日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FA504/FA504FA504 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代日本における宗教と青年 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Examining the diverse aspects of character formation rooted in Japanese culture, including religion, the goal is to gain a perspective that reconsiders commonly held views on character formation in contemporary Japan.
Many young adults in modern Japan sought out religions or religious things such as Christianity and Buddhism through magazines, newspapers, lectures, and other mediums. In this lecture, we will explore the human understanding of various religious figures who attracted the intellectual youth, examining how their perspectives influenced the character formation (self-formation) of these young individuals. In the latter part of the lecture, we will specifically focus on Kenji Miyazawa, commonly known as a literary figure, who was a Buddhist and an educator of peasants and analyze his theory of character formation rooted in his Buddhist beliefs.
1 | イントロダクション |
2 | 「煩悶青年」と宗教の諸相 |
3 | 親鸞(1)─哲学と信仰のあいだ |
4 | 親鸞(2)─東京本郷の学生たち |
5 | 親鸞(3)─「日本精神」と教育 |
6 | 日蓮─憧れとしての日蓮像 |
7 | キリスト教─「無教会主義」 |
8 | オカルティズム─心霊研究と青年教師 |
9 | 宮沢賢治(1)─農学校教師の実践 |
10 | 宮沢賢治(2)─東北農村の真宗 |
11 | 宮沢賢治(3)─親鸞思想への反応 |
12 | 宮沢賢治(4)─日蓮主義との関わり |
13 | 宮沢賢治(5)─仏教的生命観に基づく人間形成観 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途提示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回のリアクションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回課題としてリアクションペーパーの提出を求めます。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大谷栄一・吉永進一・近藤俊太郎編 | 『増補改訂 近代仏教スタディーズー仏教からみたもうひとつの近代』 | 法藏館 | 2023 | 9784831855800 |
2 | 島薗進・末木文美士・大谷栄一・西村明編 | 『近代日本宗教史 第三巻 教養と生命ー大正期』 | 春秋社 | 2020 | 9784393299630 |
その他 (Others) | |||||
その他、適宜授業中に提示します。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
宗教を含む日本文化に根ざした人間形成の多様なあり方について考察し、現代日本の人間形成観を捉え直す視点を得ることを目指します。
Examining the diverse aspects of character formation rooted in Japanese culture, including religion, the goal is to gain a perspective that reconsiders commonly held views on character formation in contemporary Japan.
近代日本を生きた多くの青年たちは、雑誌・新聞メディアや講話会などを通して、キリスト教や仏教をはじめとした宗教ないしは宗教的なものを追い求めていました。本講義では、知識人青年層を惹きつけた複数の宗教者の人間理解を探り、それが青年たちの人間形成(自己形成)にどのような影響を与えたのかについて検討します。講義の後半部では、一般的には文学者として知られる宮沢賢治の仏教者と教育者としての側面に光をあて、彼の仏教信仰を背景とした人間形成観を考察します。
Many young adults in modern Japan sought out religions or religious things such as Christianity and Buddhism through magazines, newspapers, lectures, and other mediums. In this lecture, we will explore the human understanding of various religious figures who attracted the intellectual youth, examining how their perspectives influenced the character formation (self-formation) of these young individuals. In the latter part of the lecture, we will specifically focus on Kenji Miyazawa, commonly known as a literary figure, who was a Buddhist and an educator of peasants and analyze his theory of character formation rooted in his Buddhist beliefs.
1 | イントロダクション |
2 | 「煩悶青年」と宗教の諸相 |
3 | 親鸞(1)─哲学と信仰のあいだ |
4 | 親鸞(2)─東京本郷の学生たち |
5 | 親鸞(3)─「日本精神」と教育 |
6 | 日蓮─憧れとしての日蓮像 |
7 | キリスト教─「無教会主義」 |
8 | オカルティズム─心霊研究と青年教師 |
9 | 宮沢賢治(1)─農学校教師の実践 |
10 | 宮沢賢治(2)─東北農村の真宗 |
11 | 宮沢賢治(3)─親鸞思想への反応 |
12 | 宮沢賢治(4)─日蓮主義との関わり |
13 | 宮沢賢治(5)─仏教的生命観に基づく人間形成観 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途提示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回のリアクションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回課題としてリアクションペーパーの提出を求めます。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大谷栄一・吉永進一・近藤俊太郎編 | 『増補改訂 近代仏教スタディーズー仏教からみたもうひとつの近代』 | 法藏館 | 2023 | 9784831855800 |
2 | 島薗進・末木文美士・大谷栄一・西村明編 | 『近代日本宗教史 第三巻 教養と生命ー大正期』 | 春秋社 | 2020 | 9784393299630 |
その他 (Others) | |||||
その他、適宜授業中に提示します。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A