日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB021/FB021FB021 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フランス社会と、様々な背景 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
【2024/4/16付 時限・教室の変更】 変更前:【曜日時限・教室】火3・N431/Tue.3・N431 変更後:【曜日時限・教室】火4・N323/Tue.4・N323 |
Students will understand the diversity of contemporary French society, a truth that contradicts the general image of the country. This will form the basis of a more in-depth study of French society.
Contemporary French society consists of complex relationships among diverse people. It's not just the difference between social classes, like bourgeoisie and farmers. The presence of immigrants, refugees, and foreign territorial people who are closely linked to the history of French colonialism brings even greater complexity to French society. In this course, for students to understand such diversity, we will explain the lives of different people while using video materials. In addition, we will consider what kind of social relationships people with diverse backgrounds are trying to establish with each other. Through this study, we will develop a multilayered image of French society.
1 | イントロダクション |
2 | フランスの若者たち ~学校教育、スポーツetc.~ |
3 | 若者たちが生きる社会(1) ~メディア、モード、映画etc.~ |
4 | 若者たちが生きる社会(2) ~ジェンダー、家族、少年犯罪etc.~ |
5 | カルチャー・サブカルチャーと文化政策 |
6 | フランス革命から 第一次世界大戦まで |
7 | 第二次世界大戦とその後 ~対独協力、人民戦線etc.~ |
8 | 1968年革命と若者たち ~フランスと日本の学生運動の末路~ |
9 | ブルジョワジーと民衆の現在 ~「新富裕層」登場の後~ |
10 | 植民地主義とその後の現状 ~ポスト・コロニアリズムとフランス~ |
11 | 移民たちと難民たちのフランス ~ストライキとデモ行進~ |
12 | 現代思想とフランス社会(1) ~精神分析とフランス社会~ |
13 | 現代思想とフランス社会(2)~ドゥルーズ=ガタリ、フーコーetc.~ |
14 | 補足とまとめ ~地域的多様性etc.~ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する文献を読み、自分自身で理解を深めることが望ましい。授業時間外の学習に関する詳細は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に必要に応じて資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |
授業開始時に、前回のリアクションペーパーに対するフィードバックを行う。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
一般的イメージにおさまらない現代フランス社会の多様性を理解する。それによって、受講生がより深くフランス社会について学んでいくための基礎をつくる。
Students will understand the diversity of contemporary French society, a truth that contradicts the general image of the country. This will form the basis of a more in-depth study of French society.
現代フランスの社会は、多様な人びとのあいだの複雑な関係から成り立っている。ブルジョワジーや農民といった社会階級の違いだけではない。フランス植民地主義の歴史に深い関連をもつ移民や難民や海外領土住民の存在は、フランス社会のあり方にさらに大きな複雑さをもたらしている。この授業では、このような多様性を理解するために、映像資料を用いつつ、それぞれの人びとの生について解説を行う。さらに、多様な背景を持つ人びとがお互いにどのような社会関係を構築しようとしているかを考察する。これらを通して、重層的なフランス社会像を描き出す。
Contemporary French society consists of complex relationships among diverse people. It's not just the difference between social classes, like bourgeoisie and farmers. The presence of immigrants, refugees, and foreign territorial people who are closely linked to the history of French colonialism brings even greater complexity to French society. In this course, for students to understand such diversity, we will explain the lives of different people while using video materials. In addition, we will consider what kind of social relationships people with diverse backgrounds are trying to establish with each other. Through this study, we will develop a multilayered image of French society.
1 | イントロダクション |
2 | フランスの若者たち ~学校教育、スポーツetc.~ |
3 | 若者たちが生きる社会(1) ~メディア、モード、映画etc.~ |
4 | 若者たちが生きる社会(2) ~ジェンダー、家族、少年犯罪etc.~ |
5 | カルチャー・サブカルチャーと文化政策 |
6 | フランス革命から 第一次世界大戦まで |
7 | 第二次世界大戦とその後 ~対独協力、人民戦線etc.~ |
8 | 1968年革命と若者たち ~フランスと日本の学生運動の末路~ |
9 | ブルジョワジーと民衆の現在 ~「新富裕層」登場の後~ |
10 | 植民地主義とその後の現状 ~ポスト・コロニアリズムとフランス~ |
11 | 移民たちと難民たちのフランス ~ストライキとデモ行進~ |
12 | 現代思想とフランス社会(1) ~精神分析とフランス社会~ |
13 | 現代思想とフランス社会(2)~ドゥルーズ=ガタリ、フーコーetc.~ |
14 | 補足とまとめ ~地域的多様性etc.~ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する文献を読み、自分自身で理解を深めることが望ましい。授業時間外の学習に関する詳細は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に必要に応じて資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |
授業開始時に、前回のリアクションペーパーに対するフィードバックを行う。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A