日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA140/FA140FA140 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
古典主義時代を中心に大革命までのフランス文化の諸相に幅広く触れる |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will understand the various aspects of French culture while examining and analyzing it based on each period's ideas and social background, and consider the country's so-called "France's uniqueness" as well as its diversity.
We will regard culture as the practice of all human knowledge, and cover not only literary arts and "artworks," but also religion and politics in a wide range of subjects. Using various image and video materials as well as distributed print-outs, with "reason" and "nature" as the keywords, we will follow the transition of French culture up to the Revolution from diverse perspectives.
Through this course, we hope that students will have the opportunity to think about the significance of France's unique culture and social form, which is different from the environment of Japan where we live, or the American culture students must be familiar with.
1 | 風土から見るフランス |
2 | キリスト教と基層文化 |
3 | キリスト教の伸展 |
4 | 異教・異端・魔女狩り |
5 | 宗教戦争とブルボン朝の成立 |
6 | 王権神授 |
7 | 宮廷と儀礼 |
8 | ルネサンスの精神 |
9 | 整形庭園の美学 |
10 | バロックと古典主義 |
11 | 啓蒙の精神 |
12 | 崇高の美学 |
13 | 革命の予兆 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業向けに配布される資料には、事前に目を通すこと。
資料には入手しやすい文庫本や新書を中心に該当テーマの文献を複数冊あげるので、興味関心に応じて参考にしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業で提出を課すリアクションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大磯仁志 | 『倫理・哲学の特別講義』 | 学習研究社 | 2009 | 13 9784053029966 |
リアクションペーパーの提出はCanvas LMSを利用します(締め切りは授業の翌日)。
フィードバックとして、個々人へあるいは次回の授業冒頭で、こちらからコメントをします。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
フランス文化の諸相を、それぞれの時代思潮や社会背景をふまえて検討・分析しながら理解し、いわゆるフランスらしさと同時にまたその多様性を考察する。
We will understand the various aspects of French culture while examining and analyzing it based on each period's ideas and social background, and consider the country's so-called "France's uniqueness" as well as its diversity.
文化を人間のあらゆる知の実践ととらえ、文芸や造形芸術「作品」だけではなく、宗教や政治まで幅広く考察の対象とします。配布する資料プリントのほかにもさまざまな画像・映像資料を利用しながら、「理性」「自然」をキー・ワードとして、大革命にいたるまでのフランス文化の変遷に多角的に迫っていきます。
この講義をとおして、我々の生活している日本という環境、あるいは諸君が慣れ親しんでいるであろうアメリカ文化とは異なる、フランスのもっている独自の文化や社会の形の意義を考える機会ができることを希望します。
We will regard culture as the practice of all human knowledge, and cover not only literary arts and "artworks," but also religion and politics in a wide range of subjects. Using various image and video materials as well as distributed print-outs, with "reason" and "nature" as the keywords, we will follow the transition of French culture up to the Revolution from diverse perspectives.
Through this course, we hope that students will have the opportunity to think about the significance of France's unique culture and social form, which is different from the environment of Japan where we live, or the American culture students must be familiar with.
1 | 風土から見るフランス |
2 | キリスト教と基層文化 |
3 | キリスト教の伸展 |
4 | 異教・異端・魔女狩り |
5 | 宗教戦争とブルボン朝の成立 |
6 | 王権神授 |
7 | 宮廷と儀礼 |
8 | ルネサンスの精神 |
9 | 整形庭園の美学 |
10 | バロックと古典主義 |
11 | 啓蒙の精神 |
12 | 崇高の美学 |
13 | 革命の予兆 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業向けに配布される資料には、事前に目を通すこと。
資料には入手しやすい文庫本や新書を中心に該当テーマの文献を複数冊あげるので、興味関心に応じて参考にしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業で提出を課すリアクションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大磯仁志 | 『倫理・哲学の特別講義』 | 学習研究社 | 2009 | 13 9784053029966 |
リアクションペーパーの提出はCanvas LMSを利用します(締め切りは授業の翌日)。
フィードバックとして、個々人へあるいは次回の授業冒頭で、こちらからコメントをします。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A