日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA109
Theme・Subtitle エピソードから考える臨床現象学
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 【授業計画】一部の授業は以下の理由からオンデマンド配信とする。
・履修の検討に用いることができるように(第1回)
・センシティブな内容を含むため、受講生のタイミングで視聴ができるように(第7回、第9回、第12回)
・哲学の概念が語られるため、受講者が復習に利用できるように(第4回、第5回)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

(1) Learn about the outline of phenomenology in practice.
(2) Learn about the state of contemporary society by locating it in actual episodes.
(3) Learn about the situation of children and young people living in contemporary society by locating themselves in actual episodes.
(4) To be able to think about and express contemporary society and human beings with a sense of ownership(TOJISHIA).

【Course Contents】

Phenomenology in practice is a study of actual episodes and narratives collected through fieldwork and interviews, based on the findings of phenomenology, a type of philosophy.
In this class, the lecturer will introduce various episodes concerning people living in contemporary society (child abuse, developmental disabilities, children and carers living in children's homes, atomic bomb survivors, etc.) and discuss clinical phenomenological considerations with you. Many of these will be related to 'living difficulties'.
This class will require group work (depending on the number of students enrolled) and the submission of a reaction paper after each class. The reason for this is that, as stated in the objective (4) of the class, the lecturer wants each and every one of you to think, question and express yourself with a sense of ownership of the issues involved, rather than simply listening to the class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 身近な多様性について考える
偏愛マップ(課題・グループワーク)
3 小学校の子どもたち①現実のできごとの複雑さ
4 小学校の子どもたち②場面緘黙・不登校
5 小学校の子どもたち③学校不適応
6 子どもが変わるために必要なこと:居場所事業の聴き取りから(グループワーク)
7 被爆体験の継承
8 虐待母の語り
9 児童虐待と学校
10 児童養護施設の子どもとモノ(グループワーク)
11 ケアリーバーの語り
12 児童養護施設のケアワーカー:ケアリーバーの自死をめぐって
13 やさしさとは何か?:『違国日記』と『ぬいぐるみとしゃべる人はやさしい』から考える(グループワーク)
14 授業全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業で提示されたテーマについて、3-4名のグループディスカッションを数回実施する

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で配布した資料に基づく復習

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(40%)
授業参加度(40%)
最終レポート(Final Report)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 遠藤野ゆり・大塚類 『さらにあたりまえを疑え!:臨床教育学2』 新曜社 2020 9784788516656
2 山名淳編 『記憶と想起の教育学』   勁草書房 2022 9784326251674
3 村上靖彦編 『すき間の子ども、すき間の支援:一人ひとりの「語り」と経験の可視化』 明石書店 2021 9784750352510
4 大塚類 『施設で暮らす子どもたちの成長』 東京大学出版会 2009 9784130562164

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

具体的なエピソードについて当事者意識をもって考えて表現する力
グループワークを含め授業に積極的に参加する力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PCやタブレットを持参しても良い

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A