日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB031
Theme・Subtitle 問題解決のツールとして
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

"Dialogue" is one of the elements that service learning emphasizes. It is a key factor that can be regarded as the basic action of service learning, such as inner dialogue(reflection) and dialogue with people in conflict.
With the theme of peacebuilding, this course will examine the premise that "dialogue is important" from multiple perspectives and understand why the tool of dialogue is emphasized in peacebuilding.

【Course Contents】

Using the challenges of generative AI, which has been increasingly introduced in various fields in recent years, and automatic translation functions as subjects, students will rediscover the nature and potential of human dialogue. The class will review the role that dialogue has played on scales such as conflict prevention and conflict resolution, and learn about the potential of dialogue as a tool for peacebuilding. Through the course, students will look at local communities and within Japan to understand the factors that hinder mutual understanding, and to develop a perspective that will enable us to overcome these factors and become citizens who can practice quality dialogue.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 平和構築における対話の役割
3 人間より「優れた」対話ができるAIの精度
4 AIに紛争のトラウマを癒せるか
5 人間に必要な対話とはなにか
6 紛争後の平和構築:暴力の火種を残さないために
7 戦争と歴史認識:当事者性を共有する対話とは
8 対話と分断①:プロパガンダとポピュリズム
9 対話と分断②:SNSとフィルターバブル
10 対話と分断③:祭事・習俗が果たしてきた役割
11 身近な“Conflict”から対話の役割を考える
12 地方都市の挑戦:対話がつくる将来のまち
13 民主主義のツールとしての対話とは
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業のリアクションペーパー(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。