日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB071/FB071FB071 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
進化する医療技術・変化する医療制度と倫理的問題を考察することにより、超高齢社会を生きていく |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This program aims to deepen students' understanding of various medical technologies and systems that relate to human life itself and the way people live and die, and to learn about the diverse ways of thinking about these issues and the underlying values.Since there is no so-called "correct answer" to these ways of thinking, rather than searching for the correct answer, students will be able to understand the true meaning of respecting diversity and then think about how to respond if they find themselves faced with such a problem.
Advances in medicine and healthcare have contributed to Japan becoming the country with the longest life expectancy in the world, but at the same time, advances in medical technology can also raise ethical issues and be inhibiting in other ways.In this seminar, we will look at the following medical care and medical systems that contain such ethical issues: "reproductive medicine," "end-of-life care and APCs and advanced directives," "death with dignity and euthanasia," and "baby box."
Since 1989, Japan has been making system reforms in order to put in place a new social structure by 2025, when the so-called baby boomer generation will reach their late senior years.By the year 2025, will society as a whole actually be able to put in place a sustainable system?As someone living in the midst of a super-aging society, I would like to look at current society from the perspective of medical care and consider how we will interact with medical care in the future.
1 | 授業の進め方オリエンテーションおよびディスカッション 受講生同士の凝集性を高めるグループワーク |
2 | いわゆる『2025年問題』と医療技術の進歩および医療政策の変遷 |
3 | 倫理的問題を孕む医療1「生殖医療」 |
4 | 倫理的問題を孕む医療1「生殖医療」についてディスカッション |
5 | 倫理的問題を孕む医療2「終末期医療とAPCやアドバンス・ディレクティブ・リビングウィル」 |
6 | 倫理的問題を孕む医療2「終末期医療とAPCやアドバンス・ディレクティブ・リビングウィル」についてディスカッション |
7 | 倫理的問題を孕む医療3「尊厳死と安楽死」 |
8 | 倫理的問題を孕む医療3「尊厳死と安楽死」についてディスカッション |
9 | 倫理的問題を孕む医療体制4「赤ちゃんポスト」 |
10 | 倫理的問題を孕む医療体制4「赤ちゃんポスト」についてディスカッション |
11 | 今後の医療のあり方を大きく変える医療技術と医療「臓器移植と再生医療」 |
12 | 今後の医療のあり方を大きく変える医療技術と医療「臓器移植と再生医療」についてディスカッション |
13 | 推進される医療「在宅療養(在宅死)」 |
14 | 推進される医療「在宅療養(在宅死)」についてディスカッション 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
正解や多数決を求めるものではないので、ディベートは行わない。多様な意見を持つ人がいることを理解した上でディスカッションしたい。 |
テーマについて、日本の現状、他国の状況などを調べディスカッションに臨めるように準備する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(30%) ディスカッション後の小レポート(6回)(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
一つのテーマに授業2回を充てるが、一つのテーマが終了する度に小レポートにまとめてもらう。(全6回)最終レポートは、その中から一つのテーマを選択してまとめる。 |
なし/None
積極的な関心を持ち、みずから調べて把握する能力
インターネット検索能力
他者を非難することなく、多様な価値観を尊重しながらディスカッションする能力
自分の意見を持ち、それを他者に伝える能力
パソコンあるいはタブレットにより、必要な情報を検索する
ゼミナールであるから、授業出席はもちろんのこと、積極的な参加(アクティブラーニング)を期待する。テーマについて関心を持って深く・広く現状を調べ把握した上で、自分自身がどのように捉え、今後自分の身に降りかかった際にどのように対応するかを考えて欲しい。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
人の生命そのものや生き方・死に方に関わる様々な医療技術・医療制度について理解を深めた上で、それらに対する多様な考え方を知り、その根底にある価値観を理解する。これらの考え方にいわゆる「正解」はないことから、正解探しではなく多様性尊重の真の意味を理解した上で、自分自身が直面した場合にはどのように対応するか自身の問題として考えることが出来るようになる。
This program aims to deepen students' understanding of various medical technologies and systems that relate to human life itself and the way people live and die, and to learn about the diverse ways of thinking about these issues and the underlying values.Since there is no so-called "correct answer" to these ways of thinking, rather than searching for the correct answer, students will be able to understand the true meaning of respecting diversity and then think about how to respond if they find themselves faced with such a problem.
