日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA139/FA139FA139 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
歴史とともに、ドイツ語圏を歩く |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will take up the culture and its historical background of the German-speaking area and aim for the students to acquire basic knowledge and understanding of the culture of the region from multiple perspectives.
Our theme will be characteristic cultural events and lives related to multiple cities in German-speaking countries, and we will analyze and discuss the characteristics in the light of historical and mental history backgrounds. We will also view the differences between Germany and Japan in terms of memory culture and their impact on relations with neighboring countries.
1 | イントロダクション ドイツ語圏の町、人々 |
2 | ドイツの食べ物 ビールとパン |
3 | 動物 犬とドイツ人 |
4 | ドイツ語圏の音楽 |
5 | カフェ・キャバレー文化 |
6 | メルヘン・グリム童話・絵本 |
7 | ドイツの憲法・教育 |
8 | 過去の克服 いろいろな記念碑 |
9 | 徴兵制の変遷 兵役拒否とキリスト教 |
10 | ドイツ人と環境保護 |
11 | 移民政策と文化の多様化 |
12 | ドイツの祭り クリスマスとカーニバル |
13 | ドイツ人の働き方・休暇 |
14 | 総まとめ 自国の文化とドイツ文化の相違点 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストで該当する章をあらかじめ読み,テーマに関する基礎的な知識を持っておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度と複数回の提出物(65%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新野守広・飯田道子・梅田紅子編著 | 『知ってほしい国 ドイツ』 | 高文研 | 2017 | 9784874986332 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 熊谷徹 | 『ドイツは過去とどう向き合ってきたか』 | 高文研 | 2007 | 9784874983782 |
ドイツ語に関する知識の有無は成績評価に無関係である。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
ドイツと日本はどこが違うのか、現代のドイツが形づくられた理由は何なのか、ドイツ語圏の文化とその歴史的背景を学び、ドイツ文化に関する基礎的な知識の習得と多角的な理解を目指す。
We will take up the culture and its historical background of the German-speaking area and aim for the students to acquire basic knowledge and understanding of the culture of the region from multiple perspectives.
ドイツ語圏の都市にかかわる特徴的な文化と生活をテーマとし、歴史的・精神史的背景に照らしてその特質を分析する。また、記憶の文化におけるドイツと日本の違いを、具体的な事例を参考にしながら検証し、ドイツ的な物の見方とそれが近隣諸国との関係に与えている影響を考察する。
Our theme will be characteristic cultural events and lives related to multiple cities in German-speaking countries, and we will analyze and discuss the characteristics in the light of historical and mental history backgrounds. We will also view the differences between Germany and Japan in terms of memory culture and their impact on relations with neighboring countries.
1 | イントロダクション ドイツ語圏の町、人々 |
2 | ドイツの食べ物 ビールとパン |
3 | 動物 犬とドイツ人 |
4 | ドイツ語圏の音楽 |
5 | カフェ・キャバレー文化 |
6 | メルヘン・グリム童話・絵本 |
7 | ドイツの憲法・教育 |
8 | 過去の克服 いろいろな記念碑 |
9 | 徴兵制の変遷 兵役拒否とキリスト教 |
10 | ドイツ人と環境保護 |
11 | 移民政策と文化の多様化 |
12 | ドイツの祭り クリスマスとカーニバル |
13 | ドイツ人の働き方・休暇 |
14 | 総まとめ 自国の文化とドイツ文化の相違点 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストで該当する章をあらかじめ読み,テーマに関する基礎的な知識を持っておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度と複数回の提出物(65%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新野守広・飯田道子・梅田紅子編著 | 『知ってほしい国 ドイツ』 | 高文研 | 2017 | 9784874986332 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 熊谷徹 | 『ドイツは過去とどう向き合ってきたか』 | 高文研 | 2007 | 9784874983782 |
ドイツ語に関する知識の有無は成績評価に無関係である。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A