日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code cross-disciplinary studies
Theme・Subtitle リアルなコミュニティとして、主に震災後にⅠ年間住んでみた岩手県陸前高田市での体験を紹介しながら、様々な側面から捉えられるコミュニティを考えてみる。さらに、居住とは関係無く存在するコミュニティやネット上のコミュニティについても考えてみたい。学生の住むコミュニティの特徴など発表してもらいたい。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2016年度以降1年次入学者対象科目

【Course Objectives】

The concept of "community" has a wide range, from real things such as regions and communities where human life activities exist, to connections without human activities and gatherings on the Internet. While looking at various forms of communities, I will think about the interesting characteristics and problems of their characteristics. Furthermore, by setting a perspective and exploring the community to which you belong, you can reconsider your own life.

【Course Contents】

After many years as a social worker in hospital, I rented an old private house in Rikuzentakata City after the 2012 Great East Japan Earthquake, took a one-year research leave, and lived there while continuing my activities. Living in the middle of a disaster area was an experience similar to a settlement. However, Rikuzentakata was not only a tragic disaster area, but also an attractive and livable community rich in social capital. I would like to mainly introduce the characteristics of the community in Rikuzentakata. I would also like to think about online communities that have nothing to do with human activities. Considering the number of students and the amount of time available, I would like to consider asking them to research and present the communities in which they live.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 自己紹介、「コミュニティ」について考えたこと
2 陸前高田の生活の中から見えたコミュニティ 1)町村合併前の特徴が生きる
3 陸前高田の生活の中から見えたコミュニティ 2)人間関係が密なコミュニティ
4 陸前高田の生活の中から見えたコミュニティ 3)お祭りが形成するコミュニティ
5 陸前高田の生活の中から見えたコミュニティ 4)地名や文化、言語から
6 陸前高田の生活の中から見えたコミュニティ 5)歴史が生きているコミュニティ
7 陸前高田の生活の中から見えたコミュニティ 6)自治会の役割
8 陸前高田の生活の中から見えたコミュニティ 7)壊滅的被害を受けたコミュニティ
9 陸前高田の生活の中から見えたコミュニティ 8)コミュニティは再生するか
10 ネット上に溢れるコミュニティ
11 1自分の住んでいる街・コミュニティを調べてみよう
12 学生の発表1)
13 学生の発表2)
14 全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義を聴きながら「コミュニティ」の中にある特定の要素(例えば、お祭り、葬式、成人式、しきたりなど)を抽出し、要素に沿ってあなたの住む街・コミュニティを見直してみて下さい。そこから特徴が見えて来るでしょう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 100
備考 (Notes)
但し、2/3以上出席していることを条件とする

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】