日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA117/FA117FA117 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戦後日本社会の諸相/Aspects of postwar Japanese society |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By grasping the actual situation of postwar Japanese society, you will not only understand the historical origins and transformation process of various events in Japanese society, but also analyze various problems in Japanese society from a historical perspective.
Postwar Japanese society has changed at a dizzying pace, from the recovery of the defeat to the high economic growth, the bubble economy, and the Heisei depression, and it is still in the midst of change. In the process, it may be forgotten from people's memories, and there are many events that do not even leave a trace of it now. In this lecture, it will outline various matters that occurred in postwar Japanese society in line with recent research results, such as war orphans, mass employment, retro-trendiness of the Showa period, etc.
1 | オリエンテーション:前提としての「近代」 (Orientation: ‘Modernity’ as a premise of postwar Japan) |
2 | 終戦直後の社会①:闇市の出現と盛衰 (Society immediately after WWⅡ vol.1: The black market, its appearance and vicissitude) |
3 | 終戦直後の社会②:戦争孤児の出現 (Society immediately after WWⅡ vol.2: Appearance of war-damaged orphans) |
4 | 終戦直後の社会③:戦争孤児の諸相 (Society immediately after WWⅡ vol.3: Aspects of war-damaged orphans) |
5 | 高度経済成長期の社会①:集団就職の軌跡 (Society in high economic growth vol.1: Footprints of mass employment) |
6 | 高度経済成長期の社会②:同郷者集団の結成 (Society in high economic growth vol.2: Formation of hometown group) |
7 | 「在日」朝鮮人社会の変遷①:在日本朝鮮人連盟と朝鮮戦争 (Transition in society of ‘Korean residents in Japan’ vol.1: Federation of Korean residents in Japan and Korean War) |
8 | 「在日」朝鮮人社会の変遷②:北朝鮮帰国事業と「在日」二世 (Transition in society of ‘Korean residents in Japan’ vol.2: Repatriation Program of DPRK and 2nd generation of Korean residents in Japan) |
9 | 自民党の変容①:自民党結党から日本型多元主義政党へ (Transformation of LDP vol.1: From the formation of LDP to pluralism party for Japanese-style) |
10 | 自民党の変容②:リベラル派の隆盛から右傾化へ (Transformation of LDP vol.2: From the rise of liberal wing to emphasis of right wing) |
11 | 貧困の諸相①:敗戦期・復興期の貧困 (Aspects of poverty in postwar Japan vol.1: Poverty in the defeat and reconstruction period) |
12 | 貧困の諸相②:高度経済成長期以降の貧困 (Aspects of poverty in postwar Japan vol.2: Poverty after high economic growth) |
13 | 「昭和ノスタルジー」の諸相①:1970、1980年代の昭和レトロブーム (Aspects of ‘Showa Nostalgia’ vol.1: Retro-trendiness of the Showa period in ’70s and ’80s) |
14 | 「昭和ノスタルジー」の諸相②:1990、2000年代の「昭和ノスタルジー」ブーム (Aspects of ‘Showa Nostalgia’ vol.2: Retro-trendiness of ‘Showa Nostalgia’ in ’90s and 2000s) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業内容はアーカイブとして録画・録音し、授業後にCanvas LMSに通知する。 (It will record lecture contents as an archive, and notify Canvas LMS after class.) |
1)配布資料はCanvas LMSに投稿するので、授業当日までにダウンロードまたはプリントアウトして授業に臨むこと。
2)授業内容の整理・把握にあたっては授業アーカイブを活用すること。
3)新聞、雑誌、テレビ、ラジオ、インターネットなど、各種メディアで取り上げられるニュースに関心を持ってあたること。
4)理解度を深めるため、毎授業で紹介する参考文献を読むことが望ましい。
1)Handouts will be posted in Canvas LMS. You will download or print out it by the day of class.
2)To organize and understand class content, you should make use of archives for class.
3) You should be interested in news of various media such as newspapers, magazines, television, radio, the internet, etc.
4)To deepen your understanding, it is advisable to read the references introduced in every class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
小レポート2回(Short report in twice)(50%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合(5回以上欠席)、単位修得不可。 (If you don't attend more than two-third in the lecture (absence over 5 times), you'll not be able to earn the credit.) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用せず、Canvas LMSに配布資料を投稿する。 (In this lecture, it will use handouts posted in Canvas LMS instead of textbooks.) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は毎授業で適宜紹介する。 (References will be introduced as appropriate in every class.) |
1)中学・高校で学習する日本の戦後史の基本的な流れや知識を必要とする。2)日本史に関連する講義を受講したことがない場合は日本近現代史に関する概説書(高校教科書・参考書など)にあらかじめ目を通しておくこと。
1)This lecture requires basic overview and knowledge of Japanese postwar history learned in junior high and high school.
2)If you have never taken a lecture related to Japanese history, please read an overview book of modern Japanese history, such as high school textbook, before #1 of the class.
zoomアプリを用いたオンライン授業のため、初回授業までにzoomアプリを各種デバイスにインストールしておくこと。
(For online classes using the zoom app, you should install it on your devices before #1 of the class.)
1)配布資料、出欠席確認、zoomのID・PWなどは初回授業までにCanvas LMSに通知する。
2)進捗状況によっては授業内容を変更する場合がある。
1)Information about handouts, attendance and ID/PW for zoom will be sent in Canvas LMS up to #1 of the class.
2) Class contents may change depending on the progress.
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
戦後の日本社会の実態を把握することで、今日の日本社会における多様な出来事の歴史的起源、およびその変容過程を理解するのみならず、現在の日本社会における諸問題について歴史的視点からの分析ができるようになる。
By grasping the actual situation of postwar Japanese society, you will not only understand the historical origins and transformation process of various events in Japanese society, but also analyze various problems in Japanese society from a historical perspective.
