日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB004
Theme・Subtitle 映像作品で考える政治学:若者たちの反乱とその挫折、そして新しい社会運動へ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 法学部所属学生随意科目(卒業要件単位に含むことはできない)

【Course Objectives】

 1) While introducing the themes and political ideas that political science has dealt with, this lecture will analyze the youth revolt that occurred at the end of the 1960s and its setbacks from the political principle of democracy, and will also propose new social movement initiatives based on this reflection. I would like to introduce about. 2) Through writing reports and mutual evaluations between students, this course aims to strengthen the basic writing skills that are a necessity of every student.  3) Through the objectives described above, I would like to train people who can think on their own about various problems in modern society and who try to express their ideas in their own words.

【Course Contents】

 This course is not a lecture to watch movies dealing with politics. Also, it is not a course where you can easily take credits. Rather, this is a type of lecutre that uses movies as an auxiliary line to understand the main themes and basic concepts of political science, and by doing so, considers various problems in modern society.
 The lecture begins with an introduction to the youth rebellions that occurred at the end of the 1960s, such as university struggles and counterculture movements. Based on that, I would like to organize these attempts as an anti-system movement against modern civilization. However, many of the young people's protests failed due to their unusual nature. I would like to analyze the causes of this failure in light of the political principles of democracy. However, the youth's rebellion failed does not mean that the questions they asked were meaningless. The various problems they asked in modern society still persist. Therefore, young people who have entered society and have their own lives are now reconsidering their daily lives and changing their movement styles in the direction of creating a new daily life from within their own daily lives. From these efforts, various new social movements were born in the 1980s that tackled themes such as anti-war, anti-nuclear/anti-nuclear power, environmental issues, feminism, and food safety. Today, in the 21st century, these efforts have been inherited in movements that address issues such as peacebuilding, humanitarian aid, climate change, gender, discrimination, poverty, and regional revitalization.
 The aim of this lecture is to introduce the history of new social movements that began with young people's revolts, along with analysis based on political theory. And this course emphasizes "output" that requires you to think and write for yourself. Since only two credits will be received, in terms of the efficiency of acquiring credits, this course has poor "cost performance or time performance". But I think this course will be a good opportunity for those who want to deepen their own thoughts and value expressing them to others.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 二つの自由、二つの政治原理  宮崎吾朗監督『コクリコ坂から』
2 バリケードの中の青春  S・ハグマン監督『いちご白書』
3 カウンター・カルチュアの挑戦  M・フォアマン監督『ヘアー』
4 反システム運動としての新しい社会運動
5 僕たちの失敗  森田童子作詞・作曲『球根栽培の唄』
6 私たちが自由になれる共同体  宮崎駿監督『もののけ姫』
7 デモクラシーの政治原理  宮崎駿監督『もののけ姫』
8 暴走するデモクラシー  宮崎駿監督『もののけ姫』
9 自然と多様な人々との共生を目指して  宮崎駿監督『もののけ姫』
10 デモで会いましょう  ドキュメント『ワールド・ピース・ナウ』
11 日常を問い直すウーマン・リブ  栗原奈名子監督『ルッキング・フォー・フミコ』
12 日常をスローに変えていく  宮崎駿監督『千と千尋の神隠し』
13 気候変動を前にして脱成長コミューンは可能か  宮崎駿監督『千と千尋の神隠し』
14 犠牲を伴う社会の仕組みを変えていきたい  是枝裕和監督『大丈夫であるように』

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
講義で提示するテーマで小レポートを4回執筆。執筆した小レポートを、学生同士で3回相互評価し合う。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 この講義では、学生が書いた小レポートを学生同士で批評し合う課題が複数回設定されています。まず、履修者は、講義レジュメの中で提示されたテーマで、小レポートを4回執筆しなければなりません。提出した小レポートは履修者全員に公開されますので、他人が読むことを前提にした文章を書く必要があります。次に、他の履修者のレポートを5~10枚ほど読んだ上で、レポート評価シートを2枚作成する課題も3回行います。作成したレポート評価シートはレポート執筆者の手に渡りますので、レポート内容を踏まえた、誠実なコメントを書かねばなりません。
 以上からもわかるように、他者に対して責任の取れる文章を書こうとする姿勢と、そのための執筆時間がこの講義では求められます。ですので、楽して単位を取りたい学生の履修は、ご遠慮ねがいます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 講義で提示するテーマで小レポートを執筆、4回提出(70%)
他の学生のレポートを読んだ上でレポート評価シートを作成、2枚×3回提出(30%)
備考 (Notes)
 小レポート4回、レポート評価シート2枚×3回、すべての課題が提出されない限り、成績評価の対象とはなりません。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
 毎回、講義内容を概略したレジュメを配布します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
 配布するレジュメや講義の中で随時紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

課題提出は、すべて立教大学の授業支援システムCanvas LMSを介して行います。ですので、課題作成や提出を行うために、インターネットに接続できるPCは必須です。

【その他 / Others】

映像作品を用いますが、聴覚障害・視覚障害等の障害を抱える学生の受講にも対応します。15年ぶりに行う講義テーマですので、授業内容や使用する映像作品は、授業の進行や学生の反応を見ながら組み替えていくことになります。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A