日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB012
Theme・Subtitle 社会調査を通じて現代社会を解読する方法の基本を学ぶ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim of the course is for students to acquire the basic ideas and methodologies of social research for scientifically and objectively understanding contemporary society, and to become able to conduct social research and analyze and interpret basic data using these methodologies.

【Course Contents】

In this course, students will learn the basic methods of social research to grasp the reality of modern society scientifically and objectively. Specifically, students will learn about (1) Outline of social research, (2) Design of questionnaire surveys (quantitative surveys), (3) Methods of data arrangement and analysis, etc., and also methods of utilization of official statistics and qualitative surveys. Especially in the case of questionnaire surveys, students will learn the basics of actually creating questions and aggregating and analyzing data on a computer.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション―社会調査とは何か
2 社会調査の種類とその考え方
3 質問紙(量的)調査の基本と質問紙の設計
4 調査の実施と集計の準備
5 データの分析(1)―度数分布と代表値を確認する
6 データの分析(2)―従属変数と独立変数の関連について学ぶ
7 データの分析(3)―分析結果の解釈の仕方について学ぶ
8 量的調査の実際(1)―サンプリングと推測の考え方を知る
9 量的調査の実際(2)―統計的検定の考え方を理解する
10 公式統計、データアーカイブの活用(1)―公開されている統計データの活用方法について学ぶ
11 公式統計、データアーカイブの活用(2)―データの再集計と結果の提示の仕方について学ぶ
12 質的調査(1)―質的調査の考え方について学ぶ
13 質的調査(2)―質的調査の代表的な方法(インタビュー、フィールドワーク、参与観察等)について学ぶ
14 調査倫理と社会調査の限界

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業期間内には随時小課題が出されるほか、PC(Microsoft Excel等)を使用した量的データの分析を実際に行ってもらいます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 授業期間中に数回出す小課題(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特定のテキストは使用しない。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大谷信介ほか編著 『新・社会調査へのアプローチ:論理と方法』 ミネルヴァ書房 2013 4623066541
2 森岡清志編著 『ガイドブック社会調査 第2版』 日本評論社 2007 4535582467

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

授業の中ではPC(Microsoft Excel等)を使用した量的データの分析を実際に行ってもらいます。従って、エクセルなどの操作に不慣れな者は予めその操作について習得しておいてください。授業の中ではエクセルなどの基本的な操作方法についての説明は行いません。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

課題などを行うためにはExcelやWordなどのMicrosoft Officeが入ったWindowsのPCを用意することが望ましいでしょう。もちろん、学内のPC教室などを利用して課題を行うことは可能です。なお、Microsoft Office以外のアプリは使用しませんので、特にMacユーザーの方は注意してください。

【その他 / Others】

授業の内の数回はPC教室を使用した実習形式の授業を予定している。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び