医学と医療の進歩は世界一の長寿国となることに貢献してきたが、一方医療技術の進歩は倫理的問題を孕むことになり抑制される一面もある。本ゼミナールでは、こうした倫理的問題を孕む医療や医療制度として「生殖医療」「終末期医療とAPCやアドバンス・ディレクティブ」「尊厳死と安楽死」「赤ちゃんポスト」を採りあげる。さらに今後の病気と治療の構造を大きく変える可能性のある「臓器移植と再生医療」「在宅医療の推進」をテーマとして考察を深める。
我が国は、1989年以降いわゆる団塊の世代が後期高齢者となる2025年度に向けて新たな社会体制を整えるべく制度改変を行ってきた。その2025年度に、実際に社会全体は持続可能な体制を整えることが出来ているだろうか。超高齢社会のただ中を生きていくものとして、現在社会を医療という観点から切り込み今後の医療との付き合い方を考察してみたい。
Advances in medicine and healthcare have contributed to Japan becoming the country with the longest life expectancy in the world, but at the same time, advances in medical technology can also raise ethical issues and be inhibiting in other ways.In this seminar, we will look at the following medical care and medical systems that contain such ethical issues: "reproductive medicine," "end-of-life care and APCs and advanced directives," "death with dignity and euthanasia," and "baby box."
Since 1989, Japan has been making system reforms in order to put in place a new social structure by 2025, when the so-called baby boomer generation will reach their late senior years.By the year 2025, will society as a whole actually be able to put in place a sustainable system?As someone living in the midst of a super-aging society, I would like to look at current society from the perspective of medical care and consider how we will interact with medical care in the future.
1 | 授業の進め方オリエンテーションおよびディスカッション 受講生同士の凝集性を高めるグループワーク |
2 | いわゆる『2025年問題』と医療技術の進歩および医療政策の変遷 |
3 | 倫理的問題を孕む医療1「生殖医療」 |
4 | 倫理的問題を孕む医療1「生殖医療」についてディスカッション |
5 | 倫理的問題を孕む医療2「終末期医療とAPCやアドバンス・ディレクティブ・リビングウィル」 |
6 | 倫理的問題を孕む医療2「終末期医療とAPCやアドバンス・ディレクティブ・リビングウィル」についてディスカッション |
7 | 倫理的問題を孕む医療3「尊厳死と安楽死」 |
8 | 倫理的問題を孕む医療3「尊厳死と安楽死」についてディスカッション |
9 | 倫理的問題を孕む医療体制4「赤ちゃんポスト」 |
10 | 倫理的問題を孕む医療体制4「赤ちゃんポスト」についてディスカッション |
11 | 今後の医療のあり方を大きく変える医療技術と医療「臓器移植と再生医療」 |
12 | 今後の医療のあり方を大きく変える医療技術と医療「臓器移植と再生医療」についてディスカッション |
13 | 推進される医療「在宅療養(在宅死)」 |
14 | 推進される医療「在宅療養(在宅死)」についてディスカッション 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
正解や多数決を求めるものではないので、ディベートは行わない。多様な意見を持つ人がいることを理解した上でディスカッションしたい。 |
テーマについて、日本の現状、他国の状況などを調べディスカッションに臨めるように準備する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(30%) ディスカッション後の小レポート(6回)(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
一つのテーマに授業2回を充てるが、一つのテーマが終了する度に小レポートにまとめてもらう。(全6回)最終レポートは、その中から一つのテーマを選択してまとめる。 |
なし/None
積極的な関心を持ち、みずから調べて把握する能力
インターネット検索能力
他者を非難することなく、多様な価値観を尊重しながらディスカッションする能力
自分の意見を持ち、それを他者に伝える能力
パソコンあるいはタブレットにより、必要な情報を検索する
ゼミナールであるから、授業出席はもちろんのこと、積極的な参加(アクティブラーニング)を期待する。テーマについて関心を持って深く・広く現状を調べ把握した上で、自分自身がどのように捉え、今後自分の身に降りかかった際にどのように対応するかを考えて欲しい。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び