日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
多彩な学び/cross-disciplinary studiescross-disciplinary studies |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会的排除や孤立の広がる現代社会で私たちはいかに生きるか ―NPOや社会的企業によるコミュニティ開発― |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2016年度以降1年次入学者対象科目 定員30名 |
In Japanese society, social exclusion and isolation are widespread today. As families, business companies, local communities and governments fail to act as safety-nets, how can we create new communities to re-build inclusive local economies and democratic municipalities? In the seminar, we will disucuss about these questions, using books and videos as materials.
First, while reading the literature on the international comparison of the current state of Japanese society by Yuki Honda, we will consider what kind of structural problems Japanese society is facing. In addition, we will examine the actual situation of NPOs and social enterprises that are tackling with community regeneration in today's Japanese society, and discuss the actual situation and possibilities of community development. Specifically, we will consider “places where we can feel belonging and safety” and community organizing based on actual examples. In seminars, we will incorporate many dialogues through group work.
1 | イントロダクション―自己紹介とこのゼミのねらい |
2 | 本田由紀『「日本」ってどんな国』から日本社会の問題点について考える(1) |
3 | 本田由紀『「日本」ってどんな国』から日本社会の問題点について考える(2) |
4 | 本田由紀『「日本」ってどんな国』から日本社会の問題点について考える(3) |
5 | 日本のNPOの現場から考える社会的排除の実態(1) |
6 | 日本のNPOの現場から考える社会的排除の実態(2) |
7 | 日本のNPOの現場から考える社会的排除の実態(3) |
8 | NPOや社会的企業がつくり出だすコミュニティとはどのようなものか(1) |
9 | NPOや社会的企業がつくり出だすコミュニティとはどのようなものか(2) |
10 | NPOや社会的企業がつくり出だすコミュニティとはどのようなものか(3) |
11 | NPOや社会的企業がつくり出だすコミュニティとはどのようなものか(4) |
12 | 皆で考えるコミュニティ・オーガナイジング(1) |
13 | 皆で考えるコミュニティ・オーガナイジング(2) |
14 | 皆で考えるコミュニティ・オーガナイジング(3) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト以外にも適宜文献を指示するので読んでもらえると理解が一層深まるだろう。また、関連するNPOや社会的企業のイベントに関してもできるだけ紹介するので、参考にしてもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時に行う報告とコメント(100%) |
備考 (Notes) | ||
4分の3以上の出席をしていないと成績評価の対象としない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 本田由紀 | 『「日本」って、どんな国?』 | ちくまプリマ―新書 | 2021 | |
2 | ボルトン | 『社会はこうやって変える』 | 法律文化社 | 2020 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献に関しては、適宜指示し、プリントなども配布する。 |
社会的連帯経済推進フォーラム https://sse.jp.net/
今日の日本社会では、社会的排除・孤立が広がっている。家族、会社、地域社会、そして政府がセーフティ・ネットとしての役割を果たせなくなる中で、私たちは、包摂的な地域経済や民主的な地域自治を立て直すために、どのようにして新しいコミュニティを作り出すことができるのか、こうした問いについて、ゼミで書籍や映像を素材に、仲間と対話しながら考えてゆく。
In Japanese society, social exclusion and isolation are widespread today. As families, business companies, local communities and governments fail to act as safety-nets, how can we create new communities to re-build inclusive local economies and democratic municipalities? In the seminar, we will disucuss about these questions, using books and videos as materials.
まず、本田由紀による日本社会の現状に関する国際比較の文献を読みながら、日本社会が抱えている社会システム上の問題がどのような問題なのか考察する。その上で、今日の日本社会において、コミュニティの再生を担っているNPOや社会的企業の実態について検討し、そのコミュニティ形成の実態や可能性について議論する。具体的には、居場所やコミュニティ・オーガナイジングについて実例も踏まえて考えたい。なお、ゼミでは、グループ・ワークによる対話を多く取り入れる。
First, while reading the literature on the international comparison of the current state of Japanese society by Yuki Honda, we will consider what kind of structural problems Japanese society is facing. In addition, we will examine the actual situation of NPOs and social enterprises that are tackling with community regeneration in today's Japanese society, and discuss the actual situation and possibilities of community development. Specifically, we will consider “places where we can feel belonging and safety” and community organizing based on actual examples. In seminars, we will incorporate many dialogues through group work.
1 | イントロダクション―自己紹介とこのゼミのねらい |
2 | 本田由紀『「日本」ってどんな国』から日本社会の問題点について考える(1) |
3 | 本田由紀『「日本」ってどんな国』から日本社会の問題点について考える(2) |
4 | 本田由紀『「日本」ってどんな国』から日本社会の問題点について考える(3) |
5 | 日本のNPOの現場から考える社会的排除の実態(1) |
6 | 日本のNPOの現場から考える社会的排除の実態(2) |
7 | 日本のNPOの現場から考える社会的排除の実態(3) |
8 | NPOや社会的企業がつくり出だすコミュニティとはどのようなものか(1) |
9 | NPOや社会的企業がつくり出だすコミュニティとはどのようなものか(2) |
10 | NPOや社会的企業がつくり出だすコミュニティとはどのようなものか(3) |
11 | NPOや社会的企業がつくり出だすコミュニティとはどのようなものか(4) |
12 | 皆で考えるコミュニティ・オーガナイジング(1) |
13 | 皆で考えるコミュニティ・オーガナイジング(2) |
14 | 皆で考えるコミュニティ・オーガナイジング(3) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト以外にも適宜文献を指示するので読んでもらえると理解が一層深まるだろう。また、関連するNPOや社会的企業のイベントに関してもできるだけ紹介するので、参考にしてもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時に行う報告とコメント(100%) |
備考 (Notes) | ||
4分の3以上の出席をしていないと成績評価の対象としない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 本田由紀 | 『「日本」って、どんな国?』 | ちくまプリマ―新書 | 2021 | |
2 | ボルトン | 『社会はこうやって変える』 | 法律文化社 | 2020 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献に関しては、適宜指示し、プリントなども配布する。 |
社会的連帯経済推進フォーラム https://sse.jp.net/