日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FB126
Theme・Subtitle ノーマライゼーション論の視点からコミュニティを考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
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Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this course is to acquire the ability to think about ways to design communities that are comfortable for everyone to live in. Specifically, students will deepen their understanding of the perspective of "normalization theory," eugenic thought, and the independent living movement for people with disabilities as a methodology for thinking about community issues.

【Course Contents】

This class begins with an examination of the question of what constitutes a community that realizes an ``inclusive society.'' Next, I will explain the history of the development of the ``normalization philosophy.'' Furthermore, this class will discuss the systematization of the normalization philosophy. At the same time, we will consider what approaches can be taken to resolve conflicts that arise between community care practices and institutional care. Finally, the lecture will discuss the issues of exclusion and discrimination caused by eugenic ideology in the community, and the movement for people with disabilities that has been the driving force for realizing an inclusive society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:授業の方針の説明
2 共生するコミュニティの探求(1)
3 共生するコミュニティの探求(2)
4 「ノーマライゼーション理念」の誕生をめぐって
5 ノーマライゼーション理念の父:バンク=ミケルセンの生涯から考える
6 ノーマライゼーション理念の体系化をめぐって(1)
7 ノーマライゼーション理念の体系化をめぐって(2)
8 ノーマライゼーション論の体系化をめぐって(3)
9 ノーマライゼーション理念と優生思想問題:旧優生保護法を考える
10 ノーマライゼーション理念の具現化への方法としてのアプローチ
11 ノーマライゼーション理念の実現と障害者の自立生活運動の軌跡(1)
12 ノーマライゼーション理念の実現と障害者の自立生活運動の軌跡(2)
13 ノーマライゼーション論におけるコミュニティ・ケアと施設ケアの問題
14 総括:ノーマル(当たり前)の生活を実現する方法とは何か。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 中間課題レポート(20%)
出席及び授業参加度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

この授業は、PowerPointを使用する講義です。(適宜、視聴覚教材も活用します)尚、授業の学生用配布レジュメはCanvasLMSから授業前に教材提示を行いますので受講者は前日には確認すること。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び