日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA150
Theme・Subtitle 人間だけに言葉はなぜ生まれたのか?言葉を軸にして原子釈迦仏教・脳科学・高度情報化社会の話へと星が星座になるように1つにつながっていく。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2100
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:284人/ Capacity:284)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

First, we try to examine what we call “common sense” and “stereotypes”, the world we live, and our brain activity that recognizes the world. Through the lens of the primitive Buddhism of Buddha, we try to see our survival instinct and desire as they are. We try to explore a different perspective toward what we call “data supremacism society”, all in words.

【Course Contents】

・The beginning of words
・Where do words come from? What is the origin of human languages?
・The way words go out of style (“死語”, obsolete words)
・What is the primitive Buddhism of Buddha?
(Why do words lead to awakening of the Buddha?)
・Contemporary brain science and the primitive Buddhism of Buddha have already joined together.
・What we “modern people” living with the religion of capitalism has to focus on.
・The similarities between the concept of “推し” (a star that you are actively supporting) and religious spirit.
・What we should learn from philosophy of the Buddha in danger of being taken over by AI…etc.

※There are cases when the content of the class could be different from the syllabus depending on the daily news.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 言葉はいつ生まれた?何で人間は高度な言葉を編んだのか?
2 言葉の効能と限界。なぜ言葉は誤解の元になるのか?
3 喋り言葉のコミュニケーションの本質と日本人の喋り言葉の持つ気持ち良さの源流。
4 言葉の劣化(政治家の言葉は民間に伝播する)
5 言葉は本当は実在しない。虚構である。その意味で貨幣、国家、会社などと同じである。
人間は虚構(物語)を生きる、生き物である。
6 それを2500年前に言葉を用いて解いたのが釈迦。
7 原始釈迦仏教は日本には一切入ってきていない事実。
まず、釈迦が覚ったこの世界の真理とは何か?(学生が聴いたら「えっ、何それ!」と感じるはず)
8 仏教と脳科学は融合する。「2500年の時間を超えて」
(意識と無意識を我々は誤解して生きている)
9 釈迦の説いた真理は人の苦しみを解放する。
10 地球温暖化を取材して感じたこと。
(スイスローヌ氷河が溶けるのも我々の脳と言葉の仕業だったのを知ってましたか?)
11 SDGsの限界。環境破壊の根本には我々の欲の深さがある。そこで釈迦仏教のアングルがこれからは必要。
12 AIは我々の脳の外部化。AIと人間のすみ分けをはっきりする必要性について。
13 データが神様となった時代。人間にとってDNA、言葉に続く第3の情報革命がビッグデータ至上主義の到来。
14 喜びと困難さが待ち受けている学生へ-本当のチルアウトとは?

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回、授業内容をまとめ、気になった問題やわからなかった言葉等を調べて、翌週の授業に臨んでください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 リアクションペーパー(30%)
備考 (Notes)
授業への参加度も成績評価に影響いたします。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。