日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FA301
Theme・Subtitle ―やさしい日本語でともに学び、ともに生きる―
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.2 , Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number CMP2140
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

As a native Japanese speaker in Japan (linguistic majority) and an advanced Japanese speaker living in Japan (one who does not feel inconvenienced in life), be able to critically discuss the state of multicultural conviviality in Japan and the role of universities in Japan, and explain in simple Japanese what kind of society a multiculturally convivial society is. Explain in simple Japanese what kind of society a multiculturally convivial society is. Through the class, the students will be able to improve their ability to use easy Japanese and communicate not only concrete and basic expressions in easy Japanese, but also abstract matters in easy Japanese.

【Course Contents】

As a native Japanese speaker in Japan (linguistic majority) and an advanced Japanese speaker living in Japan (one who does not feel inconvenienced in life), be able to critically discuss the state of multicultural conviviality in Japan and the role of universities in Japan, and explain in simple Japanese what kind of society a multiculturally convivial society is. Explain in simple Japanese what kind of society a multiculturally convivial society is. In addition, by comparing the form of multicultural conviviality that Japan is aiming for and the methods used to achieve it with those of Europe, the United States, and Asia, and by understanding the characteristics of each, the student will be able to explain what attitudes and behaviors the linguistic majority in Japan must have in order to enable the diverse people living in Japan to live together in a true sense. In this way, we will be able to express in easy Japanese what attitudes and actions should be taken by the linguistic majority in Japan in order to enable the diverse people living in Japan to truly coexist. They will also be able to think about what Japanese universities should do to realize such a multiculturally convivial society in Japan and make proposals in easy Japanese. In addition, through the class, students will be able to improve their ability to use easy Japanese and communicate in easy Japanese not only concrete and basic easy Japanese expressions but also abstract matters.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 多文化共生とは何か(1)、やさしい日本語(1)
3 多文化共生とは何か(2)、やさしい日本語(2)
4 様々な地域の多文化共生の形(1)、やさしい日本語(3)
5 様々な地域の多文化共生の形(2)、やさしい日本語(4)
6 様々な地域の多文化共生の形(3)、やさしい日本語(5)
7 グループワーク(1)
8 グループワーク(2)
9 グループワーク(3)
10 グループワーク(4)
11 中間発表(1)
12 中間発表(2)
13 中間発表フィードバック・振り返り
14 日本の多文化共生の形(1)
15 日本の多文化共生の形(2)
16 日本の多文化共生の形(3)
17 大学とは何か
18 大学の役割と日本(1)
19 大学の役割と日本(2)
20 グループワーク(1)
21 グループワーク(2)
22 グループワーク(3)
23 グループワーク(4)
24 最終発表(1)、(レポート提出日)
25 最終発表(2)
26 最終発表(3)
27 レポートフィードバック・振り返り(1)
28 レポートフィードバック・振り返り(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の授業で準備学習等について指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(討論,質疑応答、リアクションペーパーなど)(50%)
報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業で適宜紹介する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

他者と協働して1つのワークに積極的に取り組もうとする姿勢。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

①全学共通科目(NEXUSプログラム学生向け学びの精神)「多文化共生社会と大学―やさしい日本語でともに学び、ともに生きる―」と一体的に授業運営を行う。
②スケジュールや内容は調整する場合がある。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び