日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB073/FB073FB073 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観光文学トラベルライティング実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal is to develop an interest in and insight into the target region, and through the actual production of publications based on "travel writing," to foster attachment to the region and an awareness that travel writing can contribute to society.
The program will provide an opportunity for students to write travel writing, to provide a forum for intellectual stimulation and to become aware of the different perspectives of others. In addition, by actually producing a publication, participants will be able to experience the process from planning to writing and editing.
Guest speakers will include an editorial producer of travel books and an expert in travel writing, who will give lectures on publication intentions, planning methods, magazine structure, interviewing methods, points to keep in mind when writing and editing travel writing.
1 | 授業ガイダンス |
2 | トラベルライティングを知る |
3 | 出版物の企画を学ぶ |
4 | 企画の実践1-出版物の企画を練る |
5 | 企画の実践2-出版物の構成を考える |
6 | 取材の実践1-トラベルライティングの取材方法を学ぶ |
7 | 取材の実践2-取材を行う |
8 | 執筆の実践1-トラベルライティングを執筆する |
9 | 執筆の実践2-原稿をまとめる・選ぶ |
10 | 編集の実践1-デザインを考える |
11 | 編集の実践2-紙面構成・編集を行う1 |
12 | 編集の実践3-紙面構成・編集を行う2 |
13 | 編集の実践4-校正を行う |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席状況及び各回リアクションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テーマに合わせ適宜紹介する。 |
制作物における出版の知識をひと通り実践的に学ぶことができる。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
「トラベルライティング」をベースとし、対象とする地域へ関心を持ち、洞察を深め、出版物を実際に制作することにより、地域への愛着の醸成やトラベルライティングが社会貢献につながるという認識を高めることを目標とする。
The goal is to develop an interest in and insight into the target region, and through the actual production of publications based on "travel writing," to foster attachment to the region and an awareness that travel writing can contribute to society.
トラベルライティングを執筆し、知的刺激を与えあう場や他者との異なる視点に気づく場を設ける。また、実際に出版物を制作することにより、企画立案から執筆、編集までの過程を体験できるようにする。
ゲストスピーカーとして、旅行図書の編集プロデューサーやトラベルライティングの専門家を招請し、出版の意図や企画立案の方法、誌面構成の検討や取材方法、トラベルライティング執筆の注意点、編集の際の留意点等についても講義を行う。
The program will provide an opportunity for students to write travel writing, to provide a forum for intellectual stimulation and to become aware of the different perspectives of others. In addition, by actually producing a publication, participants will be able to experience the process from planning to writing and editing.
Guest speakers will include an editorial producer of travel books and an expert in travel writing, who will give lectures on publication intentions, planning methods, magazine structure, interviewing methods, points to keep in mind when writing and editing travel writing.
1 | 授業ガイダンス |
2 | トラベルライティングを知る |
3 | 出版物の企画を学ぶ |
4 | 企画の実践1-出版物の企画を練る |
5 | 企画の実践2-出版物の構成を考える |
6 | 取材の実践1-トラベルライティングの取材方法を学ぶ |
7 | 取材の実践2-取材を行う |
8 | 執筆の実践1-トラベルライティングを執筆する |
9 | 執筆の実践2-原稿をまとめる・選ぶ |
10 | 編集の実践1-デザインを考える |
11 | 編集の実践2-紙面構成・編集を行う1 |
12 | 編集の実践3-紙面構成・編集を行う2 |
13 | 編集の実践4-校正を行う |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席状況及び各回リアクションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テーマに合わせ適宜紹介する。 |
制作物における出版の知識をひと通り実践的に学ぶことができる。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。