日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA144
Theme・Subtitle 平和教育の歴史と実践
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.1
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Credits 2
Course Number CMP2100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

While referring to peace education after World War II, students will learn about the theory of peace studies around the world, the history of social studies education in Japan, and the practice of modern social studies education. Through these activities, students acquire basic knowledge, theories, and issues related to pedagogy. In addition, students will acquire methods and perspectives for understanding and considering various issues in modern society from an pedagogical perspective.

【Course Contents】

Through lectures, students will learn about the history of World War II and the postwar peace education that began from it, from world peace studies theories and on-site practices in Japanese school education and museum education. In addition, students will actually tour the Peace Museum as an off-campus study and have students present their ideas for peace education based on that experience.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:平和教育の歴史の概要
2 教育とは何か
3 大正時代の聴覚障害者教育の歴史
4 第二次世界大戦
5 戦争体験の継承
6 平和学と日本の社会科教育
7 戦後の平和教育の課題と実践
8 現在の平和教育の実践
9 博物館の平和教育
10 博物館見学
11 平和教育の発表(1)
12 平和教育の発表(2)
13 平和教育の発表(3)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:事前に配布した資料を読んでおくこと。また、それに関連する事柄についてインターネットや書籍等から調べ、自分なりの意見をもって講義に臨むこと。
復習:授業中に配布した資料やレジュメをよく読みながら、事前に考えていた自分の意見を発展させること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業内の課題(小レポート及び発表)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小薗崇明・渡辺哲郎・和田悠 子どもとつくる平和の教室 はるか書房 2019 9784434256325
その他 (Others)
その他の参考文献は授業中に適宜提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び