日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA113
Theme・Subtitle 哲学的人間観・社会観と教育論
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
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Credits 2
Course Number CMP2100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Read and interpret a variety of mainly philosophical texts to understand the connection between the perspectives on human beings and society and the ideas of education.

【Course Contents】

Education is considered to be something that helps people form their own self. But what is "self" in this case? It may be a human resource who contributes to society, or it may be the subject of autonomous judgment and action. The answer is likely to change depending on the underlying ideas. Therefore, in order to discuss the purpose, effects, and results of education, we need a solid perspective about society and people. In this course, we will look at literature from ancient times to modern times (mainly in Western philosophy), read and interpret its views of people and society, and examine the link with education.The main topics covered are happiness, weakness of will, freedom, and autonomy.Using literature as a guide, we would like to consider questions such as "What is happiness?", "Why do we do things we know we should not do?", "How can we be free while living in society?","What does autonomy mean?"

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 古代ギリシア社会と「徳」について
2 生き方としての哲学―ソフィストとソクラテス 
3 統治のありかたと教育―プラトンのイデア論と政治
4 よい生き方の追求―アリストテレスの倫理学
5 徳を身につけること―アリストテレスの政治学と教育論
6 近代を形成するもの―「啓蒙」について
7 「自然状態」と人間の本性―ルソーの人間論 
8 不平等の起源―ルソーの社会論①
9 社会契約と一般意志―ルソーの社会論②
10 人間の発達段階と社会生活―ルソーの教育論 
11 嫌々ながら義務に従うこと―カントの道徳哲学①
12 人格を尊重すること―カントの道徳哲学②
13 自分で立てた規則に従うこと―カントの教育論 
14 全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各講は一回で完結しないことが多く、前の回の内容をふまえて進めることになります。授業前にプリントやノートに眼を通し、大まかな内容を把握してから受講してください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 100
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは使用しません(プリントを配布します)。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 プラトン 『国家』(上・下) 岩波文庫 1979 40033601764003360184
2 アリストテレス 『ニコマコス倫理学』(上・下) 光文社古典新訳文庫 2015 97843347532219784334753245
3 ルソー 『人間不平等起源論』 講談社学術文庫 2016 9784062923675
4 ルソー 『エミール』(上・中・下) 岩波文庫 1962-4 400336221740033622254003362233
5 カント 『道徳形而上学の基礎づけ』 人文書院 2022 9784409031186
その他 (Others)
他の参考文献(上に挙げた文献の原典や別の翻訳を含む)は講義中に指示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A