日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB005/FB005FB005 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
家族・労働・健康 ~自由の視点から考える~ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will aim to organize and understand the complex but frequent problems that modern society has from legal, ethical, and philosophical points of view. In addition, we intend to point out that these issues are directly and indirectly influenced in various ways by overseas trends.
In this course, we will take up a number of issues that are heavily influenced by overseas trends and that have not been actively addressed as domestic issues. We will try to reorganize these issues from a legal perspective. Also, we will explain briefly about looking from a general perspective, including ethical or philosophical perspectives regardless of the legal point of view, and from there disassembling and organizing the issues and critiquing them against our own way of thinking. Students will try to practice thinking about things with their own mind. We will cover surrogate births (reproductive medicine), foreign workers (immigrants), and currently in question, infectious disease control issues (public health ethics). We will proceed with analysis and examination from the perspectives of "individual freedom" and "fair relationships with others." We will also watch videos related to the themes.
1 | はじめに(授業テーマの説明、成績評価の方法、参考文献の紹介など) |
2 | 視点について1(物事を解釈すること;演習) |
3 | 視点について2(物事を整理分解して理解し評価する;演習) |
4 | 視点について3(ビデオ視聴後に批評レポートを作成) |
5 | 子の福祉と夫婦の選択1(ある裁判事例) |
6 | 子の福祉と夫婦の選択2(法律上の諸問題) |
7 | 子の福祉と夫婦の選択3(生命倫理における議論1) |
8 | 子の福祉と夫婦の選択4(生命倫理における議論2) |
9 | 子の福祉と夫婦の選択5(代理母ビジネスの闇;ビデオ視聴) |
10 | 外国人労働者と受け入れる社会との関係1(新たな政策の意味を考える) |
11 | 外国人労働者と受け入れる社会との関係2(移民の政治哲学) |
12 | 公衆衛生と個人の自由1(国境を超える感染症との闘い・公衆衛生とは何か) |
13 | 公衆衛生と個人の自由2(新型インフルエンザをめぐる対策) |
14 | 公衆衛生と個人の自由3(新興感染症とこれからの社会について考える) まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に配布した資料は必ず読んでくること。その他の指示は必要に応じて授業時に適宜行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは指定しない。毎回のレジュメに加え必要な資料を適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 赤林朗、児玉聡編 | 『入門・医療倫理 III 公衆衛生倫理』 | 勁草書房 | 2015 | |
2 | 小林亜津子 | 『生殖医療はヒトを幸せにするのか』 | 光文社 | 2014 | |
3 | ジョセフ・カレンズ | 『不法移民はいつ<不法>でなくなるのか』 | 白水社 | 2017 | |
4 | 宇佐美誠編著 | 『グローバルな正義』 | 勁草書房 | 2014 | |
5 | 周産期医学編集委員会編 | 「周産期医学第51巻第12号 ワクチンの進歩と重要性」 | 東京医学社 | 2021 | |
6 | 山内一也 | 『ウィルスの意味論』 | みすず書房 | 2018 | |
7 | 小田中直樹 | 『感染症はぼくらの社会をいかに変えてきたのか』 | 日経BP | 2020 | |
その他 (Others) | |||||
その他は初回授業時および授業期間中に適宜紹介する。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
現代の社会が抱えている複雑だがしばしばよく目にする問題に対して、法的、倫理的、哲学的な視点から整理して理解することを目指します。また、それらの問題は直接間接に海外の動向から様々な影響を受けている点にも注目してもらうことを意図しています。
We will aim to organize and understand the complex but frequent problems that modern society has from legal, ethical, and philosophical points of view. In addition, we intend to point out that these issues are directly and indirectly influenced in various ways by overseas trends.
この授業では、海外の動向に大きな影響を受けている、これまで国内の問題としては積極的に取り組まれてこなかったいくつかの問題を取り上げます。そこでは法的な視点から捉えなおして論点の整理を試みます。また、法的視点にかぎらずに倫理的視点、もしくは哲学的視点を含む一般的な視点に立つこと、そしてそこから物事を分解・整理して自己の考え方に照らし合わせて批評する、ということについても簡単に説明し、自分の頭で物事をとらえる練習を試みます。取り上げるのは、代理出産(生殖医療)、外国人労働者(移民問題)、そして現在問題となっている感染症対策に関する問題(公衆衛生倫理)です。これらについて「個人の自由」および「他者との公正な関係」という切り口から分析と検討を進めていきます。また、テーマと関連するビデオ視聴も行う予定です。
In this course, we will take up a number of issues that are heavily influenced by overseas trends and that have not been actively addressed as domestic issues. We will try to reorganize these issues from a legal perspective. Also, we will explain briefly about looking from a general perspective, including ethical or philosophical perspectives regardless of the legal point of view, and from there disassembling and organizing the issues and critiquing them against our own way of thinking. Students will try to practice thinking about things with their own mind. We will cover surrogate births (reproductive medicine), foreign workers (immigrants), and currently in question, infectious disease control issues (public health ethics). We will proceed with analysis and examination from the perspectives of "individual freedom" and "fair relationships with others." We will also watch videos related to the themes.
1 | はじめに(授業テーマの説明、成績評価の方法、参考文献の紹介など) |
2 | 視点について1(物事を解釈すること;演習) |
3 | 視点について2(物事を整理分解して理解し評価する;演習) |
4 | 視点について3(ビデオ視聴後に批評レポートを作成) |
5 | 子の福祉と夫婦の選択1(ある裁判事例) |
6 | 子の福祉と夫婦の選択2(法律上の諸問題) |
7 | 子の福祉と夫婦の選択3(生命倫理における議論1) |
8 | 子の福祉と夫婦の選択4(生命倫理における議論2) |
9 | 子の福祉と夫婦の選択5(代理母ビジネスの闇;ビデオ視聴) |
10 | 外国人労働者と受け入れる社会との関係1(新たな政策の意味を考える) |
11 | 外国人労働者と受け入れる社会との関係2(移民の政治哲学) |
12 | 公衆衛生と個人の自由1(国境を超える感染症との闘い・公衆衛生とは何か) |
13 | 公衆衛生と個人の自由2(新型インフルエンザをめぐる対策) |
14 | 公衆衛生と個人の自由3(新興感染症とこれからの社会について考える) まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に配布した資料は必ず読んでくること。その他の指示は必要に応じて授業時に適宜行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは指定しない。毎回のレジュメに加え必要な資料を適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 赤林朗、児玉聡編 | 『入門・医療倫理 III 公衆衛生倫理』 | 勁草書房 | 2015 | |
2 | 小林亜津子 | 『生殖医療はヒトを幸せにするのか』 | 光文社 | 2014 | |
3 | ジョセフ・カレンズ | 『不法移民はいつ<不法>でなくなるのか』 | 白水社 | 2017 | |
4 | 宇佐美誠編著 | 『グローバルな正義』 | 勁草書房 | 2014 | |
5 | 周産期医学編集委員会編 | 「周産期医学第51巻第12号 ワクチンの進歩と重要性」 | 東京医学社 | 2021 | |
6 | 山内一也 | 『ウィルスの意味論』 | みすず書房 | 2018 | |
7 | 小田中直樹 | 『感染症はぼくらの社会をいかに変えてきたのか』 | 日経BP | 2020 | |
その他 (Others) | |||||
その他は初回授業時および授業期間中に適宜紹介する。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A