」? 「文集的生物学」? (What is "Scriptires and Living Things," or "Scriptural Biology"?) |
2 | 特殊と一般 (Special and General) |
3 | 文学と理学? (How to define "Science"?) |
4 | 公理と証明 (Lemmata) |
5 | 基礎と応用 (Foundation and Applications) |
6 | 形式と内容 (Forms and Contents) |
7 | 作者と作品 (Operator[s] and Opera) |
8 | 原文と解釈 (Text[s] and Translations) |
9 | 言語と世界 (Language[s] and World[s]) |
10 | 時間と空間 (Universe: Time and Space) |
11 | 聖なるもの (What is the Opposite of the "Holy"?) |
12 | 旧約と新約 (Covenant or Testament: New and Old) |
13 | 律法と福音 (Law and Gospel[s]) |
14 | 予言者と預言者 (Prophets) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
以下、必読。(Required reading:)
https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/published_papers/32318918
https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/misc/32323290
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
学期中の提出物(予習課題、コメントペーパーなど)(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎度、リアクションペーパーの提出を求める。感想・批判・質問・意見を、遠慮なく記入すること。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 著者なし | 『文語訳 旧約聖書 I 律法』 | 岩波書店 | 2015 | |
2 | 著者なし | 『文語訳 旧約聖書 II 歴史』 | 岩波書店 | 2015 | |
3 | 著者なし | 『文語訳 旧約聖書 III 諸書』 | 岩波書店 | 2015 | |
4 | 著者なし | 『文語訳 旧約聖書 IV 預言』 | 岩波書店 | 2015 | |
5 | 著者なし | 『文語訳 新約聖書 詩篇付』 | 岩波書店 | 2014 | |
その他 (Others) | |||||
以下、参照。(Cf. below:) https://researchmap.jp/igo-tomoyasu/misc/32321789 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
応相談。 (Contact me, in my lectures.) |
以下、参照。(Cf. below:)
https://researchmap.jp/igo-tomoyasu
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。