日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA176
Theme・Subtitle 原発事故後の人間の生き方と社会のあり方
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP3140
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

① Students will be able to understand the rudiments of the problems of the Fukushima nuclear accident.
② Students will be able to summarize their thoughts in accordance with academic frameworks (ethics and sociology), undaunted by the complexity of the events that developed from the Fukushima nuclear accident .
③ Through listening to guest speakers and discussions among students, they come to share the same awareness of the issues, even though they have different opinions.

【Course Contents】

Almost 14 years have passed since the Great East Japan Earthquake, but the state of emergency announced in the wake of the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant disaster caused by the earthquake and tsunami has yet to be lifted. Despite this, at the end of 2022, former Prime Minister Kishida has changed his policy by replacing aging nuclear power plants with new ones that will be decommissioned. As long as the state of emergency is announced, the nuclear accident is considered to be officially recognized as ongoing. What are we to make of this policy shift?
It seems that the policy shift does not receive much attention and the problems of the nuclear accident have somehow faded away, which is probably due to the fact that we have too little information about the problems. In this class, we will focus on the theme of the nuclear accident and study some of the multifaceted problems brought about by the accident (I can't possibly follow them all) through reading texts and materials, listening to guest speakers, and discussing with other students.
The impact of the nuclear accident is so great, but our goal is to create a starting point for students to continue studying on their own in this semester-long class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 原発事故発生当時を振り返る
2 『環境正義』-原発事故を理解する倫理学的枠組み
3 原発事故訴訟における主要な争点を押さえる 
4 前双葉町町長井戸川克隆さんご自身が原発事故時の体験と事故がもたらした問題の本質を語る(VTR視聴)
5 原発事故と環境正義 討論
6 『リスク社会論』-原発事故を理解する社会学的枠組み
7 日本政府とICRP‐被ばくリスクをどう取り扱うか?
8 低線量被ばくをめぐる科学者及び行政と、市民の緊張関係
9 原発事故と言葉の問題を振り返る-安富歩『原発危機と「東大話法」』を読む
10 除染・廃炉作業に携わる労働者の問題を学ぶ
11 汚染水の海洋放出問題について学ぶ
12 小児甲状腺がん患者の実態と原発事故とのかかわりについて学ぶ
13 原発事故とリスク社会 討論
14 脱原発は可能か? 再生可能エネルギーの可能性について

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・課題テキストを事前に配信した場合、あらかじめ通して読み、気づいたことや疑問点をまとめておいてください。詳しいことは教室やCANVASLMSにてその都度指示します。
・小レポートや最終レポートは授業内容を振り返りつつ考察して書いてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
複数回のリアクションレポート(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし。適宜資料を配信します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介していきますが、以下授業で取り扱う予定の書物を列挙します。

K.シュレーダー=フレチェット『環境正義』勁草書房、2022年
海渡雄一/大河陽子『東電刑事裁判 問われない責任と原発回帰』彩流社 2023年
井戸川克隆『なぜわたしは町民を埼玉に避難させたのか』駒草出版、2015年
安富歩『原発危機と「東大話法」』明石書店、2012年
U.ベック『世界リスク社会論』ちくま学芸文庫、2010年
中川保雄『新版 放射線被ばくの歴史』明石書店、2011年
黒川祥子『心の除染』集英社文庫 2020年
 これら以外にも多数の文献を紹介、検討する予定です。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・受講生の人数や興味関心によっては、取り上げる問題やテキストを変更する場合もあります。
・課題テキストは原則としてCANVASLMSを通して配信します。各自印刷するなどして用意してきてください。
・原発事故は皆さんに何一つ責任がないにもかかわらず、日本人全員が何らかの形で生涯その影響と付き合っていかざるを得ないものです。
 この授業はその意味では決して楽しい授業ではありません。それでも、事故がどう自分自身に関わっているのか、ということを改めて考えてみたい、という関心のある学生の受講を期待しています。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び