日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
多彩な学び/cross-disciplinary studiescross-disciplinary studies |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会問題を臨床社会学する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2016年度以降1年次入学者対象科目 |
Students will be able to describe the human conditions facing contemporary society as a social problem and will be able to understand various clinical issues from the perspective of understanding of people.
This course focuses on social issues that are essential to understand human beings living in modern society. We aim to understand how human beings are established in relationships, and yet cannot give back to those relationships. We will take up topics related to social problems, such as crime and violence, and while learning from the struggles and efforts of those who suffer and those who support them, we will explore what the problems are and how solutions can be sought, from the perspective of mutual actions with society. In this way, we will try to learn how to tackle and confront specific social problems. If possible, we would like to have guest speakers in some sessions (therefore, the course content may be subject to change).
1 | オリエンテーション:臨床社会学の視点を身につける |
2 | 社会構築主義の考え方①:社会構築主義について学ぶ |
3 | 社会構築主義の考え方②:社会的現実について学ぶ |
4 | DV/虐待①:その背景について考える |
5 | DV/虐待②:その対応のあり方について考える(ゲストスピーカー) |
6 | 不登校:その背景と対応について考える |
7 | ひきこもり:その背景と対応について考える |
8 | アディクション①:嗜癖行動について考える |
9 | アディクション②:嗜癖行動への対応のあり方について考える |
10 | 犯罪①:その現状について考える |
11 | 犯罪②:その背景について考える(ゲストスピーカー) |
12 | 刑罰:そのあり方について考える |
13 | 自殺:その背景について考える |
14 | 差別:社会的排除について考える |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テレビや新聞、インターネット等のニュースに着目して、さまざまな社会問題について意識的に考えてみるようにすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コミュニケーションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回,質問や感想を記したコミュニケーションペーパー(400字程度以上)の提出をBlackboard上に求める(15 分前後の 記入時間を設ける)。ここで出された質問等については,次回の授業の冒頭で解説をくわえる。 授業は,講義形式でおこなうが,受講生の考え方を聴いたり,グループワークをとりいれるなど,できるだけ退屈にならないように参加型の授業を心がける。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本社会病理学会監修/朝田佳尚・田中智仁編著 | 『社会病理学の足跡と再構成』 | 学文社 | 2019 | |
2 | 掛川直之著 | 『犯罪からの社会復帰を問いなおす』 | 旬報社 | 2020 | |
3 | 浜井浩一著 | 『エビデンスから考える現代の「罪と罰」』 | 現代人文社 | 2021 |
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
コミュニティが直面している人間のあり方について社会の問題として記述することができ、臨床の諸課題を人間理解の観点から把握できるようになる。
Students will be able to describe the human conditions facing contemporary society as a social problem and will be able to understand various clinical issues from the perspective of understanding of people.
この授業では、コミュニティを生きる人間を理解していくうえで不可欠な社会問題に焦点をあてる。人間がいかに関係性のなかで成立しているか、それでいて関係性に還元し切れない存在かを理解することを目的としている。犯罪、暴力、といった社会問題にかかわるトピックをとりあげ、そこで苦しむ人たち/支援する人たちの葛藤やとりくみに学びつつ、何が問題で、どのような解決の模索がありうるのか、ということについて社会との相互行為という視点を持ちつつ探っていく。そうして、具体的な社会問題へのとりくみ方/向き合い方について学ぼうとするものである。なお、可能であれば適宜ゲストスピーカーによる授業の回を設定したいと考えている(そのため、この授業進行には変更がありうる)。
This course focuses on social issues that are essential to understand human beings living in modern society. We aim to understand how human beings are established in relationships, and yet cannot give back to those relationships. We will take up topics related to social problems, such as crime and violence, and while learning from the struggles and efforts of those who suffer and those who support them, we will explore what the problems are and how solutions can be sought, from the perspective of mutual actions with society. In this way, we will try to learn how to tackle and confront specific social problems. If possible, we would like to have guest speakers in some sessions (therefore, the course content may be subject to change).
1 | オリエンテーション:臨床社会学の視点を身につける |
2 | 社会構築主義の考え方①:社会構築主義について学ぶ |
3 | 社会構築主義の考え方②:社会的現実について学ぶ |
4 | DV/虐待①:その背景について考える |
5 | DV/虐待②:その対応のあり方について考える(ゲストスピーカー) |
6 | 不登校:その背景と対応について考える |
7 | ひきこもり:その背景と対応について考える |
8 | アディクション①:嗜癖行動について考える |
9 | アディクション②:嗜癖行動への対応のあり方について考える |
10 | 犯罪①:その現状について考える |
11 | 犯罪②:その背景について考える(ゲストスピーカー) |
12 | 刑罰:そのあり方について考える |
13 | 自殺:その背景について考える |
14 | 差別:社会的排除について考える |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テレビや新聞、インターネット等のニュースに着目して、さまざまな社会問題について意識的に考えてみるようにすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コミュニケーションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回,質問や感想を記したコミュニケーションペーパー(400字程度以上)の提出をBlackboard上に求める(15 分前後の 記入時間を設ける)。ここで出された質問等については,次回の授業の冒頭で解説をくわえる。 授業は,講義形式でおこなうが,受講生の考え方を聴いたり,グループワークをとりいれるなど,できるだけ退屈にならないように参加型の授業を心がける。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本社会病理学会監修/朝田佳尚・田中智仁編著 | 『社会病理学の足跡と再構成』 | 学文社 | 2019 | |
2 | 掛川直之著 | 『犯罪からの社会復帰を問いなおす』 | 旬報社 | 2020 | |
3 | 浜井浩一著 | 『エビデンスから考える現代の「罪と罰」』 | 現代人文社 | 2021 |
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。