日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA174/FA174FA174 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
囲碁から学ぶ他者との調和 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn about the world and history of Go, which has been handed down as a traditional Japanese culture, and cultivate comprehensive abilities and creativity through the game.
Go is said to be a game of harmony.Sometimes it is necessary to balance (on territory or power), rather than one side gaining the most, and this way of thinking leads to learning to live in harmony with others.
At first, students learned the rules of Go using a small Go board (6x6 board, 9x9 board), and then played a game using a regular board (19x19 board).At first, you can use a model game record and play freely from the middle.After the game, review the content with your opponent.When playing Pair Go (a game played between two people), players set aside time to consult with the pair midway through the game, checking each other's strategies and consulting on tactics, with the aim of ultimately winning while coming to terms with others.
1 | ガイダンス(授業進行の説明、囲碁の世界の紹介) ルールの解説①(6路盤) |
2 | ルールの解説②と対局(6路盤) |
3 | ルールの復習及び初歩技術①(9路盤模範碁の解説)、囲碁の歴史 9路盤対局 |
4 | ルールの復習及び初歩技術②(9路盤模範碁の解説) 9路盤対局 |
5 | 9路盤対局と対局後の振り返り |
6 | 囲碁の歴史 9路盤対局と対局後の振り返り |
7 | 模範碁の解説①(19路盤での終局の判断と整地の仕方)と対局 |
8 | 模範碁の解説②(19路盤での終局の判断と整地の仕方)と対局 |
9 | 模範碁の解説③(19路盤模範碁の解説と実践対局)と対局、対局後の振り返り |
10 | 模範碁の解説④(19路盤模範碁の解説と実践対局)とペア碁(対局中相談有) |
11 | 模範碁の解説⑤(19路盤模範碁の解説と実践対局)と対局、対局後の振り返り |
12 | 小テスト 9子局の解説・連碁(対局) |
13 | ペア碁 |
14 | イベント対局、又は実践対局 講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキスト『東大教養囲碁講座』の該当項目を読んでおくこと。
その他授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業態度および毎授業時のコメントペーパーの内容(70%) テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石倉昇 梅沢由香里 黒瀧正憲 兵頭俊夫 | 『東大教養囲碁講座』 | 光文社 | 2007 | 9784334034108 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 『実践囲碁総合演習』 |
基本的には講義形式で打ち方の解説をした後、受講生同士対局を行う予定である。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
日本の伝統文化として伝承されてきた囲碁の世界や歴史を学ぶと共に、対局を通して総合的な能力や創造性を養う。囲碁は調和のゲームと言われている。どちらか一方が大きく得を得るのではなく、時には分け与えることが必要で、この考え方は他者との調和を学ぶことにつながる。
Students will learn about the world and history of Go, which has been handed down as a traditional Japanese culture, and cultivate comprehensive abilities and creativity through the game.
Go is said to be a game of harmony.Sometimes it is necessary to balance (on territory or power), rather than one side gaining the most, and this way of thinking leads to learning to live in harmony with others.
最初は小さい碁盤(6×6路、9×9路の盤)を用いて、囲碁のルールを学び、その後正規の盤(19×19路の盤)を用いて対局。最初は模範の棋譜を使用し途中から自由に対局。対局後は、内容について、対局相手と振り返る。ペア碁(2人1組で行う対局)の際は、途中ペアとの相談時間を設けて、双方の戦略の確認や戦法について相談することで他者と折り合いながら最終的に勝利を目指す。
At first, students learned the rules of Go using a small Go board (6x6 board, 9x9 board), and then played a game using a regular board (19x19 board).At first, you can use a model game record and play freely from the middle.After the game, review the content with your opponent.When playing Pair Go (a game played between two people), players set aside time to consult with the pair midway through the game, checking each other's strategies and consulting on tactics, with the aim of ultimately winning while coming to terms with others.
1 | ガイダンス(授業進行の説明、囲碁の世界の紹介) ルールの解説①(6路盤) |
2 | ルールの解説②と対局(6路盤) |
3 | ルールの復習及び初歩技術①(9路盤模範碁の解説)、囲碁の歴史 9路盤対局 |
4 | ルールの復習及び初歩技術②(9路盤模範碁の解説) 9路盤対局 |
5 | 9路盤対局と対局後の振り返り |
6 | 囲碁の歴史 9路盤対局と対局後の振り返り |
7 | 模範碁の解説①(19路盤での終局の判断と整地の仕方)と対局 |
8 | 模範碁の解説②(19路盤での終局の判断と整地の仕方)と対局 |
9 | 模範碁の解説③(19路盤模範碁の解説と実践対局)と対局、対局後の振り返り |
10 | 模範碁の解説④(19路盤模範碁の解説と実践対局)とペア碁(対局中相談有) |
11 | 模範碁の解説⑤(19路盤模範碁の解説と実践対局)と対局、対局後の振り返り |
12 | 小テスト 9子局の解説・連碁(対局) |
13 | ペア碁 |
14 | イベント対局、又は実践対局 講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキスト『東大教養囲碁講座』の該当項目を読んでおくこと。
その他授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業態度および毎授業時のコメントペーパーの内容(70%) テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石倉昇 梅沢由香里 黒瀧正憲 兵頭俊夫 | 『東大教養囲碁講座』 | 光文社 | 2007 | 9784334034108 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 『実践囲碁総合演習』 |
基本的には講義形式で打ち方の解説をした後、受講生同士対局を行う予定である。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。