日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB102/FB102FB102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
市場の役割と限界を理解し、経済の諸問題を読み解く。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand the basics of economics and the economy using the concept of markets.
Lectures will be given on the basic concepts of economics and the economy, focusing on the roles and limitations of the market, which is the basic concept of economics. Furthermore, I would like to examine the topics of "income distribution and poverty" as real economic problems from the viewpoint of "the roles and limitations of the market" to deepen students' understanding.
1 | ガイダンス |
2 | 市場の役割① |
3 | 市場の役割② |
4 | 市場の限界と政府の役割① |
5 | 市場の限界と政府の役割② |
6 | 市場経済と経済学の歴史① |
7 | 市場経済と経済学の歴史② |
8 | 市場と所得分配①:効率性と公平性 |
9 | 市場と所得分配②:日本の格差の現状と課題1 |
10 | 市場と所得分配③:日本の格差の現状と課題2 |
11 | 市場と所得分配③:日本の格差の現状と課題3 |
12 | 市場と所得分配④:グローバルな格差の現状と課題1 |
13 | 市場と所得分配⑤:グローバルな格差の現状と課題2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
小テスト・リアクションペーパーなど(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回配布する資料に沿って講義を進める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示する。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
市場という概念を通して、経済学および経済の基本的な考え方を理解する。
Students will understand the basics of economics and the economy using the concept of markets.
経済学の基礎的概念である市場の役割と限界を中心に、経済学および経済の基本的な考え方について講義を行う。さらに、その「市場の役割と限界」という視点から、現実に生じている経済の諸課題として「所得分配と貧困」に関連するテーマについて考察し、学生の理解を深めたい。
Lectures will be given on the basic concepts of economics and the economy, focusing on the roles and limitations of the market, which is the basic concept of economics. Furthermore, I would like to examine the topics of "income distribution and poverty" as real economic problems from the viewpoint of "the roles and limitations of the market" to deepen students' understanding.
1 | ガイダンス |
2 | 市場の役割① |
3 | 市場の役割② |
4 | 市場の限界と政府の役割① |
5 | 市場の限界と政府の役割② |
6 | 市場経済と経済学の歴史① |
7 | 市場経済と経済学の歴史② |
8 | 市場と所得分配①:効率性と公平性 |
9 | 市場と所得分配②:日本の格差の現状と課題1 |
10 | 市場と所得分配③:日本の格差の現状と課題2 |
11 | 市場と所得分配③:日本の格差の現状と課題3 |
12 | 市場と所得分配④:グローバルな格差の現状と課題1 |
13 | 市場と所得分配⑤:グローバルな格差の現状と課題2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
小テスト・リアクションペーパーなど(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回配布する資料に沿って講義を進める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示する。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A