日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA173/FA173FA173 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
西洋中世装飾写本への招待 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Rikkyo University is a Christian school (mission school) whose predecessor was a private school for the study of the Bible and English. In order to gain a deeper understanding of the founding spirit of the school, this class will focus on the Bible as it was created in the Western medieval Christian world, and together we will consider the fascination of manuscript art of the time. Furthermore, students will acquire the skills and research attitude to spontaneously deepen their academic interests acquired in class.
The class will focus on a single manuscript every few sessions, explaining its history and artistic expression, and studying how the three elements of text, design and illustration brightened the biblical story and promoted people's understanding of it, including the social background of the time. Students will also have the opportunity to view facsimiles of medieval manuscripts in the university library to deepen their understanding of manuscripts as objects. In the second half of the course, each student will select a manuscript of his or her own choice, and deepen his or her knowledge by presenting and discussing their own research. The manuscripts to be discussed are subject to change.
1 | イントロダクション:西洋世界における書物の歴史 (巻物から冊子本へ) |
2 | 『ウィーン創世記』講義 |
3 | 『ウィーン創世記』ファクシミリ鑑賞・討論 |
4 | 『聖アウグスティヌスの福音書』講義 |
5 | 『聖アウグスティヌスの福音書』ファクシミリ鑑賞・討論 |
6 | 『ケルズの書』講義 |
7 | 『ケルズの書』ファクシミリ鑑賞・討論 |
8 | 『ベアトゥス黙示録注解書』講義 |
9 | 『ベアトゥス黙示録注解書』ファクシミリ鑑賞・討論 |
10 | 研究発表1 |
11 | 研究発表2 |
12 | 研究発表3 |
13 | 研究発表4 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
図書館の演習室においても数回授業を行う予定 |
西洋中世の写本について基礎知識を得るために、下記に挙げた参考文献をできるだけ多く読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究発表(40%) 授業への参加・貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | クリストファー・デ・ハーメル | 『世界で最も美しい12の写本』 | 青土社 | 2018年 | 9784791770922 |
2 | クリストファー・ド・ハメル | 『聖書の歴史図鑑』 | 東洋書林 | 2004年 | 4887216386 |
3 | クラウディア・ブリンカー・フォン・デア・ハイデ | 『写本の文化誌:ヨーロッパ中世の文学とメディア | 白水社 | 2017年 | 9784560095591 |
4 | クリストファー・デ・ハメル | 『中世の写本ができるまで』 | 白水社 | 2021 | 9784560098455 |
5 | ベルンハルト・ビショップ | 『西洋写本学』 | 岩波書店 | 2015 | 4000610651 |
西洋中世写本に対する関心
コンピューター、パワーポイント
授業内の活動また進め方については担当者の指示に従うこと。
授業ではディスカッションを行うことがあるので積極的に参加できることが必要。
授業の内容は受講者の状況などによって変更される場合がある。
課題の提出に際してはMaster of Writingを参照のこと。
ITを使用するが、使用法が分からない場合やトラブルは各自の責任でメディアセンターに確認すること。
当然のことであるがコピペ(授業ノートを含む)や剽窃には厳しく対応する。
■アカデミック・スキルズ「剽窃について」赤江 雄一(慶應義塾大学文学部) https://www.youtube.com/watch?v=IxM1e4W1S8I
【注意事項 / Notice】
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
立教大学は、聖書と英語を学ぶための私塾を前身とするキリスト教主義学校(ミッション・スクール)である。その建学の精神をより深く理解するため、この授業では、西洋中世キリスト教世界でつくられた聖書を中心に、当時の写本美術の魅力についてともに考える。さらに授業で得た学問的興味を、自発的に深化させる技術、研究態度を身につける。
Rikkyo University is a Christian school (mission school) whose predecessor was a private school for the study of the Bible and English. In order to gain a deeper understanding of the founding spirit of the school, this class will focus on the Bible as it was created in the Western medieval Christian world, and together we will consider the fascination of manuscript art of the time. Furthermore, students will acquire the skills and research attitude to spontaneously deepen their academic interests acquired in class.
授業では、数回ごとに一つの写本に注目し、その来歴、芸術表現について解説を行い、文字、文様、挿絵の3つの要素が聖書の物語をどのように輝かせ、人々の理解を促したのかを当時の社会背景も含めて学ぶ。また、本学図書館所蔵の中世写本ファクシミリを実際に鑑賞する機会を設けて、モノとしての写本理解を深める。こうした授業前半の経験を生かして、授業後半では各自担当の写本を選び、それぞれ研究発表・討論を行い、知識と自発的な研究姿勢の深化をはかる。とりあげる写本については一部変更の可能性もある。
The class will focus on a single manuscript every few sessions, explaining its history and artistic expression, and studying how the three elements of text, design and illustration brightened the biblical story and promoted people's understanding of it, including the social background of the time. Students will also have the opportunity to view facsimiles of medieval manuscripts in the university library to deepen their understanding of manuscripts as objects. In the second half of the course, each student will select a manuscript of his or her own choice, and deepen his or her knowledge by presenting and discussing their own research. The manuscripts to be discussed are subject to change.
1 | イントロダクション:西洋世界における書物の歴史 (巻物から冊子本へ) |
2 | 『ウィーン創世記』講義 |
3 | 『ウィーン創世記』ファクシミリ鑑賞・討論 |
4 | 『聖アウグスティヌスの福音書』講義 |
5 | 『聖アウグスティヌスの福音書』ファクシミリ鑑賞・討論 |
6 | 『ケルズの書』講義 |
7 | 『ケルズの書』ファクシミリ鑑賞・討論 |
8 | 『ベアトゥス黙示録注解書』講義 |
9 | 『ベアトゥス黙示録注解書』ファクシミリ鑑賞・討論 |
10 | 研究発表1 |
11 | 研究発表2 |
12 | 研究発表3 |
13 | 研究発表4 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
図書館の演習室においても数回授業を行う予定 |
西洋中世の写本について基礎知識を得るために、下記に挙げた参考文献をできるだけ多く読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究発表(40%) 授業への参加・貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | クリストファー・デ・ハーメル | 『世界で最も美しい12の写本』 | 青土社 | 2018年 | 9784791770922 |
2 | クリストファー・ド・ハメル | 『聖書の歴史図鑑』 | 東洋書林 | 2004年 | 4887216386 |
3 | クラウディア・ブリンカー・フォン・デア・ハイデ | 『写本の文化誌:ヨーロッパ中世の文学とメディア | 白水社 | 2017年 | 9784560095591 |
4 | クリストファー・デ・ハメル | 『中世の写本ができるまで』 | 白水社 | 2021 | 9784560098455 |
5 | ベルンハルト・ビショップ | 『西洋写本学』 | 岩波書店 | 2015 | 4000610651 |
西洋中世写本に対する関心
コンピューター、パワーポイント
授業内の活動また進め方については担当者の指示に従うこと。
授業ではディスカッションを行うことがあるので積極的に参加できることが必要。
授業の内容は受講者の状況などによって変更される場合がある。
課題の提出に際してはMaster of Writingを参照のこと。
ITを使用するが、使用法が分からない場合やトラブルは各自の責任でメディアセンターに確認すること。
当然のことであるがコピペ(授業ノートを含む)や剽窃には厳しく対応する。
■アカデミック・スキルズ「剽窃について」赤江 雄一(慶應義塾大学文学部) https://www.youtube.com/watch?v=IxM1e4W1S8I
【注意事項 / Notice】
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び