戦後の日本社会は敗戦の復興から高度経済成長、バブル経済、そして平成不況と、目まぐるしい速度で変化し、現在も変化の只中にある。その過程でいつしか人々の記憶から忘却され、現代ではその痕跡すら残されていない出来事も多いのではないだろうか。本講義では戦争孤児や集団就職、昭和レトロブームなどの戦後日本社会で現れた諸現象の実態を、近年の研究成果に即して概説してゆく。
Postwar Japanese society has changed at a dizzying pace, from the recovery of the defeat to the high economic growth, the bubble economy, and the Heisei depression, and it is still in the midst of change. In the process, it may be forgotten from people's memories, and there are many events that do not even leave a trace of it now. In this lecture, it will outline various matters that occurred in postwar Japanese society in line with recent research results, such as war orphans, mass employment, retro-trendiness of the Showa period, etc.
1 | オリエンテーション:前提としての「近代」 (Orientation: ‘Modernity’ as a premise of postwar Japan) |
2 | 終戦直後の社会①:闇市の出現と盛衰 (Society immediately after WWⅡ vol.1: The black market, its appearance and vicissitude) |
3 | 終戦直後の社会②:戦争孤児の出現 (Society immediately after WWⅡ vol.2: Appearance of war-damaged orphans) |
4 | 終戦直後の社会③:戦争孤児の諸相 (Society immediately after WWⅡ vol.3: Aspects of war-damaged orphans) |
5 | 高度経済成長期の社会①:集団就職の軌跡 (Society in high economic growth vol.1: Footprints of mass employment) |
6 | 高度経済成長期の社会②:同郷者集団の結成 (Society in high economic growth vol.2: Formation of hometown group) |
7 | 「在日」朝鮮人社会の変遷①:在日本朝鮮人連盟と朝鮮戦争 (Transition in society of ‘Korean residents in Japan’ vol.1: Federation of Korean residents in Japan and Korean War) |
8 | 「在日」朝鮮人社会の変遷②:北朝鮮帰国事業と「在日」二世 (Transition in society of ‘Korean residents in Japan’ vol.2: Repatriation Program of DPRK and 2nd generation of Korean residents in Japan) |
9 | 自民党の変容①:自民党結党から日本型多元主義政党へ (Transformation of LDP vol.1: From the formation of LDP to pluralism party for Japanese-style) |
10 | 自民党の変容②:リベラル派の隆盛から右傾化へ (Transformation of LDP vol.2: From the rise of liberal wing to emphasis of right wing) |
11 | 貧困の諸相①:敗戦期・復興期の貧困 (Aspects of poverty in postwar Japan vol.1: Poverty in the defeat and reconstruction period) |
12 | 貧困の諸相②:高度経済成長期以降の貧困 (Aspects of poverty in postwar Japan vol.2: Poverty after high economic growth) |
13 | 「昭和ノスタルジー」の諸相①:1970、1980年代の昭和レトロブーム (Aspects of ‘Showa Nostalgia’ vol.1: Retro-trendiness of the Showa period in ’70s and ’80s) |
14 | 「昭和ノスタルジー」の諸相②:1990、2000年代の「昭和ノスタルジー」ブーム (Aspects of ‘Showa Nostalgia’ vol.2: Retro-trendiness of ‘Showa Nostalgia’ in ’90s and 2000s) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業内容はアーカイブとして録画・録音し、授業後にCanvas LMSに通知する。 (It will record lecture contents as an archive, and notify Canvas LMS after class.) |
1)配布資料はCanvas LMSに投稿するので、授業当日までにダウンロードまたはプリントアウトして授業に臨むこと。
2)授業内容の整理・把握にあたっては授業アーカイブを活用すること。
3)新聞、雑誌、テレビ、ラジオ、インターネットなど、各種メディアで取り上げられるニュースに関心を持ってあたること。
4)理解度を深めるため、毎授業で紹介する参考文献を読むことが望ましい。
1)Handouts will be posted in Canvas LMS. You will download or print out it by the day of class.
2)To organize and understand class content, you should make use of archives for class.
3) You should be interested in news of various media such as newspapers, magazines, television, radio, the internet, etc.
4)To deepen your understanding, it is advisable to read the references introduced in every class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
小レポート2回(Short report in twice)(50%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合(5回以上欠席)、単位修得不可。 (If you don't attend more than two-third in the lecture (absence over 5 times), you'll not be able to earn the credit.) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用せず、Canvas LMSに配布資料を投稿する。 (In this lecture, it will use handouts posted in Canvas LMS instead of textbooks.) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は毎授業で適宜紹介する。 (References will be introduced as appropriate in every class.) |
1)中学・高校で学習する日本の戦後史の基本的な流れや知識を必要とする。2)日本史に関連する講義を受講したことがない場合は日本近現代史に関する概説書(高校教科書・参考書など)にあらかじめ目を通しておくこと。
1)This lecture requires basic overview and knowledge of Japanese postwar history learned in junior high and high school.
2)If you have never taken a lecture related to Japanese history, please read an overview book of modern Japanese history, such as high school textbook, before #1 of the class.
zoomアプリを用いたオンライン授業のため、初回授業までにzoomアプリを各種デバイスにインストールしておくこと。
(For online classes using the zoom app, you should install it on your devices before #1 of the class.)
1)配布資料、出欠席確認、zoomのID・PWなどは初回授業までにCanvas LMSに通知する。
2)進捗状況によっては授業内容を変更する場合がある。
1)Information about handouts, attendance and ID/PW for zoom will be sent in Canvas LMS up to #1 of the class.
2) Class contents may change depending on the progress.
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び