日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA171/FA171FA171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代日本社会における「承認をめぐる闘争」とは |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this class, we will study modern Japanese history, especially the socio-economic history of postwar Japan, with the goal of learning how the characteristics of postwar Japanese society have been formed and how this relates to current ideas about mutual recognition among people.
The class will be conducted by reading one textbook. The student in charge will give a presentation on the textbook, which will be discussed by all participants. The teacher will explain important points and keywords as necessary to deepen students' understanding of the textbook and subject matter.The class will judge progress with an emphasis on students' degree of understanding and interests.
1 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(1) |
2 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(2) |
3 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(3) |
4 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(4) |
5 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(5) |
6 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(6) |
7 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(7) |
8 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(8) |
9 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(9) |
10 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(10) |
11 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(11) |
12 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(12) |
13 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(13) |
14 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回該当箇所の文献を予習し、不明な言葉などを調べ、質問したい点、議論したい点をまとめておく。授業終了後には、当日の議論を振り返り、改めてテキストや参考文献を読みなおす。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と議論への参加度(50%) ゼミでの報告と複数回の授業内提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 禹宗杬・沼尻晃伸 | 『〈一人前〉と戦後社会』 | 岩波書店 | 2024 | 9784004320104 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
個別のテーマに関する参考文献は、授業中に指示する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本授業では、日本現代史、特に戦後日本社会経済史を通して、戦後日本社会の特徴がどのように形成されてきたのか、そしてそのことは現在の人びと同士の相互承認に関する考え方にどのように関連しているのかという点について学びます。
In this class, we will study modern Japanese history, especially the socio-economic history of postwar Japan, with the goal of learning how the characteristics of postwar Japanese society have been formed and how this relates to current ideas about mutual recognition among people.
授業はテキストを講読する形で進めます。担当者の学生がテキストに関する発表を行い、それに関して参加者全員で議論します。参加者の理解が深められるように、教員が必要に応じて重要な論点やキーワードを解説します。学生の理解度や興味関心を重視して進度を決定します。
The class will be conducted by reading one textbook. The student in charge will give a presentation on the textbook, which will be discussed by all participants. The teacher will explain important points and keywords as necessary to deepen students' understanding of the textbook and subject matter.The class will judge progress with an emphasis on students' degree of understanding and interests.
1 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(1) |
2 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(2) |
3 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(3) |
4 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(4) |
5 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(5) |
6 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(6) |
7 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(7) |
8 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(8) |
9 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(9) |
10 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(10) |
11 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(11) |
12 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(12) |
13 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(13) |
14 | 日本現代史に関する文献講読とそれに関する議論(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回該当箇所の文献を予習し、不明な言葉などを調べ、質問したい点、議論したい点をまとめておく。授業終了後には、当日の議論を振り返り、改めてテキストや参考文献を読みなおす。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と議論への参加度(50%) ゼミでの報告と複数回の授業内提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 禹宗杬・沼尻晃伸 | 『〈一人前〉と戦後社会』 | 岩波書店 | 2024 | 9784004320104 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
個別のテーマに関する参考文献は、授業中に指示する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び