日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB031/FB031FB031 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
問題解決のツールとして |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
"Dialogue" is one of the elements that service learning emphasizes. It is a key factor that can be regarded as the basic action of service learning, such as inner dialogue(reflection) and dialogue with people in conflict.
With the theme of peacebuilding, this course will examine the premise that "dialogue is important" from multiple perspectives and understand why the tool of dialogue is emphasized in peacebuilding.
Using the challenges of generative AI, which has been increasingly introduced in various fields in recent years, and automatic translation functions as subjects, students will rediscover the nature and potential of human dialogue. The class will review the role that dialogue has played on scales such as conflict prevention and conflict resolution, and learn about the potential of dialogue as a tool for peacebuilding. Through the course, students will look at local communities and within Japan to understand the factors that hinder mutual understanding, and to develop a perspective that will enable us to overcome these factors and become citizens who can practice quality dialogue.
1 | オリエンテーション |
2 | 平和構築における対話の役割 |
3 | 人間より「優れた」対話ができるAIの精度 |
4 | AIに紛争のトラウマを癒せるか |
5 | 人間に必要な対話とはなにか |
6 | 紛争後の平和構築:暴力の火種を残さないために |
7 | 戦争と歴史認識:当事者性を共有する対話とは |
8 | 対話と分断①:プロパガンダとポピュリズム |
9 | 対話と分断②:SNSとフィルターバブル |
10 | 対話と分断③:祭事・習俗が果たしてきた役割 |
11 | 身近な“Conflict”から対話の役割を考える |
12 | 地方都市の挑戦:対話がつくる将来のまち |
13 | 民主主義のツールとしての対話とは |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業のリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
本科目は立教サービスラーニング(RSL)科目群のひとつとして開講する。サービスラーニングによる学びが大切とする要素に「対話」がある。それは、自己との対話(省察)、現場の人々との対話など、サービスラーニングの基本動作ともいえる重要なキーワードである。
本講義では平和構築をテーマとして、「対話が大切である」という前提を多角的に考察し、なぜ平和構築において対話というツールが重視されるのかを理解する。
"Dialogue" is one of the elements that service learning emphasizes. It is a key factor that can be regarded as the basic action of service learning, such as inner dialogue(reflection) and dialogue with people in conflict.
With the theme of peacebuilding, this course will examine the premise that "dialogue is important" from multiple perspectives and understand why the tool of dialogue is emphasized in peacebuilding.
近年、様々な分野で導入が進んでいる生成型AIの課題や、自動翻訳機能などを題材に、人間の対話がどのような本質や可能性を持っているかを再発見する。その上で、紛争予防・紛争解決などのスケールで、対話が果たしてきた役割を振り返り、平和構築のツールとしての対話の可能性を学ぶ。授業の終盤では、地域社会や日本国内に目を向け、良質な対話を妨げる要因を理解するとともに、それらを乗り越えて対話を実践できる市民になるための視座を養う。
Using the challenges of generative AI, which has been increasingly introduced in various fields in recent years, and automatic translation functions as subjects, students will rediscover the nature and potential of human dialogue. The class will review the role that dialogue has played on scales such as conflict prevention and conflict resolution, and learn about the potential of dialogue as a tool for peacebuilding. Through the course, students will look at local communities and within Japan to understand the factors that hinder mutual understanding, and to develop a perspective that will enable us to overcome these factors and become citizens who can practice quality dialogue.
1 | オリエンテーション |
2 | 平和構築における対話の役割 |
3 | 人間より「優れた」対話ができるAIの精度 |
4 | AIに紛争のトラウマを癒せるか |
5 | 人間に必要な対話とはなにか |
6 | 紛争後の平和構築:暴力の火種を残さないために |
7 | 戦争と歴史認識:当事者性を共有する対話とは |
8 | 対話と分断①:プロパガンダとポピュリズム |
9 | 対話と分断②:SNSとフィルターバブル |
10 | 対話と分断③:祭事・習俗が果たしてきた役割 |
11 | 身近な“Conflict”から対話の役割を考える |
12 | 地方都市の挑戦:対話がつくる将来のまち |
13 | 民主主義のツールとしての対話とは |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業のリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。