日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB120/FB120FB120 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ネット時代のソーシャル・リテラシー |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand and consider the knowledge, rules, morals, and information transmission that they should be aware of in the digital society that is greatly changing due to the spread of mobile devices and artificial intelligence (AI), etc., aiming to acquire practical skills.
How will new businesses and ways of working that use the latest technologies such as services, businesses, and artificial intelligence (AI) that are appearing and changing every day change our lives and society?
We will organize the basic knowledge that students should know and comment on current topics related to information ethics. Students will organize and output their own ideas through exercises. Students will learn various ideas and deepen their thinking through discussions and the use of online collaboration tools.
1 | 情報倫理とは |
2 | 情報通信社会とインターネット、進化と変遷 |
3 | ネット・コミュニケーションの特徴と留意点 |
4 | メディアの変遷と情報活用 |
5 | 情報技術とセキュリティ |
6 | インターネットと犯罪 |
7 | 個人情報とプライバシー |
8 | ビッグデータ活用と人工知能(AI) |
9 | 知的所有権とコンテンツ |
10 | 企業と情報倫理 |
11 | 科学技術と倫理 |
12 | デジタルデバイド |
13 | 人間中心(利用者中心)のデザイン |
14 | 情報通信社会とリテラシー・総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
オンラインコラボレーションツールの利用 |
Canvas LMSに事前に登録される講義資料に目を通し、テキストの該当ページを読んでおくこと。
より深い内容については、授業で説明した事項や行った演習に関連する情報を探し、理解を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
講義で指示する課題をリアクションペーパー等で作成し提出(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高橋慈子ほか | 『【改訂3版】情報倫理 ネット時代のソーシャル・リテラシー』 | 技術評論社 | 2023 | 9784297134150 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
モバイル機器の普及や人工知能(AI)の普及などにより、大きく変わるデジタル社会において、知っておくべき知識やルールやモラル、情報発信において留意すべきことを理解・考察し、実践できるスキルを身に付けることを目指す。
Students will understand and consider the knowledge, rules, morals, and information transmission that they should be aware of in the digital society that is greatly changing due to the spread of mobile devices and artificial intelligence (AI), etc., aiming to acquire practical skills.
日々、生まれ、変化するサービスやビジネス、人工知能(AI)など最新技術を利用した新たなビジネスや働き方が、私たちの生活や社会をどのように変えていくのか。基本的に知っておくべき知識を整理し、情報倫理に関わる、時事的な話題について解説する。議論やオンラインのコラボレーションツールの利用などを通して、自分なりの考えを整理し、アウトプットするとともに、多様な考えを知り、思考を深める。
How will new businesses and ways of working that use the latest technologies such as services, businesses, and artificial intelligence (AI) that are appearing and changing every day change our lives and society?
We will organize the basic knowledge that students should know and comment on current topics related to information ethics. Students will organize and output their own ideas through exercises. Students will learn various ideas and deepen their thinking through discussions and the use of online collaboration tools.
1 | 情報倫理とは |
2 | 情報通信社会とインターネット、進化と変遷 |
3 | ネット・コミュニケーションの特徴と留意点 |
4 | メディアの変遷と情報活用 |
5 | 情報技術とセキュリティ |
6 | インターネットと犯罪 |
7 | 個人情報とプライバシー |
8 | ビッグデータ活用と人工知能(AI) |
9 | 知的所有権とコンテンツ |
10 | 企業と情報倫理 |
11 | 科学技術と倫理 |
12 | デジタルデバイド |
13 | 人間中心(利用者中心)のデザイン |
14 | 情報通信社会とリテラシー・総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
オンラインコラボレーションツールの利用 |
Canvas LMSに事前に登録される講義資料に目を通し、テキストの該当ページを読んでおくこと。
より深い内容については、授業で説明した事項や行った演習に関連する情報を探し、理解を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
講義で指示する課題をリアクションペーパー等で作成し提出(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高橋慈子ほか | 『【改訂3版】情報倫理 ネット時代のソーシャル・リテラシー』 | 技術評論社 | 2023 | 9784297134150 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。