日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA175
Theme・Subtitle 日本語と社会
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 立教セカンドステージ大学受講生と共同で行う討論形式の授業。
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP3140
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this course is to enable students to discuss, from various perspectives and across generations, the role that the Japanese language plays in academia and other fields.

【Course Contents】

Discussions about the Japanese language have a long history, but all activities using Japanese are included. Specifically, we will invite guest speakers who are professionals deeply involved with the Japanese language. Through these discussions, students will deepen their understanding of the interdisciplinary breadth of Japanese language and Japanese linguistics, as well as their connection to real-world applications, incorporating their own experiences.

The participants in this course will include students from all faculties and students from Rikkyo Second Stage University. Students will be divided into several groups, each including at least one senior student. Discussions will be conducted based on predetermined themes, following basic rules:

Everyone can speak freely as long as they do not hurt others.

All participants are equal, regardless of their faculty affiliation or age.

Do not express opinions that deny others' statements. Instead, ask questions to draw out their opinions and be open to accepting different viewpoints.

By conducting discussions based on these rules, one of the goals is to understand generational differences, comprehend and respect the interests of different generations.

Plans are to invite guest speakers such as a “theater facilitator,” a “dictionary editor,” a “book/magazine/web article editor/writer,” a “proofreader,” and an “educational philosopher.”

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 第1回 趣旨説明と次回の予習
2 第2回 ゲストスピーカーによる「日本語」の紹介と提案(1)
3 第3回 ゲストスピーカーによる「日本語」の紹介と提案(2)
4 第4回 討議(1)と次回の予習
5 第5回 ゲストスピーカーによる「日本語」の紹介と提案(3)
6 第6回 討議(2)と次回の予習
7 第7回 ゲストスピーカーによる「日本語」の紹介と提案(4)
8 第8回 討議(3)と次回の予習
9 第9回 ゲストスピーカーによる「日本語」の紹介と提案(5)
10 第10回 討議(4)と次回の予習
11 第11回 ゲストスピーカーによる「日本語」の紹介と提案(6)
12 第12回 討議(5)と次回の予習
13 第13回 ゲストスピーカーによる「日本語」の紹介と提案(7)
14 第14回 まとめと振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

次回のゲストスピーカーが担当する分野に関する書籍等を読み、質問事項等を考えておく。(予習=2時間程度)
ゲストスピーカーの提案に基づき、(学生+教員のみで)議論する内容を考えておく。(復習=2時間程度)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加姿勢(40%)
リアクションペーパー(30%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

自分の意見を積極的に話せると同時に、他人の意見に耳を傾け、共感する力。わかりにくい他人の意見であっても忍耐強く寄り添う力。年配のセカンドステージ大学受講生とコミュニケーションを積極的に取ろうとする姿勢が持てること。ゲストスピーカーに求められた作業について、恥ずかしがらずに取り組むこと。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び