日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB027/FB027FB027 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
異文化コミュニケーション |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To learn key concepts and theories of intercultural communication and apply them to analyze social issues and various intercultural communication phenomena in everyday life.
Students will deepen their understandings of verbal and non-verbal interactions between/among people in different relationships and cultural backgrounds, using concepts, models, and theories of intercultural communication, so that they will be able to critically examine commonly observed communication practices and social issues.
1 | 異文化コミュニケーションを学ぶ意義 |
2 | 異文化コミュニケーション研究について |
3 | コミュニケーションについて |
4 | 文化について |
5 | 言語コミュニケーション(1) |
6 | 言語コミュニケーション(2) |
7 | 言語コミュニケーション(3) |
8 | 非言語コミュニケーション(1) |
9 | 非言語コミュニケーション(2) |
10 | 非言語コミュニケーション(3) |
11 | ステレオタイプ・偏見・差別 |
12 | 異文化適応 |
13 | 日常生活に見られる異文化コミュニケーション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー・出席・授業への貢献度など(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得には75%以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時, 関連文献をCanvasに掲載する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 池田理知子 | 『よくわかる異文化コミュニケーション』 | ミネルヴァ書房 | ||
2 | 八島智子・久保田真弓 | 『異文化コミュニケーション論』 | 松柏社 |
授業内容のテーマや順番は進度状況に応じて変更する可能性がある。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
異文化コミュニケーション論の主要な概念や理論を学び、それらを用いて社会問題や日常生活における様々な異文化コミュニケーションの在り方を分析できるようになる。
To learn key concepts and theories of intercultural communication and apply them to analyze social issues and various intercultural communication phenomena in everyday life.
異文化コミュニケーション論における概念, モデル, 理論を用いて, 異なる関係性や文化的背景にある人々のインターアクションを言語・非言語の視点から分析的に読み解くことで, 日常的に見られるコミュニケーション行為や社会問題について批判的に考察していく。
Students will deepen their understandings of verbal and non-verbal interactions between/among people in different relationships and cultural backgrounds, using concepts, models, and theories of intercultural communication, so that they will be able to critically examine commonly observed communication practices and social issues.
1 | 異文化コミュニケーションを学ぶ意義 |
2 | 異文化コミュニケーション研究について |
3 | コミュニケーションについて |
4 | 文化について |
5 | 言語コミュニケーション(1) |
6 | 言語コミュニケーション(2) |
7 | 言語コミュニケーション(3) |
8 | 非言語コミュニケーション(1) |
9 | 非言語コミュニケーション(2) |
10 | 非言語コミュニケーション(3) |
11 | ステレオタイプ・偏見・差別 |
12 | 異文化適応 |
13 | 日常生活に見られる異文化コミュニケーション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー・出席・授業への貢献度など(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得には75%以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時, 関連文献をCanvasに掲載する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 池田理知子 | 『よくわかる異文化コミュニケーション』 | ミネルヴァ書房 | ||
2 | 八島智子・久保田真弓 | 『異文化コミュニケーション論』 | 松柏社 |
授業内容のテーマや順番は進度状況に応じて変更する可能性がある。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A