日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA108/FA108FA108 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教と旅 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this class is to deepen students' understanding of contemporary society, with its diversified values and ways of life, from the perspective of religion.
Students will study contemporary Japanese religions and religious practices from the perspective of “travel.” Through this, we will consider what meaning religion has for people today. Furthermore, we will focus on people involved in religious practices and those who operate sacred places, and understand that there are diverse ways of life.
1 | イントロダクション |
2 | 聖地・巡礼① |
3 | 聖地・巡礼② |
4 | 聖地・巡礼③ |
5 | 聖地・巡礼④ |
6 | 旅する宗教者① |
7 | 旅する宗教者② |
8 | 旅する宗教者③ |
9 | 旅する宗教者④ |
10 | 聖地を支える人びと① |
11 | 聖地を支える人びと② |
12 | 聖地を支える人びと③ |
13 | 現代における宗教と旅 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業を受けて興味を持ったことに関しては、本やインターネットで積極的に調べること。
参考文献などは必要に応じて授業中に紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
毎授業で提出を課すリアクションペーパー(30%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷部八朗監・講研究会編集委員会編 | 『人のつながりの歴史・民俗・社会:「講」の文化論』 | 八千代出版 | 2022 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
宗教という観点から、価値観や生き方が多様化した現代社会について理解を深めることを目標とする。
The goal of this class is to deepen students' understanding of contemporary society, with its diversified values and ways of life, from the perspective of religion.
「旅」という観点から現代日本の宗教や宗教的な実践について学ぶ。これにより、現代人にとって宗教がどのような意味を持っているのかを考える。さらに、宗教的な実践に関わる人々や聖地を運営している人々に注目し、多様な生き方があることを理解する。
Students will study contemporary Japanese religions and religious practices from the perspective of “travel.” Through this, we will consider what meaning religion has for people today. Furthermore, we will focus on people involved in religious practices and those who operate sacred places, and understand that there are diverse ways of life.
1 | イントロダクション |
2 | 聖地・巡礼① |
3 | 聖地・巡礼② |
4 | 聖地・巡礼③ |
5 | 聖地・巡礼④ |
6 | 旅する宗教者① |
7 | 旅する宗教者② |
8 | 旅する宗教者③ |
9 | 旅する宗教者④ |
10 | 聖地を支える人びと① |
11 | 聖地を支える人びと② |
12 | 聖地を支える人びと③ |
13 | 現代における宗教と旅 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業を受けて興味を持ったことに関しては、本やインターネットで積極的に調べること。
参考文献などは必要に応じて授業中に紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
毎授業で提出を課すリアクションペーパー(30%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷部八朗監・講研究会編集委員会編 | 『人のつながりの歴史・民俗・社会:「講」の文化論』 | 八千代出版 | 2022 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A