日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA122/FA122FA122 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
東南アジアの社会と教育 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
For Southeast Asian countries, we will aim to consider the role and issues of education in each country, taking into consideration the formation of the state under the influence of diverse cultures and civilizations.
In this course, students will learn the background to how Southeast Asian nations were formed under the influence of diverse cultures and civilizations and consider the role and issues of education.
In particular, we will focus on the case of Indonesia, which is a large country, and consider how it formed as a nation and how it has educated its people while being influenced by domestic and foreign cultures and civilizations through comparison with other countries.
1 | 導入:東南アジアを理解するために |
2 | 近代以前の東南アジア1 |
3 | 近代以前の東南アジア2 |
4 | 東南アジアの植民地化1 |
5 | 東南アジアの植民地化2 |
6 | 植民地時代の教育1 |
7 | 植民地時代の教育2 |
8 | 国民国家の形成と言語 |
9 | 国民国家の形成と宗教 |
10 | 国民国家の形成と教育 |
11 | 東南アジアのイスラーム |
12 | 東南アジアのイスラーム教育1 |
13 | 東南アジアのイスラーム教育2 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・東南アジア地域についての基本事項は事前に学んでおくこと。
・授業時に紹介する参考文献をよく読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久志本裕子、野中葉 | 『東南アジアのイスラームを知るための64章』 | 明石書店 | 2023 | 9784750355245 |
2 | 増原綾子他 | 『はじめての東南アジア政治』 | 有斐閣 | 2018 | 9784641150584 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は、授業時に紹介する予定。 |
・講義内容や授業計画の順番は、最近の動向や研究成果などをふまえて変更されることがある。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
東南アジアの国々は、多様な文化・文明の影響を受けながら、国家を形成してきたことをふまえ、個々の国における教育の営みの役割や課題を考察することを目的とする。
For Southeast Asian countries, we will aim to consider the role and issues of education in each country, taking into consideration the formation of the state under the influence of diverse cultures and civilizations.
この授業では、東南アジアの国々が、多様な文化や文明の影響を受けながら、国家を形成してきた経緯を学ぶとともに、教育の役割や課題を考えていく。
とくに、大国であるインドネシアの事例を主として取り上げ、どのように国内外の文化や文明の影響を受けながら、国家を形成し、国民の教育を行ってきたのか、他国との比較を通して考える。
In this course, students will learn the background to how Southeast Asian nations were formed under the influence of diverse cultures and civilizations and consider the role and issues of education.
In particular, we will focus on the case of Indonesia, which is a large country, and consider how it formed as a nation and how it has educated its people while being influenced by domestic and foreign cultures and civilizations through comparison with other countries.
1 | 導入:東南アジアを理解するために |
2 | 近代以前の東南アジア1 |
3 | 近代以前の東南アジア2 |
4 | 東南アジアの植民地化1 |
5 | 東南アジアの植民地化2 |
6 | 植民地時代の教育1 |
7 | 植民地時代の教育2 |
8 | 国民国家の形成と言語 |
9 | 国民国家の形成と宗教 |
10 | 国民国家の形成と教育 |
11 | 東南アジアのイスラーム |
12 | 東南アジアのイスラーム教育1 |
13 | 東南アジアのイスラーム教育2 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・東南アジア地域についての基本事項は事前に学んでおくこと。
・授業時に紹介する参考文献をよく読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久志本裕子、野中葉 | 『東南アジアのイスラームを知るための64章』 | 明石書店 | 2023 | 9784750355245 |
2 | 増原綾子他 | 『はじめての東南アジア政治』 | 有斐閣 | 2018 | 9784641150584 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は、授業時に紹介する予定。 |
・講義内容や授業計画の順番は、最近の動向や研究成果などをふまえて変更されることがある。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A