日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA172/FA172FA172 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英米の「奇妙な味」の物語を愉しむ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Within short mystery stories, there is a group of works called kimyo-na aji (strange taste). This name, derived from Ranpo Edogawa, is only used in Japan, but it refers to those stories which do not aim at solving the mystery but in which the mystery often deepens at the end. You may remember the omnibus TV drama “Yo-nimo Kimyo-na Monogatari” (Tales of the Unusual).
In this course, we will examine English and American short stories that should be called “strange taste” stories, and then consider people as puzzling creatures and society as a monstrous environment. In addition, we will reaffirm the appeal of literature through the experience of forgetting ourselves and becoming engrossed in reading.
The students will be divided into groups, within which the presenters and moderators will be decided each week, but everyone is supposed to discuss and read the text. If movie and TV drama works are available, we will watch them and discover the differences between those works and the original text and analyze their effects.
1 | Introduction |
2 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 1 |
3 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 2 |
4 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 3 |
5 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 4 |
6 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 5 |
7 | Saki, “The Open Window” |
8 | John Cheever, “The Swimmer” 1 |
9 | John Cheever, “The Swimmer” 2 |
10 | John Cheever, “The Swimmer” 3 |
11 | John Cheever, “The Swimmer” 4 |
12 | John Cheever, “The Swimmer” 5 |
13 | John Cheever, “The Swimmer” 6 |
14 | Recapitulation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表・応答・司会(60%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配付します。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
ミステリーと呼ぶべき短篇のなかには「奇妙な味」と称される作品群があります。江戸川乱歩に由来するこの呼び方は、日本でのみ流通している呼称ですが、探偵小説のごとく謎解きそのものを目的とした物語ではなく、むしろ謎が深まって終わる物語を指しています。長いこと放映されている人気オムニバスTVドラマ『世にも奇妙な物語』のタイトルもこの表現に由来しているので、それらのドラマを思い出してもいいでしょう。
そこで本科目では、「奇妙な味」の物語と呼ぶべき英米の短編を咀嚼翫味し、そこから人間というな不思議な生き物や社会という怪物のような環境について考えます。さらに、我を忘れて読みふける体験を通して、文学の魅力を再確認します。
Within short mystery stories, there is a group of works called kimyo-na aji (strange taste). This name, derived from Ranpo Edogawa, is only used in Japan, but it refers to those stories which do not aim at solving the mystery but in which the mystery often deepens at the end. You may remember the omnibus TV drama “Yo-nimo Kimyo-na Monogatari” (Tales of the Unusual).
In this course, we will examine English and American short stories that should be called “strange taste” stories, and then consider people as puzzling creatures and society as a monstrous environment. In addition, we will reaffirm the appeal of literature through the experience of forgetting ourselves and becoming engrossed in reading.
受講者をグループに分け、グループの中で毎週の発表者・司会者を決め、全員でディスカッションを行いながら、テキストを読み進めていく。映画やテレビドラマなどに映像化されている作品は、それらも鑑賞し、テクストとの異同やその効果を発見します。
The students will be divided into groups, within which the presenters and moderators will be decided each week, but everyone is supposed to discuss and read the text. If movie and TV drama works are available, we will watch them and discover the differences between those works and the original text and analyze their effects.
1 | Introduction |
2 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 1 |
3 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 2 |
4 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 3 |
5 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 4 |
6 | Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” 5 |
7 | Saki, “The Open Window” |
8 | John Cheever, “The Swimmer” 1 |
9 | John Cheever, “The Swimmer” 2 |
10 | John Cheever, “The Swimmer” 3 |
11 | John Cheever, “The Swimmer” 4 |
12 | John Cheever, “The Swimmer” 5 |
13 | John Cheever, “The Swimmer” 6 |
14 | Recapitulation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表・応答・司会(60%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配付します。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び