日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB136/FB136FB136 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
大革命以降のフランス社会の諸相に触れる |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will understand the various aspects of French society by examining and analyzing each period based on thinking and cultural practice, and will consider so-called Frenchness as well as its diversity.
We will examine the ideal form of modern French civil society that is said to be the homeland of democracy following the French Revolution while tracing its history. Using various image and video materials as well as distributed print-outs, we will follow the transition of French society after the French Revolution from multiple perspectives.
Through this course, we hope that students will have the opportunity to think about the significance of France's unique culture and social form, which is different from the environment of Japan where we live, or the American society that you will be familiar with.
1 | 旧体制 |
2 | フランス革命:政教分離と中央集権化 |
3 | 革命の波及とナポレオン |
4 | 流動化する社会とロマン主義 |
5 | 二月革命と第二帝政 |
6 | ジャーナリズムの発達 |
7 | 交通とテクノロジー |
8 | 万国博覧会と消費社会 |
9 | ベル・エポック |
10 | 第一次世界大戦とアヴァンギャルド |
11 | レジスタンスの神話 |
12 | 植民地の独立 |
13 | 移民と郊外 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業向けに配布される資料には、事前に目を通すこと。
資料には入手しやすい文庫本や新書を中心に該当テーマの文献を複数冊あげるので、興味関心に応じて参考にしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業で提出を課すリアクションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
リアクションペーパーの提出はCanvas LMSを利用します(締め切りは授業の翌日)。
フィードバックとして、個々人へあるいは次回の授業冒頭で、こちらからコメントをします。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
フランス社会の諸相を、それぞれの時代思潮や文化的実践をふまえて検討・分析しながら理解し、いわゆるフランスらしさと同時にまたその多様性を考察する。
We will understand the various aspects of French society by examining and analyzing each period based on thinking and cultural practice, and will consider so-called Frenchness as well as its diversity.
絶対王政を否定した大革命により共和国となったフランスは、民主主義の祖国ともいわれるます。この講義ではそのようなフランスの近代市民社会のあり方を、さまざまな側面から、ときには歴史をたどりながら考察します。配布のプリントのほかにもさまざまな画像・映像資料を利用しつつ、大革命以降のフランス社会の変遷に多角的に迫っていきます。
この講義をとおして、我々の生活している日本という環境、あるいは諸君が慣れ親しんでいるであろうアメリカ社会とは異なる、フランスのもっている独自の文化や社会の形の意義を考える機会となることを希望します。
We will examine the ideal form of modern French civil society that is said to be the homeland of democracy following the French Revolution while tracing its history. Using various image and video materials as well as distributed print-outs, we will follow the transition of French society after the French Revolution from multiple perspectives.
Through this course, we hope that students will have the opportunity to think about the significance of France's unique culture and social form, which is different from the environment of Japan where we live, or the American society that you will be familiar with.
1 | 旧体制 |
2 | フランス革命:政教分離と中央集権化 |
3 | 革命の波及とナポレオン |
4 | 流動化する社会とロマン主義 |
5 | 二月革命と第二帝政 |
6 | ジャーナリズムの発達 |
7 | 交通とテクノロジー |
8 | 万国博覧会と消費社会 |
9 | ベル・エポック |
10 | 第一次世界大戦とアヴァンギャルド |
11 | レジスタンスの神話 |
12 | 植民地の独立 |
13 | 移民と郊外 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業向けに配布される資料には、事前に目を通すこと。
資料には入手しやすい文庫本や新書を中心に該当テーマの文献を複数冊あげるので、興味関心に応じて参考にしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業で提出を課すリアクションペーパー(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
リアクションペーパーの提出はCanvas LMSを利用します(締め切りは授業の翌日)。
フィードバックとして、個々人へあるいは次回の授業冒頭で、こちらからコメントをします。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A