日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB020/FB020FB020 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディアを軸に20世紀ドイツを考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
While examining the important affairs in 20th century in Germany focusing on media, we will approach the roots of the various problems that lead to the present.
The 20th century was a turbulent period for both Germany and Europe.
Two Wars, the Nazi era, the Holocaust, the division and reunification of East and West Germany-all these events were documented on film. The 20th century was the century of visual media.
In the class, we will extensively use audiovisual materials to aid understanding.
1 | イントロダクション ドイツとは |
2 | ドイツ革命と戦争の終わり |
3 | ヴァイマル時代のドイツ |
4 | ヴァイマル時代のドイツ |
5 | ナチスの政権掌握 |
6 | ナチ時代のドイツ社会 |
7 | 宣伝大臣ゲッベルスのメディア政策 |
8 | 宣伝大臣ゲッベルスのメディア政策 |
9 | 第二次大戦とメディア |
10 | 第二次大戦とメディア |
11 | 戦後のドイツ |
12 | ベルリンの壁をめぐって |
13 | 再統一後のドイツ |
14 | まとめとふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業でとりあげた映像資料などはできるかぎり視聴してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席および授業に取り組む姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
レジュメをcanvasに掲載しますので、各自プリントアウトして授業に参加してください。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜指示します |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
20世紀ドイツの重要な出来事をメディアを軸として多角的に検証する
While examining the important affairs in 20th century in Germany focusing on media, we will approach the roots of the various problems that lead to the present.
20世紀のドイツは激動の時代だった。2度にわたる戦争、ナチ時代、ホロコースト、戦後の東西分断時代とドイツ再統一。20世紀は映像の時代であり、これらすべての出来事は映像に記録されている。また、メディア政策はナチ時代のどいつにとって重要な戦略であった。授業では、映像資料等を多用して、理解の手助けとしながら、20世紀ドイツの重要な出来事を検証する。
The 20th century was a turbulent period for both Germany and Europe.
Two Wars, the Nazi era, the Holocaust, the division and reunification of East and West Germany-all these events were documented on film. The 20th century was the century of visual media.
In the class, we will extensively use audiovisual materials to aid understanding.
1 | イントロダクション ドイツとは |
2 | ドイツ革命と戦争の終わり |
3 | ヴァイマル時代のドイツ |
4 | ヴァイマル時代のドイツ |
5 | ナチスの政権掌握 |
6 | ナチ時代のドイツ社会 |
7 | 宣伝大臣ゲッベルスのメディア政策 |
8 | 宣伝大臣ゲッベルスのメディア政策 |
9 | 第二次大戦とメディア |
10 | 第二次大戦とメディア |
11 | 戦後のドイツ |
12 | ベルリンの壁をめぐって |
13 | 再統一後のドイツ |
14 | まとめとふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業でとりあげた映像資料などはできるかぎり視聴してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席および授業に取り組む姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
レジュメをcanvasに掲載しますので、各自プリントアウトして授業に参加してください。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜指示します |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A